کسی که فلسفة زندگیاش بر خیر استوار باشد، نه هنگام دارا بودن برای لذّت بیشتر به اعتیاد روی میآورد و نه هنگام فقر، برای فرار از درد. این یکی از نکات مهم در کاهش گرایش به اعتیاد است که متأسّفانه، کمتر مورد توجّه قرار میگیرد. به جهت اهمیت بحث، در ادامه به ابعادی از این بحث اشاره خواهیم کرد.
سه. نقد لذّتگرایی
در اسلام، شواهد روایی و قرآنی نشان ميدهند که لذّت بردن صرفاً برای لذّت، «مجاز» نیست. انسان مؤمن، امور لذّتبخش را با توجّه به جنبة مؤثّر بودن لذّت در نیل به سعادت نهایی خود انجام میدهد؛ اموري که به دلایل منطقی، مفید قلمداد میشود. مراد از «مجاز» در این جا متناسب بودن با رشد و سعادت بشری است. هر انسانِ مشتاق سعادت، در صورتی که هدفش از لذّت بردن فقط همین باشد، نتیجة مفید و پایداری عایدش نخواهد شد. شاید لذّتگرایی حداکثری حتّي در امور مباح، انسان را از اهداف تعالیبخش غافل کند و اعتیاد به امور خوشایند و پرهیز از سختیها را به ارمغان بیاورد. در این بخش، ضمن تقسیم لذّت به مجاز و غیر مجاز، پیامدهای لذّت غیر مجاز را از دیدگاه روایات و قرآن بررسی کردهايم و سعی در تبیین کیفیت لذّتی خواهیم بود که به راستي لذّتبخش و ماندگار باشد. اگر افراد، به این لذّت ناب و بدون پیامد منفی دست یابند و آن را تجربه کنند، از گرایش به اعتیاد ایمن میشوند. یکی از مشکلات این است که افراد نمیدانند برخی لذّتها چه پیامدهای منفیاي دارند و برخی لذّتها چه گوارا و خوش عاقبتاند! از این رو، تبیین این مسئله برای کاهش گرایش به اعتیاد، ضروری است.
لذّت مجاز
به طور کلّی، هر احساس لذّتي با توجّه به جنبة تأثیرگذاری آن در نیل به سعادت، ميتواند مجاز تلقی شود. توجّه به این مسئله از آن جهت مهم است که در صورت غفلت از هدفمندسازی لذّت، یا محدود کردن آن، زندگی به چرخة باطلی از لذّتطلبی صِرف تبدیل شود. امیرمؤمنان علیه السلام در نامهای خطاب به ابن عبّاس،۱ کلام حکیمانهای در این زمینه دارد: