43
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

همچنين امام علي علیه السلام و امام صادق علیه السلام نيز معتقدند که كسي كه همة همّ و غمش دنيا باشد، هنگام جدا شدن از آن به شدّت دچار حسرت مي-گردد.۱ بنا بر این، یکی از عوامل گرایش به اعتیاد را باید در دلبستگی و رغبت شدید به دنیا دانست.
بر همین اساس، از عوامل مهم در پیشگیری از اعتیاد، بی‌رغبتی به دنیا و رغبت به آخرت است. اگر رشتة دل‌بستگي به دنيا قطع گردد، انسان نه در خوشايند زندگي بدمستي مي‌كند و نه در ناخوشايند آن بي‌تاب مي‌گردد۲ و بدین سان، زمینة گرایش به اعتیاد کاهش می-یابد. اين همان چيزي است که در ادبيات دين، با عنوان «زهد» از آن ياد مي‌شود. زهد به معناي «بي‌رغبتي» است،۳ نه ترک دنيا؛ لذا در روايات تأکيد شده که زهد به معناي حرام کردن حلال دنيا و ترک مال۴ و پوشيدن لباس‌هاي خشن و خوردن غذاهاي خشک۵ نيست. زهد، به معناي دل‌بسته نبودن است. همين معنا در روايات هم

1.. مَن کانَتِ الدُّنيا هِمَّتَهُ، اشتَدَّت حَسرَتُهُ عِندَ فِراقِها.
( کتاب من لايحضره الفقيه، ج ٤، ص ٣٨٢، ح ٥٨٣٣؛ معاني الأخبار، ص ١٩٨، ح ٤؛ الأمالي، طوسي، ص ٤٣٥، ح ٩٧٤. نيز،‌ ر. ک: الکافي، ج ٢، ص ٣٢٠، ح ١٦؛ عدّة‌ الداعي، ص ١٠٥؛ مشکاة‌الأنوار، ص ٤٧٣، ح ١٥٨٢).

2.. ر. ک: مبانی و عوامل شادکامی در اسلام با رویکرد روان‌شناسی مثبت گرا، ص ۲۲۲.

3.. کلمة «زهد» در اصل به معناي «اندک بودن» و «کم ارزش بودن» چيزي است و از آن جا که اين معنا غالباً ملازم با بي‌رغبتي به آن چيز است، اين کلمه در بي‌رغبتي نيز به کار مي‌رود. ابن فارس در تبيين معناي «زهد» مي‌گويد: الزاء والهاء والدال أصل يدلّ علي قلّة الشيء، والزّهيد: الشيء القليل، وهو مُزهدٌ: قليل المال، وقال رسول الله صلی الله علیه وآله: «أفضل الناس مؤمن مُزهد»، هو المقلّ؛ مادّۀ زاء و هاء و دال (زهد)، بر اندک بودن چيزي دلالت مي‌کند. «زَهيد»، يعني چيز اندک و «مُزهد» يعني داراي مال اندک. پيامبر خدا فرمود: «برترينِ مردم، مؤمنِ مُزهد است» يعني آن که داريي اندک دارد. جوهري، «زهد» را چنين معنا کرده است: الزّهد خلاف الرّغبة... والتَّزهيدُ في الشيء وعن الشيء: خلاف الترغيب فيه؛ زهد، خلاف رغبت است... و التزهيد في الشيء و عن الشيء» يعني در فلان چيز يا نسبت به آن، زهد (بي‌رغبتي) ورزيدن. راغب اصفهاني نيز در المفردات آورده است: الزهيد: الشيء القليل والزّاهد في الشيء الراغب عنه والراضي منه بالزّهيد أي القليل؛ زهيد: چيز اندک، «الزاهد في الشيء» يعني بي‌اعتنا به آن چيز و رضايت دادن به اندک از آن (ر. ك: دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث، ج ۲، ص ۲۵ به بعد)

4.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: لَيسَ الزُّهدُ فِي الدُّنيا تَحريمَ الحَلالِ، ولا إضاعَةَ المالِ، ولکِنَّ الزُّهدَ فِي الدُّنيا الرِّضا بِالقَضاءِ، وَالصَّبرُ عَلَي المَصائِبِ، وَاليأسُ عَنِ النّاسِ. عنه صلی الله علیه وآله: الزَّهادَةُ فِي الدُّنيا لَيسَت بِتَحريمِ الحَلالِ، ولا إضاعَةِ المالِ، ولکِنَّ الزَّهادَةَ فِي الدُّنيا ألاّ تَکونَ بِما في يدَيکَ أوثَقَ مِمّا في يدَي اللهِ، وأن تَکونَ في ثَوابِ المُصيبَةِ إذا أنتَ اُصِبتَ بِها أرغَبَ فيها لو أنَّها اُبقِيت لَکَ‌
(همان، ص ۶۲ ح ۸۴۹ – ۸۵۰).

5.. پيامبر صلی الله علیه وآله: لَيسَ الزُّهدُ فِي الدُّنيا لُبسَ الخَشِنِ وأکلَ الجَشِبِ، ولکِنَّ الزُّهدَ فِي الدُّنيا قَصرُ الأَمَلِ
(همان، ح ۸۵۱).


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
42

ناخوشایند آن بدبخت؛ چون در داوریِ وضعیت خود، بر اساس معادلة لذّت‌ْ عمل نمی‌کند. به همین جهت، اسلام بر تعدیل لذّت‌ تکیه دارد و راه‌کارهایی نیز برای آن بیان داشته است. با توجّه به آنچه گذشت، پرسش این است که: چگونه می‌توان لذّتجویی را تعدیل کرد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

يک. روش تنظیم رغبت (زهد)

رغبت و نفرت، یکی از ابعاد مهم زندگی انسان است که نیازمند تنظیم است. این که به چه چیزی رغبت پیدا کنیم و نسبت به چه چیزی بی‌رغبت شویم، غیر اختیاری نیست. تنظیم این دو، به اختیار انسان است که متأسّفانه کمتر مورد توجّه قرار گرفته و همین امر، زمینة گرایش به اعتیاد را فراهم کرده است. نظام رغبت افراد معتاد، با دیگران متفاوت است. آنان رغبت فوق العاده‌ای به دنیا و لذّت‌های آن دارند، لذا در پی تأمین لذّت‌، به دام اعتیاد می‌افتند و هنگام از دست دادن آن نیز باز گرفتار آن می‌شوند. بر همین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد افرادی نیز که از چنین نظامی پيروي می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد قرار می‌گیرند. در تبیین این مسئله باید گفت که يكي از عوامل لذّتجویی، رغبت و وابستگی به دنياست. اگر رشتة علاقة انسان به دنيا گره خورد، چنان وابستگي به وجود مي‌آيد که از يك سو به دست آوردن و يافتن آن موجب شدّت فَرَح و خوش‌حالي مي‌گردد و از سوي ديگر، فقدان آن، موجب بي‌تابي و حسرت شديد مي‌شود. وقتي انسان، رشتة دل خود را به دنيا گره زد، با نوسانات دنيا به شدّت دچار نوسان روحي و رواني مي-گردد؛ بدين معنا كه رويكرد دنيا او را بالا مي‌بَرَد و به شدّت خرسند و سرمست مي‌سازد، و رويگَرد آن نيز به شدّت او را بر زمين مي‌زند و نااميد و افسرده مي‌سازد. و همین حالت است که می‌تواند زمینة گرایش به اعتیاد را فراهم سازد. امام كاظم علیه السلام در زمرة سفارش‌هايي كه به هشام بن حكم دارند، مي‌فرمايد كه: روزي مسيح علیه السلام به حواريان خود فرمود كه كسي در در هنگام بلا بى‌تاب‌ترين است كه علاقه‌مندترين فرد به دنيا باشد.۱

1.. يا هِشامُ، إنَّ المَسيحَ علیه السلام قالَ لِلحَوارِيينَ:... إنَّ أجزَعَکُم عِندَ البَلاءِ لأَشَدُّکُم حُبّاً لِلدُّنيا، وإنَّ أصبَرَکُم عَلَي البَلاءِ لأَزهَدُکُم فِي الدُّنيا
(تحف العقول، ص٣٩٢ـ٣٩٣؛ النهاية، ج ٩، ص ٣٠٠، الدّر المنثور،ج ٢، ص ٢٠٥).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16605
صفحه از 245
پرینت  ارسال به