213
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

ورود در شبهات است.۱
در حدیث دیگری به اسود بن قطنه، نقش کنترلی عبرت را چنین فرمود:
... فَإِنَّهُ مَنْ‏ لَمْ‏ يَنْتَفِعْ‏ بِمَا وُعِظَ لَمْ يَحْذَرْ مَا هُوَ غَابِرٌ وَ مَنْ أَعْجَبَتْهُ الدُّنْيَا رَضِيَ بِهَا وَ لَيْسَتْ بِثِقَةٍ فَاعْتَبِرْ بِمَا مَضَى تَحْذَرْ مَا بَقِي‏.۲
کسی که از پند و اندرز بهره نگیرد، در بقيّة فرصت‌ها نیز پروایی نخواهد داشت. کسی که دنیا را مهم بشمارد، به دنیا رضایت خواهد داد و قابل اعتماد نخواهد بود. پس از آنچه گذشته، عبرت بگیر تا از آنچه باقی است، خودداري کني.
یعنی عبرت، نوعی موضعگیری جدید برای انسان به ارمغان می‌آورد. ارتباط عبرت با خویشتنداری، به گونه‌ای است که نیازمند یک تحلیل واسطه‌ای است؛ يعني تأمّل بیشتر بر آنچه اتّفاق افتاده، انسان را به یک سازمان‌ دادن جدید در تصمیماتش می‌رساند که لازمه‌اش کنترل اموری است که پيش‌تر نبوده است. امام علي علیه السلام‌ در بخشی از یک نامه به معاویه، این نکته را تذکّر می‌دهند که:
و لَوِ اعتَبَرتَ بِما مَضى حَفِظتَ ما بَقِيَ.۳
اگر از آنچه گذشته است، عبرت مى‌گرفتى، آنچه را مانده است، قدر مى‌دانستى.
یعنی در عبرت، نوعی به کارگیری تجربة قبلی با یک اضافه است؛ نوعی تحلیل که به استنباط جدیدی از قضایا منجر می‌شود. بنا بر این، هم تجارب همة مواعظ و هر جریان دیگری که در گذشته و حال اتّفاق افتاده، می‌تواند زمینه برداشت‌های شخصی قرار بگیرد؛ برداشت‌هایی که روشنی راه آینده‌اند و درک صحیح‌تری از وقایع را در اختیار انسان قرار می‌دهند.

1.. ذِمَّتي بِما أقولُ رَهينَةٌ و أنا بِه زَعيمٌ: إنَّ مَن صَرَّحَت لَهُ العِبَرُ عَمّا بَينَ يَدَيهِ مِنَ المَثُلاتِ حَجَزَهُ التَّقوى عَن تَقَحُّمِ الشُّبُهاتِ؛ گردنم در گرو سخنى است كه مى‌گويم و درستى آن را ضمانت مى‌كنم: هر كسى با ديدة عبرت به سرگذشت پيشينيان و كيفرهايى كه بر سر آنان آمده است بنگرد، تقوا، او را از فرو افتادن در شبهات باز مي‌دارد
(بحار الأنوار: ج ۷۸،‌ص ۳، ح ۵۱).

2.. كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص۱۰۴.

3.. نهج البلاغه، نامة۴۹.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
212

است. در فارسی عمدتاً عبرت را به معنای پند گرفتن به کار می‌بریم؛ ولي معنای اصطلاحی این واژه در منابع دینی گسترده‌تر است، به طوری که پندگیری، یکی از پیامدهای عبرت می‌تواند باشد. در لغت‌های عربی و متناسب با منابع دینی، عبرت را برابر حالتی گرفته‌اند که انسان به وسیلة آن از شناخت آنچه مشاهده می‌شود و می‌داند، به شناخت آنچه مشاهده نمی‌شود و نمی‌داند، برسد.۱ همچنین حرکت و گذر از چیزی به چیز دیگر را عبر گفته‌اند.۲ در متون حدیث و قرآن، عبرت در قلمرو «سرگذشت‌-ها»۳ و «آفرینش‌ها»۴ طرح شده است. بررسی موارد کاربرد بیشتر عبرت در احادیث نشان می‌دهد که عبرت گرفتن از آنچه مایة عبرت است، موجب برانگیخته ‌شدن تقوا و خویشتنداری می‌شود.۵ لذا عبرت به وسیلة برانگیختن خویشتنداری، موجبات تنظیم رفتار خواهد شد. امیرمؤمنان علیه السلام در ضمن حدیثی، این مطلب را ضمانت نموده که عبرت، عامل بازداری از

1.. ر. ک: تاج العروس، ج۳، ص۳۸۷؛ مفردات الفاظ القرآن الکریم، ص۳۲۰.

2.. العین و الباء و الراء اصل صحیح واحد یدل علی النفوذ و المضیّ (معجم مقاییس اللغة، ج۴، ص۲۰۷. نيز، ر. ک: العین، ج۲، ص۱۲۹).

3.. (لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاِّوْلِى الْأَلْبَـبِ)
(سورة یوسف، آية ۱۱۱). پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: اِعتَبِروا؛ فَقَد خَلَتِ المَثُلاتُ فيمَن كانَ قَبلَكُم ؛ پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: عبرت گيريد كه در ميان پيشينيان شما درسهاى عبرت هست
(كنز الفوائد، ج ۲، ص ۳۱).

4.. (يُقَلِّبُ اللّهُ الَّليْلَ وَ النَّهارَ إنَّ فِي ذلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأبْصارِ)
(سورة نور، آية ۴۴). امام عليّ عليه السلام ـ دربارة سخن خداوند عَزَّ وجَلَّ: (هُوَ الَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فِى الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَـوَاتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَىْ ءٍ عَلِيمٌ)
ـ : هُوَ الَّذي خَلَقَ لَكُم ما فِي الأرضِ جَميعا لِتَعتَبِروا ولِتَتَوَصَّلوا بِهِ إلى رضوانِهِ، و تَتَوَقَّوا بِهِ مِن عَذابِ نيرانِهِ (ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ)
أخَذَ في خَلقِها وإتقانِها (فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَـوَ تٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَىْ ءٍ عَلِيمٌ)
ولِعِلمِهِ بِكُلِّ شَيءٍ عَلِمَ المَصالِحَ، فَخَلَقَ لَكُم كُلَّ ما فِي الأَرضِ لِمَصالِحِكُم يا بَني آدَم؛َ(و او كسى است كه همة آنچه را در زمين است، براى شما آفريد. سپس به كار آسمان پرداخت و آن را هفت آسمان ساخت؛ و او بر هر چيزى داناست)
ـ: او همه آنچه را در زمين است، براى شما آفريد تا درس بياموزيد و از اين طريق، به خشنودى او دست يابيد و خود را از عذاب آتش‌هاى او، نگه داريد. (سپس به آسمان پرداخت)
يعنى شروع به آفريدن آسمان و استوارسازى آن كرد (و آن را هفت آسمان ساخت و او به هر چيزى داناست)
، و چون به هر چيزى داناست، پس مصالح [و منافع] را مى‌داند. لذا آنچه را در زمين است، براى مصالح شما آفريد، اى آدميان

(بحار الأنوار، ج ۳، ص ۴۱، ح ۱۴). إنّما يَنظُرُ المؤمنُ إلى الدنيا بِعَينِ الاعتِبارِ، و يَقْتاتُ مِنها ببَطنِ الاضطِرارِ، و يَسمَعُ فيها بِاُذُنِ المَقتِ و الإبغاضِ؛ مؤمن به دنيا تنها به ديدة عبرت مى‌نگرد و از روى ناچارى، قوت خود را از آن برمى‌گيرد و با گوشِ خشم و نفرت به آن گوش مى‌دهد
(نهج البلاغه، حكمت ۳۶۷).

5.. اخلاق پژوهی حدیثی، ص۱۰۳.

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16713
صفحه از 245
پرینت  ارسال به