173
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

شدن دل۱ و بهره‌مندی از آن۲ می‌شود و همین امر، موجب لذّت‌ معنوی می‌گردد. امام زين‌العابدين علیه السلام خداوند متعال را به عنوان كسي كه عارفان را به لذّت‌ مناجاتش خو داده، ياد مي‌كند.۳
به هر حال، یکی از بهترین راه‌های لذّت‌‌بخشِ ارتباط معنوی با خداوند، دعا و مناجات با اوست. معصومان علیهم السلام مناجات‌های عاشقانه و عارفانة فراواني با خداوند داشته‌اند که تحلیل و بررسی آنها از حوصلة این تحقیق خارج است. نکتة مهم این که دلبستگی به دنیا موجب از بین رفتن لذّت‌ مناجات می‌گردد. به گزارش امام صادق علیه السلام، کمترین کیفری که خداوند متعال به دنیادوستان می‌دهد، این است که شيريني مناجات خود را از آنان سلب می‌کند.۴

پنج. خواندن قرآن

خواندن آیات نورانی قرآن كريم نیز ماية شادي قلب می‌گردد. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله از خداوند می‌خواهد که قلب او را با قرآن شاد سازد. ۵ همچنین گاه قلب انسان، زنگار می‌گیرد و همین می‌تواند موجبات کدورت و گرفتگی باطن شود. چیزی که می‌تواند این زنگار را از بین ببرد، قرآن است. ابن عمر نقل می‌کند که روزی پيامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «اين دل‌ها نيز همانند آهن زنگار مى‌بندد». به ایشان عرض شد: اى پيامبر خدا! صيقل دهندة دل‌ها

1.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: إنَّ الله َ عز و جل لَيُحيي قَلبَ المُؤمِنِ بِالدُّعاءِ
(الفردوس، ج ١، ص ١٦٨، ح ٦٢٥).

2.. امام صادق علیه السلام: أوحَى الله ُ عز و جل إلى داوودَ علیه السلام: يا داوودُ، بي فَافرَح، وبِذِكري فَتَلَذَّذ، وبِمُناجاتي فَتَنَعَّم، فَعَن قَريبٍ اُخلِي الدّارَ مِنَ الفاسِقينَ، وأجعَلُ لَعنَتي عَلَى الظّالِمينَ
(الأمالي، صدوق،‌ ص ٢٦٣، ح ٢٨٠؛ روضة الواعظين، ص ٥٠٥.

3.. امام زين العابدين علیه السلام ـ فِي المُناجاةِ الإِنجيلِيَّةِ ـ: يا مَن آنَسَ العارِفينَ بِطيبِ مُناجاتِهِ، وألبَسَ الخاطِئينَ ثَوبَ مُوالاتِهِ
(بحارالأنوار، ج ٩٤، ص ١٥٧، ح ٢٢).

4.. امام صادق علیه السلام: إذا رَأَيتُمُ العالِمَ مُحِبّا لِدُنياهُ فَاتَّهِموهُ عَلى دينِكُم؛ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيءٍ يَحوطُ ما أحَبَّ. وقال صلی الله علیه وآله: أوحَى الله ُ إلى داودَ علیه السلام: لا تَجعَل بَيني وبَينَكَ عالِما مَفتونا بِالدُّنيا؛ فَيَصُدَّكَ عَن طَريقِ مَحَبَّتي؛ فَإِنَّ اُولئِكَ قُطّاعُ طَريقِ عِبادِيَ المُريدينَ. إنَّ أدنى ما أنَا صانِعٌ بِهِم أن أنزَعَ حَلاوَةَ مُناجاتي عَن قُلوبِهِم
( الکافي، ج١، ص ٤٦، ح ٤؛ علل الشرائع، ص٣٩٤، ح ١٢؛ مشکاة الأنوار، ص١٤٠؛ تحف العقول، ص٣٩٧).

5.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله در دعايي كه به امام علي علیه السلامآموزش داد:... اللهم نور بكتابك بصـري واشرح به صدري وفرح به قلبي
(الکافي، ج ۲، ص ۵۷۷، ح ۲؛ قرب الأسناد، ص ۵، ح ۱۶).


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
172

بچشد، از او روي‏گردان نمي‏شود۱ و با چشیدن آن، سیراب نمی‌شود؛ بلکه ماهیتی فزاینده دارد که هر چه بیشتر چشیده می‌شود، بیشتر علاقه‌مند می‌گردد. ۲ بدیهی است که بهره‌مندی از این شيريني، به برخورداری از ایمان کامل بستگي دارد و فرد، هر اندازه که از ایمان برخوردار باشد، به همان اندازه از شيريني آن نیز بهره‌مند خواهد شد. امام كاظم علیه السلام در همین باره نقل می‌کند که حضرت مسيح علیه السلام به حواريان گفت:
... اى بندگان بد! گندم را پاك و تميز كنيد و نيكو آردش نماييد تا مزة آن را بيابيد و از خوردنش لذّت‌ ببريد. همچنين، ايمان را نيز ناب و كامل گردانيد تا شيرينىِ آن را بچشيد و سرانجامش شما را سود بخشد.۳

چهار. دعا و مناجات با خدا

یکی دیگر از لذّت‌‌های معنوی، دعا و مناجات است. دعا و مناجات با خدا، یکی از بهترین انواع ارتباط با خداست.
طبق برخی روایات، دعا و مناجات، ماية تقرّب به خدا،۴ انس در تنهایی،۵ زنده

1.. امام سجاد علیه السلام در مناجات نهم از مناجات پانزده‏گانه: مَن ذَا الَّذي ذاقَ حَلاوَةَ مَحَبَّتِكَ فَرامَ مِنكَ بَدَلاً، ومَن ذَا الَّذي آنَسَ بِقُربِكَ فَابتَغي‏ عَنكَ حِوَلاً
(بحار الأنوار، ج‏۹۴، ص‏۱۴۸). پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: قالَ الله ُ عز و جل لي: يا مُحَمَّدُ، لَو أنَّ الخَلائِقَ نَظَروا إلى عَجائِبِ صُنعي ما عَبَدوا غَيري، ولَو أنَّهُم وَجَدوا حَلاوَةَ ذِكري في قُلوبِهِم لَزِموا بابي، ولَو أنَّهُم نَظَروا إلى لَطائِفِ بِرّي مَا اشتَغَلوا بِشَيءٍ سِوايَ
(مصابيح القلوب، ص ٥٥٩).

2.. إلهى، وإنَّ كُلَّ حَلاوَةٍ مُنقَطِعَةٌ وحَلاوَةَ الإِيمانِ تَزدادُ حَلاوَتُهَا اتِّصالاً بِكَ. إلهى، وإنَّ قَلبى قَد بَسَطَ أمَلَهُ فيكَ، فَأَذِقهُ مِن حَلاوَةِ بَسطِكَ إيّاهُ البُلوغَ لِما أمَّلَ، إنَّكَ عَلي كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ
(همان، ص ٩٤ ـ ٩٦، ح ١٢).

3.. امام كاظم علیه السلام: إنَّ المَسيحَ علیه السلام قالَ لِلحَوارِيّينَ:... يا عَبيدَ السَّوءِ نَقُّوا القَمحَ وطَيِّبوهُ وأدِقّوا طَحنَهُ تَجِدوا طَعمَهُ ويَهنِئكُم أكلُهُ، كَذلِكَ فَأَخلِصُوا الإِيمانَ وأكمِلوهُ تَجِدوا حَلاوَتَهُ ويَنفَعكُم غِبُّهُ
(تحف العقول، ص٣٩٢ و ٥٠٧).

4.. امام علي علیه السلام: التَّقَرُّبُ إلَى الله ِ تَعالى بِمَسأَلَتِهِ، وإلَى النّاسِ بِتَركِها
(غرر الحکم، ح ١٨٠١ و ٢٠٥٥؛ عيون الحکم والمواعظ، ص ٥٤، ح ١٣٩٤و ص ٦٣، ح ١٦١٩ و ١٦٢٠).

5.. جميل بن درّاج: دَخَلَ رَجُلٌ عَلى أبي عَبدِ الله علیه السلام فَقالَ لَهُ: يا سَيِّدي، عَلَت سِنّي وماتَ أقارِبي، وأنَا خائِفٌ أن يُدرِكَنِيَ المَوتُ ولَيسَ لي مَن آنِسُ بِهِ وأرجِعُ إلَيهِ. فَقالَ لَهُ: إنَّ مِن إخوانِكَ المُؤمِنينَ مَن هُوَ أقرَبُ نَسَبا أو سَبَبا، واُنسُكَ بِهِ خَيرٌ مِن اُنسِكَ بِقَريبٍ، ومَعَ هذا فَعَلَيكَ بِالدُّعاءِ
(فلاح السائل، ص ٣٠٣، ح ٢٠٥).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16390
صفحه از 245
پرینت  ارسال به