103
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

دنيا كشتزار آخرت است.
به همين جهت، خداوند متعال، دنيا را ناچيزتر از آن مي‏داند كه هدف تلاش‏هاي انسان باشد. قرآن كريم مي‏فرمايد:
(قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ وَ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقى‏۱
بگو كالاي دنيا اندك است و آخرت براي آنان كه تقوا پيشه كنند، بهتر است)
.
كساني كه معناي زندگي‏شان دنياست، با كسب دنيا خشنود مي‏شوند؛ همانند كودكي كه با دانه‏اي شكلات، از شادي در پوست خود نمي‏گنجد. قرآن كريم در بارة اين گروه مي‏فرمايد:
(وَ فَرِحُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ مَتاعٌ.۲
آنان به زندگي دنيا خشنودند و حال آن‏كه زندگي دنيا در برابر زندگي آخرت، جز كالايي اندك نيست)
.
و خطاب به آنان كه در اين راه قدم برداشته‏اند و براي حيات، معنايي جز به دست آوردن بيشترين متاع دنيا نمي‏شناسند، مي‏فرمايد:
(وَ ما أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ زِينَتُها وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ أَ فَلا تَعْقِلُونَ.۳
آنچه به شما داده شده، كالاي زندگي دنيا و زينت آن است، حال آن‏كه آنچه نزد خداوند است، بهتر و پايدارتر است. آيا نمي‏انديشيد؟)
.
در اين جا باز مسئلة مهم و اساسي «شناخت» رخ مي‏نمايد. آنچه مي‏خواهد معناي حيات باشد، بايد دو ويژگي داشته باشد: يكي اين‏كه ارزشمند باشد (خير) و ديگري اين كه پايدارتر و ماندني‏تر باشد (أبقي). آيا دنيا بهتر از خود انسان است؟ آيا دنيا بهتر از آخرت

1.. سورة نساء، آية ۷۷.

2.. سورة رعد، آية ۲۶. امام علي‏ علیه السلام نيز مي‏فرمايد: ما بالكم تفرحون باليسير من الدنيا تدركونه و لا يحزنكم الكثير من الآخرة تحرمونه
(نهج البلاغة، خطبة ۱۱۳؛ غرر الحكم، ح‏۲۶۱۰).

3.. سورة قصص، آية ۶۰.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
102

زندگي» ـ كه در ادبيات دين از آن به عنوان «خسران» ياد مي‏شود ـ ، رخ مي‏دهد.
دنيا مقطعي از زندگي است كه به لحاظ زماني، بخش ناچيزي از حيات انساني را تشكيل مي‏دهد. بيش از چند سال در اين دنيا زندگي نمي‏كنيم و حيات جاويد ما در سراي ديگر است. به لحاظ ارزش نيز دنيا و هر آنچه در آن است، ناچيز است. به خاطر انسان و در خدمت انسان آفريده شده و همچون ابزاري براي زندگي واقعي اوست. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله مي‏فرمايد:
إنَّ الدُّنيا خُلِقَت لَكُم وأنتُم خُلِقتُم لِلآخِرَةِ.۱
همانا دنيا براي شما آفريده شده و شما براي آخرت.
امام علي‏ علیه السلام نيز در اين باره مي‏فرمايد:
الدُّنيا خُلِقَت لِغَيرِها ولَم تُخلَق لِنَفسِها.۲
دنيا براي جز خودش آفريده شده، نه براي خودش.
و در كلام ديگري چنين تصريح مي‏كند:
إنَّ اللَّهَ سُبحانَهُ قَد جَعَلَ الدُّنيا لِما بَعدَها وَابتَلي‏ فيها أهلَها لِيَعلَمَ أيُّهُم أحسَنُ عَمَلاً ولَسنا لِلدُّنيا خُلِقنا ولا بِالسَّعيِ فيها اُمِرنا.۳
همانا خداوند سبحان، دنيا را براي پس از آن آفريده و اهل دنيا را در آن مي‏آزمايد تا معلوم شود كه چه كسي نيك‌كردارتر است. ما براي دنيا آفريده نشده‏ايم و به كوشش در آن [براي به دست آوردن حطام دنيوي] مأمور نگشته‏ايم.
همچنين دنيا مزرعة آخرت دانسته شده و اين يعني دنيا بستر حيات است، نه هدف حيات. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله مي‏فرمايد:
الدُّنيا مَزرَعَةُ الآخِرَه.۴

1.. ميزان الحكمة، ج‏۴، ص‏۱۶۹۲، ح‏۵۷۵۳.

2.. نهج البلاغة، حكمت ۴۶۳.

3.. همان، نامة ۵۵.

4.. ميزان الحكمة، ج‏۴، ص‏۱۶۹۱، ح‏۵۷۴۷.

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16694
صفحه از 245
پرینت  ارسال به