نقطة مقابل عبرت، پافشاری بر گذشته و خواستههای باطنی، بدون تأثیرپذیری از حوادث و اتّفاقات است. تحلیلهای جدید برای فردی که عاری از عبرت است، همان راههای ماندگاریِ بیشتر بر آنچه بوده، است. در نتیجه اسلام، بیتفاوت بودن در وقایع روزمره را سرزنش کرده و افراد را به درک مجدّد و برداشتهای مثبت بیشتر از حوادث دعوت میکند؛ برداشتهای جدیدی که به طور قهری به کنترل آنچه قبلاً مجاز بوده است، منجر میشود. از این رو، برای پیشگیری از اعتیاد میتوان از سرگذشت افراد معتاد استفاده نمود و با به تصویر کشیدن سرگذشت دیگر معتادان، توان بازداری را در افراد مستعد، افزایش داد. البتّه این آگاهی میتواند پیش از پیدایش زمینهها، بويژه در زمان نوجوانی و یا با شرایطی، پیشتر از آن باشد. در این صورت، هنگام مواجهه با وسوسة اعتیاد، باید آن اطّلاعات را فراخوانی کرد (مرحلة یادآوری) تا «شناخت اعتیاد» حاصل شود و در نتیجه بازداری اتّفاق افتد. به نظر میرسد افراد معتاد نسبت به سرگذشت دیگران بیتفاوت اند. در منابع اسلامی آمده که میان وجود عبرت و عبرتگرفتن، تفاوت وجود دارد. امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید:
ما اکثر العبر و اقل الاعتبار!
چه بسیارند عبرتها و چه کم اند عبرتگیران!
عبرتگیری، خود یک توانمندی است و افرادی که از این توانمندی برخوردار باشند و در جریان سرانجام شوم اعتیاد قرار بگیرند، بیتردید از اعتیاد دوری خواهند کرد. این را میتوان در تحقیقات تجربی آزمود. اگر چنین باشد، میتوان افراد مستعدّ اعتیاد را نیز شناسایی و پیشبینی کرد.
حزم (دورانديشي)
راهکار دیگر در پیامدشناسی، «حَزم» است. حزم به معناي دورانديشي و به تعبيري، عاقبتانديشي است. آنچه موجب برانگيختن حزم در وجود انسان ميگردد، پيامدهاي مثبت يا منفي رفتار است. وقتي انسان از پيامد مثبت رفتاري آگاه شود، به انجام آن