چارپاي من پاهاي من، و فرش من زمين، و بالشم سنگ... شب را به روز و روز را به شب ميرسانم در حالي كه هيچ ندارم. با اين حال، هيچ كس روي زمين بينيازتر از من نيست!۱ بر اساس تفسير صحيح از غنا، مشخّص ميشود كه چرا برخي ثروتمندان، ناراضياند و برخي فقرا، راضي! به فرمودة اميرمؤمنان علیه السلام چه بسا فقيراني كه بينياز و ثروتمنداني كه نيازمندند!۲ لذا بسياري از فقيران، از توانگران بينيازترند!۳
بنا بر این، برای پیشگیری یا درمان اعتیاد باید تفسیر این افراد از فقر و غنا را اصلاح کرد. با اصلاح این تفسیر، فقدان امور مادی زندگی، به عنوان فقر اساسی تلقی نمیشود و فرد به دیگر ابعاد غنی خود نیز توجّه میکند و از احساس بَد محرومیت خارج میشود و بدین سان، زمینة نارضایتی از بین میرود.
دو. اصلاح فهرست داشتهها
عنصر دیگری که در گرایش به اعتیاد مهم است، فهرست داشتهها و نداشتههاست. هر انسانی، یک فهرست معیار برای داشتهها و نداشتههايش دارد. افراد، بر اساس منطقی که دارند، فهرستی از داشتهها و نداشتهها را مبنای احساس برخورداری یا محرومیت قرار میدهند. اشتباه در تنظیم فهرست معیار، از عوامل گرایش به اعتیاد است. برخی داشتههای زندگی را فقط در مادیات منحصر میبینند و به همین جهت، معیار سنجش و ارزیابی آنان، داشتن یا نداشتن امکانات مادی است. از این رو، چنین افرادی هنگام کاستی در امکانات مادی، امکانات غیر مادی را لحاظ نمیکنند و خود را محروم به شمار میآورند. این در حالی است که وقتی موضوع داشتهها، در مقیاس انسان بررسی شود، مصادیق غیر مادی نیز پیدا میکند. لذا با وجود امکانات غیر مادی نمیتوان کاملاً احساس محرومیت و نارضایتی داشت. بنا بر این، یکی از عوامل پیشگیری از اعتیاد و کاهش گرایش به آن،
1.. عيسى علیه السلام: خادمي يداي ودابّتي رجلاي، وفراشي الأرض ووسادي الحجر... أبيت وليس لي شيء، واُصبح وليس لي شيء، وليس على وجه الأرض أحد أغنى منّي
(عدّة الداعي، ص ۱۰۷؛ إرشاد القلوب، ص ۱۵۶).
2.. امام علي علیه السلام: كم من فقير غنيّ، وغنيّ مفتقر
(غرر الحکم، ح۲۹۷).
3.. امام علي علیه السلام: ربّ فقير أغنى من كلّ غنيّ
(همان، ح ۵۳۲۶؛ عيون الحکم والمواعظ، ص ۲۶۷، ح ۴۸۹۶).