209
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

ب. فرآیند خویشتنداری

تقوا در متون حدیثی به عنوان «رأس همة امور»۱ ، «رأس حکمت»۲ ، «رئیس اخلاق»۳ و «افضل اعمال»۴ نامیده شده است. همچنین توصیفات ارزشمندی مانند: از اخلاق انبیا بودن،۵ رئیس همة نیکی‌ها،۶ محکم‌ترین شالوده و پایه،۷ برترین گنج،۸ مایة رستگاری و سعادت ۹ و در یک کلمه، بدون بدیل و جای‌گزین۱۰ در بارة آن آمده است. صاحب این صفت در دنیا و آخرت، به چیزی نياز نخواهد داشت.۱۱ علی القاعده باید نقش تقوا در کنترل رفتارهای پرخطر افراد، بسیار حیاتی باشد؛ امّا مهم، فرآیند شکل‌گیری تقواست که بايد ديد چگونه است.
از قرآن استفاده می‌شود که انسان باتقوا، وقتی در صحنة گناه قرار می‌گیرد، به واسطة یاد آوردن خدا از آن اجتناب می‌کند:
(إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ. ۱۲

1.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله‏ در وصيتش به ابوذر: علَيكَ بتَقوَى اللّهِ؛ فإنّهُ رَأسُ‏ الأمرِ كُلِّهِ؛ تقواى خدا پيشه كن؛ زيرا آن، رأس همة كارهاست
(بحار الأنوار، ج ۷۰، ص ۲۸۹،‌ ح ۲۱).

2.. حضرت عیسی علیه السلام:... و التَّقوى‏ رأسُ‏ كُلِ‏ حِكمَةٍ؛ پرهيزگارى، سر هر حكمت است
(تحف العقول، ۵۱۲).

3.. امام علي علیه السلام: التُّقى رئيسُ‏ الأخلاقِ؛تقوا، رئيس خوى‏هاست
(نهج البلاغه: حکمت ۴۱۰).

4.. امام علی علیه السلام:‏ لَمّا سُئلَ عَن أفضَلِ الأعمالِ: التَّقوى؛‏ در پاسخ به اين پرسش كه: برترين اعمال چيست؟ فرمود: تقو
ا (بحارالأنوار، ج۷۰، ص ۲۸۸، ح ۱۶).

5.. امام علی علیه السلام: علَيكَ بِالتُّقى؛ فإنَّهُ خُلقُ‏ الأنبياءِ؛ تقوا داشته باش كه آن خوى پيامبران است
(غرر الحكم، ح ۶۰۸۶).

6.. امام علی علیه السلام: التَّقْوَى‏ رَأْسُ‏ الْحَسَنَاتِ؛ خویشتنداری، سر نیکي‌هاست
(عیون الحکم و المواعظ، ح۹۴).

7.. امام علی علیه السلام: التَّقوى‏ أقوى‏ أساسٍ؛ پرهيزگارى، استوارترين پايه است
(كنز الفوائد، ج ۱، ص ۲۷۹).

8.. امام علی علیه السلام: إنّ التَّقوى أفضَلُ كَنزٍ، و أحرَزُ حِرزٍ، و أعَزُّ عِزٍّ، فيهِ نَجاةُ كُلِّ هارِبٍ، و دَركُ كُلِّ طالِبٍ، و ظَفَرُ كُلِّ غالِب؛ به راستى كه تقوا بهترين گنج و محكم‌ترين پناهگاه و عزيزترين عزّت و اقتدار است، نجات هر گريزنده‌اى [از هلاكت و دوزخ] و اميد هر جوينده‌اى و پيروزى هر چيره‌جويى، در تقواست
(بحار الأنوار، ج ۷۷، ص ۳۷۴، ح ۳۶).

9.. امام علی علیه السلام: التَّقوى غايَةٌ لا يَهلِكُ مَنِ اتَّبَعَها، و لا يَندَمُ مَن عَمِلَ بِها؛ لأنّ بِالتَّقوى فازَ الفائزونَ، و بِالمَعصِيَةِ خَسِرَ الخاسِرونَ؛ تقوا، هدفى است كه هر كس آن را دنبال كند، به هلاكت نمي‌افتد و هر كه به كارَش بندد، پشيمان نمي‌شود؛ زيرا با تقواست كه رستگاران رستند و با معصيت است كه زيانكاران زيان كردند
(كنز العمّال، ح ۴۴۲۱۶).

10.. امام علی علیه السلام: التَّقوى لا عِوَضَ عَنه و لا خَلَفَ فيه؛ تقوا، هيچ عوض و جاي‌گزينى ندارد
(غرر الحكم، ح ۲۱۵۴).

11.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: مَن رُزِقَ تُقىً فَقَد رُزِقَ خَيرَ الدُّنيا و الآخِرَةِ؛ هر كه تقوا روزي‌اش شود، خير دنيا و آخرت روزي‌اش شده است
(كنز العمّال، ح۵۶۴۱).

12.. سورة اعراف، آية ۲۰۱.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
208

نیرویی است افسار گسیخته که منشأ شرّ و بدی است. بر اساس روایات، نیروی جهل و عقل بر سر تصاحب سرزمین نفس، دائماً در ستیزند.۱ در همین زمینه از امیرمؤمنان علیه السلام نقل شده که فرمود:
العَقلُ صاحِبُ‏ جَيشِ‏ الرَّحمنِ، و الهَوى قائدُ جَيشِ الشَّيطانِ، و النَّفسُ مُتَجاذِبَةٌ بَينَهُما، فأيُّهُما غَلَبَ كانَت في حَيِّزِهِ.۲
خِرَد، سردار سپاه رحمان است و هوس، فرمانده لشكر شيطان و هر يك نفس را به سوى خود مى‏كشاند. پس هر كدام پيروز شود، نفْس در طرف او قرار مى‏گيرد.
در حدیث دیگری آمده:
العَقلُ‏ و الشَّهوَةُ ضِدّانِ، و مُؤَيِّدُ العَقلِ العِلمُ، و مُزَيِّنُ الشَّهوَةِ الهَوى، و النَّفسُ مُتَنازِعَةٌ بَينَهُما، فأيُّهُما قَهَرَ كانَت في جانِبِهِ.۳
خِرَد و شهوت، دو دشمن‌ اند. ياورِ خِرَد، دانش است و آرايندة شهوت، هوس. ميان اين دو بر سر نفْس كشمكش است و هر كدام چيره شود، نفس در جانب او قرار مى‏گيرد.
معلوم می‌شود که ریشة اصلی گرایش به اعتیاد، جهل و شهوت است. انسانی که فاقد شناخت صحیح و نیروی بازداری است، شهوت بر او چیره می‌شود و توان مقاومت در برابر وسوسة مواد را از دست می‌دهد. پس می‌توان نتیجه گرفت که با تقویت عقل، می‌توان از گرایش به اعتیاد پیشگیری کرد. اعتیاد در یک نظر کلّی بر اساس متون اسلامی، رفتاری جاهلانه است که علی رغم وجود مضرّات و آثار سوء آن، از فرد معتاد سر می‌زند. بنا بر این، عمده‌ترین کمک به افراد در زمینة پیشگیری از جهل، افزایش آگاهی و افزایش مهارت‌های خودکنترلی و یا خویشتنداری است.

1.. اخلاق پژوهي حديثي، ص ۶۳.

2.. غرر الحكم، ح ۲۰۹۹.

3.. همان، ح۲۱۰۰.

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16431
صفحه از 245
پرینت  ارسال به