139
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

نعمت، دچار فلاکت و بدبختی شدند.۱ این یک واقعیت هستی‌شناختی است که کفران، موجب از بین رفتن نعمت و فرود آمدن نقمت می‌شود.۲ ناسپاسی، پدیدة سرمستی را به ارمغان می‌آورد که در ادبیات دین، از آن با تعبير «تَرَف» یاد می‌شود.۳ تَرَف نیز یکی از عوامل نابودی نعمت است.۴
در طرف مقابل، شکرگزاری وجود دارد. در فرهنگ اسلامي، شكر از جايگاه بلندي برخوردار است تا آن جا كه از جنود عقل، شمرده شده است۵ و اين بدان معناست كه سپاس‌گزاري، يكي از مؤلّفه‌هاي خردمندي است و بدون آن، عقل انسان كامل نيست. همچنين از شكر به عنوان عنصري كه مرز ميان انسانيت و حيوانيت است، ياد شده است.۶ از سوي ديگر در روايات، پيوندي ميان شُكر و ربوبيت برقرار شده و از خداوند متعال نقل شده كه اگر از خداوند به خاطر نعمت‌هايش تشكر نكند، بايد پروردگاري جز او را انتخاب كند!۷ بر انسان واجب است كه از نعمتي كه به او داده مي‌شود، تشكّر كند.۸

1.. (وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْيَةً كَانَتْ ءَامِنَةً مُّطْمَـئِنَّةً يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِّن كُلِّ مَكَانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِمَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ)
(سورة نحل، آية ١١٢).

2.. ر. ک: توسعة اقتصادي بر پاية قرآن و حديث، ج ۲، ص ۷۸۲، (کفر النعمة).

3.. (وَ لاَ تَكُونُواْ كَالَّذِينَ خَرَجُواْ مِن دِيَـرِهِم بَطَرًا وَ رِئَآءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ)
(سورة أنفال، آية٤٧). (وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلاّ قالَ مُتْرَفُوها إِنّا وَجَدْنا آبَاءَنا عَلَى أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلَى آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ)
(سورة زخرف، آية٢٣؛ نيز،‌ر. ک: سورة مؤمنون، آية٣٣ و ٦٤؛ سورة انبيا، آية١٣؛ سورة هود، آية١١٦؛ سورة واقعة، آية٤٥؛ سورة إسرا، آية١٦).

4.. ر. ک: توسعة اقتصادي بر پاية قرآن و حديث، ج ۲، ص ۷۸۲ (البطر).

5.. امام كاظم‏ علیه السلام: والشكر وضده الكفران
(الکافي، ج ۱، ص۲۱، ح ۱).

6.. امام زين العابدين علیه السلام و كان من دعائه في التحميد لله عزّوجل: والحمدلله الذي لوحبس عن عباده معرفة حمده على ماأبلاهم من مننه المتتابعة وأسبغ عليهم من نعمه المتظاهرة لتصرّفوا في مننه فلم‏يحمدوه، وتوسّعوا في رزقه فلم‏يشكروه ولو كانوا كذلك لخرجوا من حدود الانسانية الى حدّ البهيميّة فكانوا كماوصف في محكم كتابه (ان هم الّا كالانعام بل هم اضلّ سبيلاً)
.
(الصحيفة السجاديۀ، ص ۲۰، دعاي ۱).

7.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: يقول الله عزوجل: من لم‏يرض بقضائي، و لم‏يشكر لنعمائي، و لم‏يصبر على بلائي، فليتخذ ربا سوائي
(بحارالأنوار، ج۱۸، ص ۹۵، ح ۵ و ص ۲۳۶، ح ۶۷).

8.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: من أُزِلَّت إليه نعمة، فليشكرها
(دستور معالم الحکم، ج۱، ص ۲۳۷، ح۲۷۱). و قدجعل الله تعالى علينا الشكر إذا أعطى
(بحار الأنوار، ج۷۷ ص ۱۷۳؛ الفردوس، ص ۲۹۶؛ مستدرک الوسائل، ج۲، ص ۳۵۳، ح ۲۱۷۷، به نقل از: مسكّن الفؤاد). امام علي‏ علیه السلام: الشّكر مأخوذ على أهل النّعم
(غرر الحکم، ح۱۵۳۷). امام علي‏ علیه السلام:اوّل مايجب عليكم لله سبحانه شكر أياديه وابتغاء مراضيه
(همان، ح۳۳۲۹).


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
138

افراد محروم، مرتکب رفتارهای انحرافی از جمله مصرف مواد نمی‌شوند و تنها گروهی از محرومان به دامن اعتیاد می‌افتند؛ زیرا این افراد با کناره‌گیری از نقش‌های خود، جذب یکدیگر مي‌شوند و هنجارهایی متفاوت از هنجارهای طبقة متوسط جامعه را میان خود اختیار می‌کنند که طبق این هنجارها برخی رفتارهای انحرافی (مثل مصرف مواد)، ارزش و مطلوب تلقی می‌شود. این پدیده را «عُزلت‌گزینی» ۱ نامیده‌اند.
آنچه از میان این نظریه‌ها در این بحث مورد نظر است، احساس محرومیت است. مهم این است که احساس محرومیت، یکی از عوامل گرایش به اعتیاد است. باید دید با این احساس چه باید کرد؟ و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

۲. سپاس‌گزاری، به مثابة روش پیشگیری

احساس محرومیت، بیش از آن که واقعی باشد، معلول یک ارزیابی غلط است. این امر، موجب کفران مي‌شود و زمینة گرایش به اعتیاد را فراهم می‌آورد.
همان گونه که خواهد آمد، زندگی انسان، آن قدر تهی نیست که موجب احساس محرومیت گردد. به همین جهت، یکی از رفتارهای منفی، «کفران» و ناسپاسی انسان به نعمت و بُعد خوشایند زندگی است. در قرآن کریم از کمی سپاس‌گزاران۲ و فراوانی ناسپاسان،۳ به عنوان یک واقعیت تلخ، یاد شده و در روایات، سرانجام آن، بدبختی دانسته شده است.۴ قوم سبا نمونه‌ای از تمدّنی است که با وجود نعمت فراوان، به خاطر کفران

1..Retreatism

2.. (اللهُ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ والنَّهارَ مُبْصِرا إنَّ الله َ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلكِنَّ أكثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ)
(سورة غافر، آية٦١). وَ ما ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللّه ِ الكَذِبَ يَوْمَ القِيامَةِ إنَّ اللّه َ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أكْثَرَهُم لا يَشْكُرُونَ)
(سورة يونس، آية٦٠). (ثُمَّ لاَتِيَنَّهُم مِنْ بَينِ أيدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمَائلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أكثَرَهُمْ شاكِرِينَ)
(سورة أعراف، آية١٧).

3.. (يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِياتٍ اعمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْرا وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ)
(سورة سبأ، آية١٣).

4.. امام صّادقُ علیه السلام: إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ أنعَمَ على قَومٍ بالمَواهِبِ، فلَم يَشكُرُوا، فَصارَتْ علَيهِم وَبالاً، و ابتَلى قَوما بالمَصائبِ فَصَبَرُوا، فَصارَتْ علَيهِم نِعمَةً
( التوحيد، صدوق، ص ٣٧٩، ح ٤٧٩). امام جوادُ علیه السلام: نِعمَةٌ لا تُشكَرُ كَسَيِّئَةٍ لا تُغفَرُ
(اعلام الدين، ص ٣٠٩).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16554
صفحه از 245
پرینت  ارسال به