كسي كه به روزيِ خدا راضي باشد، به خاطر آنچه ندارد، اندوهگين نميشود.
اين جاست كه آسايش، آرامش و راحتي زندگي تأمين ميگردد. به همين جهت، در روايات تصريح شده كه راحتي زندگي، در قناعت است۱ و انسان قانع، از آسايش رواني برخوردار است.۲ در حقيقت، كسي كه به آنچه براي او بس است، بسنده كند، به سوي راحتي و آسايش، شتاب كرده۳ و آن را به چنگ آورده است۴ و در نتيجه، زندگي، ماية چشمروشني او ميگردد.۵ پس زيبايي زندگي۶ و لذّت آن، در «قناعت» است.۷
بر اساس آنچه گذشت، روشن میشود که یکی از راههای مهم پیشگیری از اعتیاد، قناعت به روزی است. افراد قانع، احساس نیاز ندارند و در نتیجه، احساس ناکامی و نارضایتی نیز نخواهند داشت و همین امر، زمینة گرایش به اعتیاد را از بین میبرد. با توجّه به این که روزی، یکی از دامنهدارترین مسئلههای زندگی ماست، میتوان حدس زد که نقش قناعت در پیشگیری، و نقش حرص در گرایش به اعتیاد، بسیار مهم است. از این رو باید برای به وجود آوردن فرهنگ قناعت، تلاش جدّی صورت گیرد.
1.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: القناعة راحة
(اعلام الدين، ص۳۴۱).
2.. امام علي علیه السلام: المستريح من الناس القانع
(غرر الحکم، ح۹۰۷۲).
3.. امام علي علیه السلام: من اقتصر علي الكفاف تعجّل الراحة
(همان، ح۹۲۳۳؛ عيون الحکم والمواعظ، ص۴۵۸).
4.. امام علي علیه السلام: من اقتصر علي بلغة الكفاف فقد انتظم الراحة
(الکافي، ج۸، ص۱۹، ح۴؛ کتاب من لايحضره الفقيه، ج۴، ص۳۸۵، ح ۵۸۳۴).
5.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: من رضي بما رزقه الله قرت عينه
(الأمالي، طوسي، ص۲۲۵، ح۳۹۳).
6.. امام علي علیه السلام: جمال العيش القناعة
(غرر الحکم، ح۸۹۹۰؛ عيون الحکم والمواعظ، ص۲۲۲).
7.. امام علي علیه السلام: القناعة لذة العيش
(تاريخ اليعقوبي، ج۲، ص۳۲۱).
أطيب العيش القناعة
(غرر الحکم، ح ۸۹۸۲؛ عيون الحکم والمواعظ، ص۱۱۳).