ميرسد. خداوند منّان و بخشنده، از او غافل نيست و او را محروم نساخته است؛ اگرچه در دلِ تختهسنگي سياه و خشك و يا در ميان صخرهاي سخت باشد.۱
همچنین به پرندگاني مثل: كلاغ و عقاب و كبوتر و شترمرغ اشاره ميکند و معتقد است كه خداوند، روزي همة آنها را ضمانت كرده است.۲
اين نكات آموزنده، نشان ميدهند كه نگران بودن براي روزي، بيمورد است. از اين رو، پيامبر صلی الله علیه وآله به ابن مسعود ميفرمايد:
يَابنَ مَسعودٍ! لا تَهتَمَّ لِلرِّزقِ فَإِنَّ اللَّهَ تَعالي يَقولُ: (وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَي اللَّهِ رِزْقُهَا)
وقالَ: (وَ فِي السَّمَآءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُونَ) .
۳
اي ابن مسعود! براي روزي، اندوه مخور؛ چرا كه خداوند متعال ميفرمايد: (هيچ جنبندهاي در زمين نيست مگر روزي آن باخداست) .
و فرمود: (روزيِ شما و آنچه به شما وعده داده است، در آسمان است)
.
وضع خود انسان نيز شگفتانگيز است. ما اكنون نگران روزي خود هستيم و حال آنكه سه مرحله پيش از آن وجود داشته كه بدون اطلاع ما خداوند، روزي ما را رسانده است. لذا شايسته نيست اكنون نسبت به او سوءظن داشته باشيم. مرحلة نخست، هنگامي است كه انسان در رَحِم مادر قرار دارد؛ در جايگاهي آرام كه هيچ سرما و گرمايي او را نميآزارد و خدا روزياش را ميرساند. مرحلة دوم، دوران نوزادي است كه هرچند ناتوان است، ولي غذاي او از شير مادر تأمين ميشود و كسي هست كه او را تر و خشك كند. و مرحلة سوم، دوران پس از شيرخوارگي است كه روزي او بدون تلاش، از دسترنج والدين تأمين ميگردد و مشمول مهرباني و دلسوزي آنان قرار ميگيرد، حتّي او را بر خودشان
1.. امام علي علیه السلام: انظروا إلي النملة في صغر جثتها و لطافة هيئتها، لا تكاد تنال بلحظ البصر (النظر)... مكفول برزقها مرزوقة بوفقها، لا يغفلها المنان و لا يحرمها الديان ولو في الصفا اليابس و الحجر الجامس
(نهج البلاغه، خطبة ۱۸۵).
2.. امام علي علیه السلام: فهذا غرا ب و هذا عقاب و هذا همام و هذا نعام، دعا كل طائر باسمه و كفل له برزقه
(همانجا).
3.. مکارم الأخلاق، ج۲، ص۳۵۶، ح۲۶۶۰.