تجملگرایی،۱ جهادگریزی و ... خواهد داشت.۲
ـ خویشتنداری
در احادیث، به ارتباط خویشتنداری با کرامت نفْس، تصریح شده است:
إِنَّمَا الكَرَمُ التَّنَزُّهُ عَنِ المَعَاصِى.۳
همانا كرامت نفس، دورى كردن از گناهان است.
راز این مطلب را احادیث دیگر روشن کردهاند:
مَن كَرُمتْ عَلَيهِ نَفسُهُ هَانَتْ عَلَيهِ شَهوَتُهُ.۴
هر كه كرامت نفس داشته باشد، شهوات نزد او خوارند.
در واقع، میزان ارزشمندی گناهان در مقایسه با شرافت و ارزشمندی شخصیّت، بیارزش مینماید و همین امر، انگیزههای اخلاقی فرد را بر ترک گناهان تحریک میکند، تا حدّی که در مقابل تحریک گناه، مقاومت میکند. ۵ رفتار صمیمانه با دیگران۶ مانند: نرمخویی،۷ و گشادهرویی،۸
1.. (وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ؛ فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: اى قوم من! آيا حکومت مصر از آنِ من نيست، و اين نهرها تحت فرمان من جريان ندارند؟ آيا نمىبينيد؟ مگر نه اين است که من از اين مردى که از خانواده و طبقة پستى است و هرگز نمىتواند فصيح سخن بگويد، برترم؟ [اگر راست مىگويد] چرا دستبندهاى طلا به او داده نشده، يا اين که چرا فرشتگان، دوشادوش او نيامدهاند [تا گفتارش را تأييد کنند]؟! )
(سورة زخرف، آية۵۱-۵۳).
2.. ر. ک: دنیاگرایی و پیامدهای آن از دیدگاه قرآن، ص، ۳۷ ـ۶۱.
3.. غرر الحکم، ح ۸۷۳۰. همچنين: إِنَّمَا الكَرَمُ التَّنَزهُ عَنِ الْمَساوي؛ کرامت، دوری کردن از گناهان است
(همان، ح۳۸۷۰).
4.. نهج البلاغة، حکمت ۴۴۹.
5.. امام علی علیه السلام: الكريمُ مَن تَجَنَّبَ المَحارِمَ و تَنَزَّهَ عنِ العُيوبِ؛ بزرگوار كسى است كه از حرامها دورى كند و از معايب منزّه باشد.
(غرر الحكم، ح ۱۵۶۵).
6.. امام علی علیه السلام: الكَرَمُ حُسنُ السَّجيَّةِ و اجتِنابُ الدَّنيَّةِ؛بزرگوارى، داشتن منش نيكو و دورى كردن از پستى است
(همان، ح ۱۶۹۵)
مَن كَرُمَت نَفسُهُ قَلَّ شِقاقُهُ و خِلافُهُ؛ هر كه كرامت نفْس داشته باشد، كمتر مخالفت و ناسازگارى ميكند
(همان، ح۹۰۵۱).
7.. امام علی علیه السلام: مِن الكَرَمِ لِينُ الشِّيَمِ؛ نرمخويى، از بزرگوارى است
(بحار الأنوار، ج ۷۷ ص ۲۰۸ ، ح۱).
8.. امام علي علیه السلام: يُستَدَلُّ عَلى كَرَمِ الرَّجُلِ بِحُسنِ بِشرِهِ وبَذلِ بِرِّهِ؛ از خوشرويى و نيكوكارى مرد، به بزرگوارى او پى برده مىشود
(غرر الحكم، ح۱۰۹۶۳).