الف. هیجانات حسّی و مادی
نخستین بُعد، بُعد مادی انسان است. این بُعد، خود دارای اجزای متعدّدی است که باید هیجان خاص خود را تجربه کنند تا هیجان کامل بُعد مادی و حسّی انسان تأمین گردد. امام صادق علیه السلام در بیان مصادیق نشاط ميفرمايد: «نشاط در ده چيز است: پيادهروي، سواركاري، فرورفتن در آب، نگاه به سبزه، خوردن، آشاميدن، نگاه به زن زيباروي، آميزش، مسواك زدن و گفتگو با مردان».۱
در نقل ديگري از ايشان، شستن سر با خطمي نيز اضافه شده است.۲ اين عوامل، برخي ابعاد مختلف انسان را پوشش دادهاند.
به نظر ميرسد که دو عنوان المشي (پيادهروي) و الركوب (سوارکاري) به مسئلة تحرّك و جنب و جوش انسان مربوط ميشود. جسم و روان، رابطهاي تنگاتنگ با يكديگر دارند. بيتحرّكي و سستي بدن موجب خمودگي و كسالت روحي و رواني ميگردد. اين امر بويژه در عصر کنوني، بسيار به چشم ميخورد. سبك زندگي كنوني، بشر را به موجودي ايستا و بيتحرّك تبديل كرده است. در اين ميان، پيادهروي، موجب تحرّك بدن ميگردد و خمودگي و سستي را از بين ميبرد. سواركاري نيز موجب تحرّك بدني و از بين رفتن خمودگي ميگردد. همچنين سواركاري موجب هيجان بيشتر ميشود و از اين جهت، لذّتبخش نيز ميگردد كه در اين صورت ميتواند از دو جهت تأثيرگذار باشد: يكي تحرّك و ديگري هيجان. امام علی علیه السلام در ضمن روایتی، از سواری و سوارکاری به عنوان عامل ایجاد انبساط خاطر و نشاط یاد میکند. ۳
پوست بدن و حسّ لامسه، بُعد ديگري از انسان است كه لذّت مربوط به خود را ميطلبد و ميتواند موجب نشاط گردد. عنوان «الارتماس في الماء (فرورفتن در آب)»،
1.. النُشرَةُ في عَشَرَةِ أشياءَ: المَشيِ، وَالرُّكوبِ، وَالاِرتِماسِ فِي الماءِ، وَالنَّظَرِ إلَى الخُضـرَةِ، وَالأَكلِ وَالشُّـربِ، وَالنَّظَرِ إلَى المَرأَةِ الحَسناءِ، وَالجِماعِ، وَالسِّواكِ، ومُحادَثَةِ الرِّجالِ
(الخصال، ص ٤٤٣، ح ٣٧؛ بحار الأنوار، ج ۷۳، ص ۳۲۲، ح ۲).
2.. النُّشْرَةُ فِي عَشَرَةِ أَشْيَاءَ... وَ السِّوَاكِ وَ غَسْلِ الرَّأْسِ بِالْخِطْمِيِّ فِی الحَمّامِ وَ غَیْرِه
(المحاسن، ج ١، ص ٧٨، ح ٤٠؛ الخصال، ص ٤٤٣، ح ٣٨).
3.. الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ؛ سوارکاری نشاطآور است.
( نهج البلاغه، حکمت ۴۰۰).