207
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

إِنَّ الْعَقْلَ‏ عِقَالٌ‏ مِنَ الْجَهْلِ وَ النَّفْسَ مِثْلُ أَخْبَثِ الدَّوَابِّ فَإِنْ لَمْ تُعْقَلْ حَارَتْ فَالْعَقْلُ عِقَالٌ مِنَ الْجَهْل‏۱.
عقل، بازدارنده از جهل است و نفسْ، مانند پلیدترین چارپاست که اگر مهار نشود، سرگردان مي‌گردد. پس عقل، مهار جهل است.
مفهوم نیروی بازداری عقل، از این حدیث به خوبی فهمیده می‌شود.
در مورد نقش بازدارندگی عقل، امیرمؤمنان علیه السلام می‌فرماید:
النُّفُوسُ‏ طَلِقَةٌ لَكِنَّ أَيْدِيَ الْعُقُولِ تُمْسِكُ [تَمْلِكُ‏] أَعِنَّتَهَا عَنِ النُّحُوسِ.۲
نفسْ‌ها یله و رهایند؛ ولی دستان عقل‌ها زمام آنها را از پستی‌ها بازمی‌دارد.
در حدیث دیگری، همزمان، روی بُعد شناختی عقل نیز تأکید می‌شود. ايشان می‌فرماید:
الْعَاقِلُ‏ مَنْ‏ وَقَفَ‏ حَيْثُ عَرَف.۳
عاقل، کسی است که در آن جا که فهمید، می‌ایستد.
بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که عقل، یک نیروی «شناختی ـ بازداری» است.۴ بُعد شناختی عقل، همان چیزی است که در ادبیّات دین از آن به عنوان «علم» و «معرفت» یاد می‌شود و بُعد بازداری عقل نیز با عنوان «تقوا» و «ورع» شناخته می‌شود. بنا بر این، عقل، ترکیبی در هم تنیده و مزجی از علم و تقواست، بدین ترتیب که عقل به کمک دریافت علم و آگاهی، در انتخاب رفتار یا ترک رفتار، تصمیم‌گیری می‌کند. لذا یکی از نکات مهم در پیشگیری از رفتارهای پرخطر مانند سوء مصرف مواد، تقویت عقل است.
در مقابل عقل، جهل قرار دارد. جهل، نیرویی فاقد شناخت و همراه با افسار گسیختگی است. امیر مؤمنان علیه السلام تأکید می-فرماید که جاهل، بازدارندگی ندارد.۵ ‏ بنا بر این، جهل،

1.. تحف العقول، ص ۱۵.

2.. عيون الحکم والمواعظ، ح ۹۴.

3.. تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص۶۱.

4.. اخلاق پژوهی حدیثی، ص ۵۷.

5.. الجاهِلُ‏ لا يَرتَدِعُ‏، وبِالمَواعِظِ لا يَنتَفِعُ؛ نادان باز نمى‏ايستد (هيچ نهى و بازداشتى در او اثر نمى‏كند) و پند و اندرزها سودش نمى‏دهند
(غرر الحكم، ح ۱۷۲۹). مَن‏ لَم‏ يَرتَدِع‏ يَجهَل؛ هركه [از گناهان‏] باز نايستد، نادانى مى‏كند
(همان، ح ۸۱۸۷). الجاهِلُ‏ لا يَرعَوي؛ نادان پشیمان نمي‌شود و از کار زشت دست نمي‌کشد
(همان، ح۶۴۰).


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
206

است که از آن به گناه تعبیر می‌شود. در این میان دستور العمل‌های دین اسلام، از گستردگی و عمق بیشتری نسبت به سایر ادیان، برخوردار و به همین نسبت شامل حوزة وسیعی از توصیه‌های کاربردی مرتبط با خویشتنداری است.
با توجّه به هدفمندی ذاتی انسان به سوی سعادت،۱ هر گونه نگرش یا دانش و رفتاری که موجبات دوری از سعادت او بشود، مورد نهی و توبیخ قرار گرفته و در واقع نسبت به انحراف از مسیر سعادتش دستور به خویشتنداری داده شده است. هر رفتار یا عملی که بر خلاف جهت سعادت بشر باشد، در واقع، او را یک‌ قدم از سعادت دور می‌کند. لذا با توجّه به اتفاق آرا بر امکان بازداری خود از انحراف ـ که با «اختیار» داشتن انسان۲ تحقّق می‌یابد ـ و داشتن ابزار لازم ـ که قوای شناختی و درک بالای اوست ـ ، این مهم (خویشتنداری) به عهدة خود انسان گذاشته شده است.

الف. عقل، عامل محوری خویشتنداری

بررسی متون روایی و قرآن نشان می‌دهد که عامل عمدة بازداری انسان ـ که فصل حقیقی او از سایر جانداران نیز هست ـ ، «عقل» اوست. عقل در ریشة لغوی خود، هم به معنای بازداری۳ و هم به معنای درک و فهم است. در احادیث اسلامی، گاهی تعابیر مختلفی از عقل به کار رفته است که نشان می‌دهند حوزة کاربرد عقل متفاوت است. بعضی از پژوهشگرانِ حدیث با استفاده از قاعدة «صحّة السلب»، حوزة «عقل اخلاقی» را از سایر کاربردها مانند «عقل فقهی» که نشانة رشد مکلّف است یا «عقل عرفی» که به معنای ضدّ بیسوادی است و «عقل سیاسی» که به معنای دارا بودن هوش سیاسی است، جدا کرده‌اند.۴ عقل اخلاقی در حدیث رسول خدا صلی الله علیه وآله، چنين تعریف شده است:

1.. اخلاق در قرآن، ج۱، ص ۷.

2.. همان‌جا.

3.. عقل، مأخوذ از عقال شتر است، به معنای بستن پای شتر تا رم نکند. عقل را از آن جهت عقل مي‌گویند که مانع رفتن به سوی افعال گناه می‌شود و انسان را از انجام دادن گناه بازمی‌دارد (مفردات الفاظ قرآن، ذیل مادّة«عقل»).

4.. اخلاق پژوهی حدیثی، ص۵۴.

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16536
صفحه از 245
پرینت  ارسال به