ب. بازشناسی روزی مؤثّر
معمولاً انسانها در حوزة روزی، به دنبال روزیِ فراوان اند و فراوانی را نیز با مقیاس خواستههای سیریناپذیر و فزایندة خود طلب میکنند و هر آنچه را که غیر از آن باشد، نميپذيرند و از آن دچار فشار روانی میشوند. این وضعیت، با تقدیر الهی ناسازگار است و موجبات نارضایتی از آن را فراهم میآورد و در نتیجه، موجب گرایش به اعتیاد میگردد. تصوّر این افراد آن است که خوشبختی در داشتنِ روزی فراوان با مقیاس خواستههای من است و روزیِ کم، عامل بدبختی و ناشادکامی است. بررسيهای اسلامی نشان ميدهد آنچه در روزيِ انسان، مهم است، «كفايت» است. لذا اسلام، نه «كثرت» را ميپذيرد و نه «قلّت» را. در روايات آمده كه فراوانيِ روزي، موجب طغيان و بيهودگي (لهو)، و كمي و قلّت آن، موجب بدبختي ميشود و اين هر دو با سعادت و شادكامي منافات دارد. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله سعادت انسان را در گرو روزيِ كافي ميداند:
قَد أفلَحَ مَن أسلَمَ، ورُزِقَ كَفافا، وقَنَّعَهُ اللهُ بِما آتاهُ.۱
هر كس اسلام آورَد و به قدر كفاف روزى يابد و خداوند با آنچه به او ميدهد، قانعش سازد، رستگار ميگردد.
در روايات اسلامي، بهترين روزي، روزيِ كافي دانسته شده است.۲ بر همين اساس، روزيِ اندك كافي، بهتر از فراوانِ غافل كننده دانسته شده است. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله با بيان يكي از واقعيتهاي نظام آفرينش ميفرمايد:
ما طَلَعَت شَمسٌ قَطُّ إلاّ بُعِثَ بِجَنبَتَيها مَلَكانِ يُنادِيانِ ـ يُسمِعانِ أهلَ الأَرضِ إلاَّ الثَّقَلَينِ ـ : يا أيُّهَا النّاسُ، هَلُمّوا إلى رَبِّكُم! فَإِنَّ ما قَلَّ وكَفى خَيرٌ مِمّا كَثُرَ وألهى.۳
1.. صحيح مسلم، ج٢، ص٧٣٠، ح١٢٥؛ سنن الترمذی، ج٤، ص٥٧٦، ح٢٣٤٨.
2.. پيامبر خدا صلی الله علیه وآله: خَيرُ الرِّزقِ ما يَكفي.
مسند ابن حنبل، ج١، ص ٣٦٤، ح ١٤٧٧؛ مسند أبو يعلى، ج١، ص ٣٤٥، ح ٧٢٧؛ شُعَب الايمان، ج١، ص ٤٠٦، ح ٥٥٢ و ج ٧، ص ٢٩٦، ح ١٠٣٦٩.
خَيرُ الرِّزقِ ما كان يَوما بِيَومٍ كَفافا
(الفردوس، ج٢، ص ١٨٠، ح ٢٩٠٧. نيز،ر. ک: شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج٢٠، ص ٣٠١، ح ٤٤٠ و ص ٣٠١، ح ٤٤٣؛ غرر الحکم، ح ٥٠٣٤).
3.. مسند ابن حنبل، ج٨، ص ١٦٨، ح ٢١٧٨٠؛ المستدرک علی الصحیحین، ج٢، ص ٤٨٣، ح ٣٦٦٢. نيز، ر.ک: الاختصاص، ص٢٣٤؛ قرب الإسناد، ص٣٩، ح ١٢٥؛ بحار الأنوار، ج١٠٣، ص٣٤، ح ٦٤.