197
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

روايات، قناعت، ماية بركت۱ و مالي است پايان‌ناپذير.۲ ثمرة قناعت، بي‌نيازي است.۳ به همين جهت، امام علي علیه السلام مي‌فرمايد:
لا مالَ أذهَبُ بِالفاقَةِ مِنَ الرِّضا بِالقَناعَةِ، ولا كَنزَ أغنى مِنَ القُنوعِ، ومَنِ اقتَصَرَ عَلى بُلغَةِ الكَفافِ فَقَدِ انتَظَمَ الرّاحَةَ وتَبَوَّأَ خَفضَ الدَّعَةِ.۴
هيچ مالى به اندازة قناعت رضايتمندانه، فقر را نمى‌زدايد و هيچ گنجى ارزشمندتر از قناعت نيست. هر كس به قدر كفايت بسنده كند، به آسودگى سامان مي‌يابد و در فراخىِ رفاه جاى مي‌گيرد.
در روايتي ديگر تصريح مي‌كند كه هيچ ثروتي به اندازة راضي بودن از روزي، احساس فقر و نيازمنديِ انسان را از ميان نمي‏بَرَد:
لا مال أذهب للفاقة من الرضا بالقوت.۵
هيچ مالي به اندازة راضي بودن از روزي، فقر را از ميان نمي‏برد.
در اين روايت، اميرمؤمنان علیه السلام تصريح مي‌كند كاري كه از قناعت برمي‌آيد، از مال برنمي‌آيد؛ زيرا ـ همان گونه كه گذشت ـ آنچه مهم است، بر طرف كردن احساس فقر است و اين به وسيلة قناعت به دست مي‌آيد، نه مال. اين يك قانون است كه غنا در قناعت است. امام علي علیه السلام در اين باره مي‌فرمايد:
طَلَبتُ الغِنى فَما وَجَدتُ إلاّ بِالقَناعَةِ؛ عَلَيكُم بِالقَناعَةِ تَستَغنوا.۶
توانگرى را جستم و آن را جز در قناعت نيافتم. بر شما باد قناعت تا بى‌نياز گرديد.

1.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: القَناعَةُ بَرَكَةٌ
(قرب الأسناد، ص١٦٠).

2.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: القَناعَةُ بَحرُ مالٍ لا يَنفَدُ.
(جامع الأخبار، ص ١٠٦). پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: عَلَيكُم بِالقَناعَةِ؛ فَإِنَّ القَناعَةَ مالٌ لا يَنفَدُ.
( المعجم الأوسط ، ج٧، ص٨٤، ح ٦٩٢٢).

3.. امام زين العابدين علیه السلام: الغنى في القناعة
( اعلام الدين، ص٢٩٩. نيز، ر. ک: غرر الحکم، ح ۲۲، ۴۶۹، ٤٥٩٩، ۶۸۷۴ و ۹۱۲۸؛ عيون الحکم والمواعظ، ص ٣٠، ح ٤٦٩ و ص ٣٥، ح ٦٨٣ و ص ٢٠٨، ح ٤١٧٩).

4.. الکافي، ج٨، ص ١٩، ح ٤، نهج البلاغه، حكمت ٣٧١؛ کتاب من لايحضره الفقيه، ج ٤، ص ٣٨٥، ح ٥٨٣٤ ؛ بحار الأنوار، ج٧٧، ص ٢٣٨، ح ١ وص ٢٨١، ح ١.

5.. کتاب من لايحضره الفقيه، ج‏۴، ص‏۳۸۵، ح‏۵۸۳۴؛ نهج البلاغه، حكمت ۳۷۱؛ وسائل الشيعة، ج‏۱۶، ص‏۱۸.

6.. جامع الأخبار، ص٣٤١، ح ٩٥٠؛ بحار الأنوار، ج٦٩، ص ٣٩٩، ح ٩١.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
196

به توانگرى‌اى كه خدا به تو مي‌دهد، توانگر شو». گفتم: «اى پيامبر خدا! آن چيست؟». فرمود: «صبحانة يك روز و غذاى شام يك شب. پس هر كه به آنچه خدا روزى‌اش نموده، قناعت ورزد، توانگرترينِ مردم است».
امام علي علیه السلام قناعت به كفاف را ماية آسايش روحي فرد مي‌داند و مي‌فرمايد:
مَنِ اقتَصَرَ عَلى بُلغَةِ الكَفافِ فَقَدِ انتَظَمَ الرّاحَةَ، وتَبَوَّأَ خَفضَ الدَّعَةِ.۱
هر كه به قدر كفاف بسنده كند، آسوده به سر مي‌برَد و در گشايشِ آسايش جاى مي‌گيرد.
به گزارش پيامبر خدا صلی الله علیه وآله بر نخستين درِ بهشت نوشته شده است كه: هر چيزي چاره‏اي دارد و چارة زندگي، چهار چيز است كه يكي از آنها قناعت است.۲ گواراترين زندگي، از آنِ كسي است كه به روزيِ خدا قانع و از آن راضي باشد.۳ از امام صادق‏ علیه السلام نقل شده كه لقمان به فرزند خود گفت:
اِقنَع بِقَسمِ اللَّهِ لَكَ يَصفُ عَيشُكَ.۴
به آنچه خدا قسمت تو كرده، قانع باش، تا زندگي‏ات باصفا شود.
رسيدن به حيات طيّبه، از آرزوهاي اهل ايمان است. مرحوم شريف رضي مي‏گويد: از اميرمؤمنان‏ علیه السلام تفسير آية شريف (فَلَنُحْيِيَنَّهُ‏و حَيَوةً طَيِّبَةً)
۵ را پرسيدند و ايشان در پاسخ فرمود: «حيات طيّبه، قناعت است».۶
مهم‌ترين كاركرد و تأثير درونيِ قناعت، احساس غنا و بي‌نيازي است. بر اساس

1.. الکافي، ج٨، ص ١٩، ح ٤؛ کتاب من لايحضره الفقيه، ج ٤، ص ٣٨٥، ح ٥٨٣٤.

2.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله:... فعلی اوّل باب منها (الجنة) مكتوب... لكل شي‏ء حيلة و حيلة العيش اربعة خصال؛ القناعة و بذل الحق و ترك الحقد و مجالسة اهل الخير
(بحار الأنوار، ج‏۸، ص‏۱۴۴، ح‏۶۷).

3.. امام علي‏ علیه السلام: القناعة أهنأ عيش
(غرر الحکم، ح ۹۰۷۳؛ عيون الحکم والمواعظ، ص ۲۳). إن أهنأ الناس عيشاً من كان بما قسم الله له راضياً
(غرر الحکم، ح‏۹۰۷۷؛ عيون الحکم والمواعظ، ص ۱۴۳).

4.. قصص الأنبياء، ص‏۱۹۵، ح‏۲۴۴.

5.. سورة نحل، آية ۹۷.

6.. نهج البلاغه، حكمت ۲۲۹. نیز، ر. ک: الأمالي، طوسی، ص٢٧٥، ح ٥٢٤.

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16686
صفحه از 245
پرینت  ارسال به