47
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

همچنين شناخت آخرت سبب رغبت به آن خواهد شد.۱ این، یکی از گلوگاه‌های مسئلة اعتیاد است که می‌تواند مورد بررسی‌های میدانی قرار گیرد. افراد مستعد یا مبتلا به اعتیاد، در این زمینه، ضعف جدّی دارند. توجّه به این عنصر، در شناخت زمینه‌های گرایش به اعتیاد نقش مهمّي دارد. با دانستن این امر، بهتر می‌توان تشخیص داد که برنامه‌های فرهنگی پیشگیرانه و یا درمان کننده، بر چه محورهایی باید استوار باشد.
پس از اين مباحث، پرسش‌هاي اساسي‌تر اين است كه واقعيت دنيا و آخرت چيست؟ و چه بُعدي از اين دو اگر مورد توجّه قرار گيرد، موجب تغيير و تنظيم رغبت مي‌شود؟ اینها پرسش‌هاي مهم و اساسی در موضوع زهدند که متأسّفانه کمتر مورد توجّه قرار می‌گیرند. تا این نکته روشن نشود، مشاوران و مددکاران و دیگر افرادی که با معتادان سروکار دارند، نمی‌دانند که چه نوع اطلاعاتی را باید به آنان ارائه دهند.
بر اساس روايات، آنچه معيار زهد و رغبت است و آن بخش‌هايي از واقعيت دنيا و آخرت كه شناخت آنها در زهد تأثير دارد، عبارت‌اند از:

پايداري و ناپايداري

مهم‌ترين مسئله در اين موضوع، «پايداري» و «ناپايداري» است. چیزی را که افراد مستعد یا مبتلا به اعتیاد باید بدانند، این است که واقعاً چه چیزی پایدار و چه چیزی ناپایدار است؟ این، اصلي عقلانی است که انسان هر آنچه را که پایدار بداند، به آن دل‌بسته می‌شود. اساساً هر آنچه ناپايدار باشد، شايستة دل‌بستگي نيست و آنچه پايدار باشد، شايستة دل‌بستگي است. دنيا از آن جهت كه ناپايدار است، شايستة دل‌بستگي نيست و آخرت چون پايدار است، شايستة دل‌بستگي است. بنا بر این، رغبت انسان باید به چیزی تعلّق بگیرد که پایدار باشد. لذا براي تنظيم رغبت بايد دنيا و آخرت را از منظر پايدار و ناپايدار، مورد ارزيابي قرار داد؛ چيزي كه در عمل، كمتر مورد توجّه انسان قرار مي‌گيرد و اين بدان جهت است كه معمولاً امور پایدار، با سختي آنی و لذّت‌ آتی همراه هستند و امور ناپایدار،

1.. غررالحكم، ح ۶۹۸۷؛ عيون الحكم والمواعظ، ص ۳۸۴، ح ۶۴۸۹.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
46

است كه يقين به چه چيزي، موجب زهد و تغيير رغبت مي‌گردد؟ آيا هر يقين و شناختي، موجب زهد مي‌شود؟ مسلّم است كه پاسخ منفي است. يقين، راهبرد تغيير رغبت است؛ امّا «يقين متناسب».۱
از بررسي روايات اين بخش و تحليل و طبقه‌بندي آنها به دست مي‌آيد که يقين لازم براي تغيير رغبت، چند وجهي است. لذا انسان بايد در چند حوزه، شناخت خود را تعميق ببخشد و به باور تبديل سازد.

شناخت ماهيت دنيا و آخرت

در روايات اسلامي تصريح شده كه رغبت انسان بايد نسبت به آخرت باشد و بي‌رغبتي‌‌اش نسبت به دنيا.۲ امّا مسئلة مهم اين است كه تحقّق اين امر، به شناخت دقيق و عميق دنيا و آخرت بستگي دارد. لذا يكي از ضرورت‌هاي تحقّق زهد در دنيا و رغبت به آخرت، يقين و شناخت ماهيت اين دو است. تا انسان به ماهيت اين دو پي نَبَرد، نمي‌تواند نسبت به يكي رغبت و نسبت به ديگري زهد داشته باشد. در حقيقت، زهد در دنيا نشانة آگاهي، و رغبت به دنيا نشانة ناآگاهي است.۳ بنا بر اين، دنياشناسي، ريشة زهد و بي‌رغبتي به دنياست. اين، اصلي اساسي است كه در روايات فراواني مورد تأكيد و تصريح قرار گرفته است.۴

1.. يقين ،منشأ بسياري از امور است نه فقط زهد؛ لذا در هر موضوعي، يقين متناسب با همان موضوع، كارا خواهد بود.

2.. امام علي علیه السلام: كن في الدنيا زاهداً وفي الآخرة راغباً
(الأمالي، مفيد، ص ۱۱۹، ح ۳؛ غرر الحكم، ح ۲۸۲۷؛ بحار الأنوار: ج ۷۷، ص ۴۲۲، ح ۴۱).

3.. از امام جعفر صادق علیه السلام روايت است كه فرمود: اى موسى! به درستى كه دنيا خانة عقوبت است. آدم علیه السلام را در آن عقاب كردم در نزد گناه (يعنى خلاف اولى كه از او سر زد). و دنيا را ملعون گردانيدم، و آنچه در آن است ملعون است، مگر آنچه در آن، از براى من باشد. اى موسى! به درستى كه بندگان نيك و شايستة من، در دنيا رغبت نكردند به اندازة علم خويش، و ساير خلق، به اندازة جهل خويش در آن رغبت كردند
(الكافي، ج ٢، ص ٣١٧، ح ٩؛ به نقل از: دنيا و آخرت در قرآن و حديث.

4.. امام علي علیه السلام: يَنبَغي لِمَن عَرَفَ الدُّنيا أن يَزهَدَ فيها ويَعزِفَ عَنها
(غرر الحكم، ح ١٠٩٢٨؛ عيون الحكم والمواعظ، ص ٥٥٥، ح ١٠٢٢٨). يَسيرُ المَعرِفَةِ يوجِبُ الزُّهدَ فِي الدُّنيا
(غرر الحكم، ح ١٠٩٨٤). مَن عَرَفَ الدُّنيا تَزَهَّدَ (غرر الحكم، ح ٧٨٣١؛ عيون الحكم والمواعظ، ص ٤٥٢، ح ٨١٠٣، به نقل از: دنيا و آخرت در قرآن و حديث).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16518
صفحه از 245
پرینت  ارسال به