من رضي برزق الله لم يحزن علي ما فاته.۱
كسي كه به روزي خدا راضي باشد، به خاطر آنچه ندارد، اندوهگين نميشود.
اين جاست كه آسايش، آرامش و راحتي زندگي تأمين ميگردد. به همين جهت در روايات تصريح شده كه: راحتي زندگي، در قناعت است۲ و انسان قانع، از آسايش رواني برخوردار است.۳ در حقيقت، كسي كه به آنچه براي او بس است، بسنده كند، به سوي راحتي و آسايش، شتاب كرده۴ و آن را به چنگ آورده است۵ و در نتيجه، زندگي، ماية روشنيِ چشم او ميگردد.۶ پس زيبايي زندگي۷ و لذّت آن در «قناعت» است.۸
از آنچه گذشت، روشن میشود که برای کاهش گرایش به اعتیاد، باید حرص و ترس از روزی را به قناعت تبدیل کرد. کسانی که به روزی خداوند متعال قانع باشند، کمتر در معرض وسوسة اعتیاد قرار میگیرند. این میتواند در تحقیقات تجربی نیز بررسی شود.
و. تنظیم معنای زندگی
يک. بیمعنایی، عامل نارضایتی
انسان، موجودي است كمالگرا و هدفمند كه از بيهودگي، بيمعنايي و بيهدفي، سخت گريزان است. بيهودگي و پوچي، چنين موجودي را ارضا نميكند و از اينرو اگر زندگي، معنا و هدفي نداشته باشد، زنده ماندن، ارزشي نخواهد داشت؛ هرچند تماميِ امكانات
1.. نهج البلاغه، حكمت ۳۴۹.
2.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: القناعة راحة
( اعلام الدين، ص۳۴۱).
3.. امام علي علیه السلام: المستريح من الناس القانع
(غرر الحکم، ح۹۰۷۲).
4.. امام علي علیه السلام: من اقتصر علي الكفاف تعجّل الراحة
(همان، ح۹۲۳۳؛ عيون الحکم والمواعظ، ص۴۵۸).
5.. امام علي علیه السلام: من اقتصر علي بلغة الكفاف فقد انتظم الراحة
(الکافي، ج۸، ص۱۹، ح۴؛ کتاب من لايحضره الفقيه، ج۴، ص۳۸۵، ح ۵۸۳۴).
6.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: من رضي بما رزقه الله قرت عينه
(الأمالي، طوسي، ص۲۲۵، ح۳۹۳).
7.. امام علي علیه السلام: جمال العيش القناعة
(غرر الحکم، ح۸۹۹۰؛ عيون الحکم والمواعظ، ص۲۲۲).
8.. امام علي علیه السلام: «القناعة لذة العيش»
(تاريخ اليعقوبي، ج۲، ص۳۲۱)؛ أطيب العيش القناعة
(غرر الحکم، ح ۸۹۸۲؛ عيون الحکم والمواعظ، ص۱۱۳).