را تسکین میدهند.۱
این، نشاندهندة نقش ناشکیبایی و بیتابی در گرایش به اعتیاد است. یکی از شيوههای آرام ساختن خود و کاهش فشار روانی، استفاده از مواد مخدّر است. مواد مخدّر به جهت تأثیراتی که دارد، موجب احساس رها بودن و جداشدن از مشکلات میشود و بدین سان به عنوان یک تسکین دهنده، مورد استفاده قرار میگیرد.
۲. شکیبایی، عامل پیشگیری از اعتیاد
فوريترين و شايد شايعترين واكنش در برابر حوادث ناخوشايند، بيتابي كردن است و همین، زمینة گرایش به اعتیاد را فراهم میآورد. طبع اوّليه انسان، اين است كه در برابر ناخوشاينديهاي زندگي، بيتاب ميگردد. ۲ این در حالی است که بيتابي كردن، كوچكترين تأثيري در بهبود وضعيت نخواهد داشت. با بيتابي كردن، آنچه از دست رفته، باز نميگردد و مصيبت وارد شده، از بين نميرود و احساسات و عواطف انسان، كنترل نميشود. اين، واقعيتي است كه در روايات، مورد تأكيد قرار گرفته است. ۳ با اين حساب، بيتابي كردن، نه تنها به رفع مشكل، كمك نميكند، بلكه به رنج آن نيز ميافزايد. ۴ به همين جهت، كسي كه بيتاب شود، فقط مصيبت خود را بزرگتر كرده است. از اينروست كه روايات اسلامي، مصيبت را براي شخص بيتاب، دو برابر ميداند. ۵ گرفتاري انسان، هر چه قدر بزرگ و سنگين باشد، در برابر فشار روانيِ ناشي از بيتابي كردن، كوچك است. كسي كه تحمّل آن اندك را ندارد، چگونه ميتواند پيامدهاي سختتر مصيبتِ
1.. همان، ص ۶۸.
2.. قرآن كريم: (إِنَّ الْإِنسَنَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا)
(سورة معارج، آية۱۹ ـ ۲۰).
3.. امام علي علیه السلام: الحُزنُ وَالجَزَعُ لا يَرُدّانِ الفائِتَ
(غرر الحکم، ح۵۶۱۲).
الجَزَعُ لا يَدفَعُ القَدَرَ ولكِن يُحبِطُ الأَجرَ
(همان، ح۵۶۲۵؛ عيون الحکم والمواعظ، ص۲۱).
4.. امام علي علیه السلام: الجَزَعُ يُعَظِّمُ المِحنَةَ
(غرر الحکم، ح۵۶۱۹. نيز، ر. ک: همان، ح۵۶۲۲، ح۵۶۲۳، ح۵۶۲۹ و ح۵۶۲۶؛ عيون الحکم والمواعظ، ص۱۸۷، جامع الأخبار، ص۱۱۳).
5.. امام كاظم علیه السلام: المُصيبَةُ لِلصّابِرِ واحِدَةٌ ولِلجازِعِ اثنَتانِ
(تحف العقول، ص۴۱۴؛ الفردوس، ص۴۱۴. نيز ر. ک: غرر الحکم، ح۵۶۲۴؛ عيون الحکم والمواعظ، ص۲۶).