175
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

دارند و با او راز و نیاز می‌کنند؟ میزان اعتقاد و باورشان به خداوند متعال چه قدر است؟ و به چه ميزان، اهل نماز و دعا و قرآن هستند؟
بُعد معنوی، از ابعاد مهمّي است که انسان باید لذّت‌ خود را از آن ‌ببرد. فقدان لذّت‌های معنوی، موجب احساس خلأ می‌شود و این احساس خلأ، انسان را به سمت پر کردن آن با لذّت‌های نامطلوب می‌کشاند؛ بويژه که به خاطر فقدان ایمان واقعی، بازدارنده‌های درونی نیز وجود ندارند تا فرد را از آن لذّت‌های نامطلوب حفظ کنند. این را می‌توان در پژوهش‌های میدانی نیز بررسی کرد. به نظر می‌رسد که افراد معتاد، الگوی ناقصی در لذّت‌ دارند.

ج. شروط شادي و هيجان

پس از پرداختن به گسترة هیجانات مثبت و ‌مشخّص شدن موارد شادي و هيجان، بايد چارچوب كلان آن را ترسيم نمود. در این جا باید ‌مشخّص شود که اسلام چه چارچوب و شرایطی را برای آنها در نظر گرفته است؟ آیا آن امور، به طور مطلق مورد تأییدند و یا شرایط خاصی بر آنها حاکم است؟ این، بُعد دیگری از الگوی هیجانات مثبت است.
شادي و هيجاني كه مي‌خواهد انبساط و نشاط را تأمين كند، بايد سه ويژگي اساسي داشته باشد: توازن؛ فقدان پيامد منفي؛ و جهتگیری الهی و معنوی. توازن به اين معناست كه هر كدام از ابعاد انسان، به تناسب نياز و اهميتش بايد از لذّت‌ و شادي برخوردار باشد. فقدان توازن، موجب افراط در لذّت‌ برخي ابعاد و تفريط در برخي ديگر مي‌شود و همين امر، باز موجب اختلال در نظام نشاط مي‌گردد. بنا بر اين در تأمين لذّت‌ و شادي هر كدام از ابعاد بايد توازن آنها نيز مورد توجّه قرار گيرد.
امّا فقدان پيامد منفي به اين معناست كه لذّت‌ و شادي نبايد پيامد منفي داشته باشد. این از مباحث مهم در الگوی هیجان‌هاي مثبت از دیدگاه اسلام است. لذّت‌‌ها، همواره مثبت نيستند و از اين نگاه بر دو قسم‌ اند: لذّت‌‌هاي با پيامد منفي و لذّت‌‌هاي بدون پيامد منفي. لذّت‌‌هايي كه پيامد منفي دارند، در حقيقت، آفت زندگي ‌اند۱ كه هر چند شايد در لحظة حال موجب خوش‌حالي فرد شوند، امّا در آينده، فرد را با مشكلات زيادي رو به رو

1.. غرر الحکم، ح ۲۰۳.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
174

چيست؟ فرمود: «تلاوت قرآن».۱ بنا بر این، با استفاده از تلاوت قرآن می‌توان به لذّت‌ معنوی دست یافت.

شش. نماز

از دیگر رفتارهای مذهبی که می‌تواند لذّت‌ معنوی را به وجود آورد، نماز است. یکی از مهم‌ترین توصیف‌های قرآن کریم در بارة نماز، عبارت أقِمِ الصَّلاةَ لِذِكري است. بر اساس این آیه، نماز، یاد خداست و پیش‌تر گذشت که یادکَرد خدا، به جهت اتصال انسان به منبع اصلی خود، موجب لذّت‌ می‌شود. به همین جهت پيامبر خدا صلی الله علیه وآله نماز را مایة چشم‌روشنی خود می‌داند۲ و به آن عشق می‌ورزد۳ و ارزش آن را از هر آنچه خورشید بر آن می‌تابد، بیشتر می‌داند.۴ نماز، همانند خوراک و نوشاب، یکی از نیازهای انسان است، با این تفاوت که هر چه از این عامل استفاده شود، انسان سیر نمی‌شود. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله در این باره می‌فرماید:
خداوند متعال، روشنى چشم مرا در نماز نهاده است و آن را محبوب من ساخته، همان گونه كه خوراك را براى گرسنه و آب را براى تشنه، خوشايند كرده است. همانا گرسنه، پس از خوردن غذا سير و تشنه پس از نوشيدن آب، سيراب مى‌گردد؛ ولى من از نماز سير نمى‌شوم.۵
از آنچه گذشت، روشن شد که هیجانات مثبت از دیدگاه اسلام، گستره‌ای به وسعت بُعد مادی و معنوی انسان دارد و در هر کدام از این دو بُعد نیز تمام اجزاي آن، مورد توجّه قرار گرفته‌اند. سؤال این است که افراد معتاد، چه قدر خدا را یاد می‌کنند و با خدا انس

1.. ابن عمر: قال رسول الله صلی الله علیه وآله: إنّ هذهِ القُلوبَ تَصدَأُ كما يَصدَأُ الحَديدُ. قيلَ: يا رسول الله، فما جَلاؤها؟ قالَ: تِلاوَةُ القرآنِ.
(کنز العمّال، ح٢٤٤١).

2.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: جُعِلَ قُرَّةُ عَيني فِي الصَّلاةِ
(الکافي، ج٥، ص ٣٢١، ح ٧، الخصال، ص١٦٥، ح٢١٨).

3.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: قالَ لي جَبرَئيل علیه السلام: إنَّه قَد حُبِّبَ إلَيكَ الصَّلاةُ فَخُذ مِنها ما شِئتَ
(مسند ابن حنبل، ج١، ص ٥٢٨، ح ٢٢٠٥؛ المعجم الکبير، ج١٢، ص ١٦٦، ح ١٢٩٢٩).

4.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله ـ به هنگام نزول اين آيه: (أقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ)
ـ: ما اُحِبُّ أن لي بِها ما طَلَعَت عَلَيهِ الشَّمسُ وغَرَبَت

(الزهد، ابن مبارك، ص ٣١٧، ح ٩٠٦).

5.. إنَّ اللهَ تَعالى جَعَلَ قُرَّةَ عَيني فِي الصَّلاةِ، وحَبَّبَها إلَيَّ كَما حُبِّبَ إلَى الجائِعِ الطَّعامُ، وإلَى الظَّمآنِ الماءُ، فَإِنَّ الجائِعَ إذا أكَلَ الطَّعامَ شَبِعَ، وإذا شَرِبَ الماءَ رَوِيَ، وأنا لا أشبَعُ مِنَ الصَّلاةِ
(الأمالي، طوسي، ص ٥٢٨، ح١١٦٢؛ تنبيه الخواطر، ج٢، ص ٥٤).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16501
صفحه از 245
پرینت  ارسال به