خداوند وجود ندارد. خداوند در همين راستا ميفرمايد:
(وَ لاَ تَدْعُ مِنْ دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَنْفَعُكَ وَ لاَ يَضُرُّكَ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذاً مِنَ الظَّالِمِينَ * وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلاَ رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ.۱
و به جاى خدا، چيزى را كه سود و زيانى به تو نمىرساند، مخوان؛ كه اگر چنين كنى، در آن صورت قطعاً از جملة ستمكارانى و اگر خدا به تو زيانى برساند، آن را بر طرف كنندهاى جز او نيست و اگر براى تو خيرى بخواهد، بخشش او را ردّكنندهاى نيست. آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مىرساند و او آمرزندة مهربان است) .
در آية نخست، خداوند متعال به مسئلة سود و زيان اشاره و تصريح ميكند كه نبايد از منبعي كه سود و زيان به دست او نيست، درخواست كمك نمود.۲ سپس در آية بعد، به دو ويژگي خداوند متعال اشاره ميفرمايد: يكي «كاشف الضر» و ديگري «مفضل». در آية ديگري نيز به اين دو ويژگي اشاره شده است.۳
در جاي ديگر، خداوند متعال در احتجاج با مشركان ميفرمايد:
(وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كاشِفاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرادَني بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ۴
اگر از آنان بپرسید که چه کسی آسمان و زمین را آفریده است، به تأکید خواهند گفت خدا. پس بگو آیا هیچ دربارة معبودانی که غیر خدا میخوانید اندیشه میکنید که اگر خدا زیانی را برای من بخواهد آیا
1.. سورة يونس، آية١٠٦، ١٠٧.
2.. اين خود مي-تواند يك برهان در توحيد باشد و آن اين است كه: «انسان كسي را بايد عبادت كند كه مالك سود و زيان او باشد. تنها خداوند، مالك سود و زيان است. پس تنها بايد او را عبادت كرد». همين برهان، عبادت غير خدا را نيز رد ميكند: «انسان كسي را بايد عبادت كند كه مالك سود و زيان او باشد. غير خداوند، کسي مالك سود و زيان نيست. پس غير خدا را نبايد عبادت كرد».
3.. (وَإِن يَمْسَسْكَ الله بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن يَمْسَسْكَ بِخَيْرٍ فَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْ ءٍ قَدِيرٌ)
(سورة انعام، آية ۱۷).
4.. سورة زمر، آية ۳۸.