143
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

جای آوریم، نعمت مي‌شود و اگر کفران نماييم، نقمت مي‌گردد!۱
بنا بر این آنچه نعمت را سودمند مي‌گرداند، سپاسگزاریِ فرد است. بدیهی است زمانی نعمت، باعث احساس دارایی و رضایت خاطر صاحبش خواهد شد که فرد ياد شده، به مرحلة شکر رسیده باشد. در غیر این صورت، چه بسا نعمت موجود، به فراموشی سپرده شود و در فرد صاحب نعمت، توقع بی‌دلیلی بر تمایل بر انتقال به سطح بالاتری از بهرمندی ایجاد کند. امّا از آن جا که به دلایل متعددی (مانند محدودیت دنیای مادی) این امر همیشه میسّر نیست، فرد ناسپاس اغلب از داشته‌های خود غافل و از وضع موجود، ناراضي خواهد بود.

ب. داشته‌شناسی، راهبرد شکرگزاری

بر اساس آنچه گذشت، روشن شد که روش شُکر و سپاس‌گزاری می‌تواند موجب احساس برخورداری گردد و در نتیجه، رضامندی را به وجود آورد۲ و از این راه می‌توان این عامل از گرایش به اعتیاد (احساس محرومیت) را مهار کرد؛ امّا سؤال این است که چگونه می‌توان حسِّ سپاس را به وجود آورد؟ خليل، شُكر را به معناي احسان‌شناسي و انتشار دادن آن ميان مردم و سپاس از دهندة آن دانسته است.۳
ابن فارس، معتقد است که شُكر، سپاسگويي از كسي به خاطر كار نيكي است كه در حقّ انسان انجام داده است.۴ همان گونه كه روشن است، از ديدگاه اين لغت‌شناسان و ديگران،۵ شُكر، واكنشي به احسان و انعام طرف مقابل است. لذا شُكر، مربوط به داشته‌ها

1.. همان، ج ۸، ص ۲.

2.. ر. ک: مبانی و عوامل شادکامی در اسلام، فصل سوم.

3.. الشكر: عرفان الاحسان و نشره وحمد موليه (العين، ج ۵، ص ۲۹۲).

4.. الشكر: الثَّنَاءِ عَلَى الإِنْسَانِ بِمَعْرُوفٍ يُولِيكَهُ (معجم مقاييس اللغة، ج ۳، ص ۲۰۷).

5.. وَقَالَ الْمُنَاوِيُّ: الشُّكْرُ شُكْرَانِ: الأَوَّلُ شُكْرٌ بِاللِّسَانِ وَهُوَ الثَّنَاءُ عَلَى الْمُنْعِمِ، وَالآخَرُ: شُكْرٌ بِجَميعِ الْجَوَارِحِ، وَهُوَ مُكَافَأَةُ النِّعْمَةِ بِقَدْرِ الاسْتِحْقَاقِ، وَالشَّكُورُ البَاذِلُ وُسْعَهُ فِي أَدَاءِ الشُّكْرِ بِقَلْبِهِ وَلِسَانِهِ وَجَوَارِحِهِ اعْتِقَاداً وَاعْتِرَافاً (التوقيف على مهمات التعاريف، ص ۲۰۶ - ۲۰۷). ابن قيِّم: الشُّكْرُ ظُهُورُ أَثَرِ نِعْمَةِالله عَلَى لِسَانِ عَبْدِهِ: ثَنَاءً وَاعْتِرَافاً، وَعَلَى قَلْبِهِ شُهُوداً وَمَحَبَّةً، وَعَلَى جَوَارِحِهِ انْقِيَاداً وَطَاعَةً (مدارج السالكين، ابن القيم،‌ج ۲، ص۲۴۴). وَقِيلَ: هُوَ الاعْتِرَافُ بِنِعْمَةِ الْمُنْعِمِ عَلَى وَجْهِ الْخُضُوعِ (بصائر ذوى التمييز، ج ۳، ص ۳۳۹).


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
142

بنا بر این، شکرگزاری در بندة معتقد، می‌تواند با انگیزة دیگری نیز باشد و آن ترس از محرومیت است. یعنی فردی که با تمام وجودش احساس برخورداری از خیر دارد، عاقلانه مي‌داند برای بهرمندی دائمی از داشته‌هایش شُکر زبانی و عملی او قطع نشود. لذا به طور طبیعی، فرد سپاس‌گزار، احساس محرومیتی از ناکامی‌ها و کمبودهای واقعی در زندگی را درک نخواهد کرد.
با توجّه به چرخة افزایش احساس محرومیت، مي‌توان تصوّر کرد که فرد ناسپاس، علی رغم بهرمندی از امکانات متعدّد، ناراضی و شاکی از زندگی باشد. امام صادق علیه السلام در ضمن حدیثی، به این واقعیت اشاره مي‌فرماید که فرد ناسپاس از وجود امکانات مادی و مالی خود بهره‌ای نخواهد برد:
إِنَّ الَّذِينَ أُعْطُوا الْمَالَ ثُمَّ لَمْ‏ يَشْكُرُوا لَا مَالَ لَهُمْ.۱
بی‌تردید، کسانی که مالی به آنان داده شده، ولی شکر نکردند، در حقیقت مال ندارند.
می‌توان چنین استنباط کرد که افراد ناسپاس، در احساس محرومیت دائمی قرار دارند. مادامی که این احساس منفی را در خود بپرورانند، پیوسته احساس ناکامی را درک خواهند کرد. در حدیث دیگری، امام صادق علیه السلام حتّي شکر نکردن از چنین اموالی را مایة وبال و گرفتاری مي‌داند:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْعَمَ عَلَى قَوْمٍ فَلَمْ‏ يَشْكُرُوا فَصَارَتْ عَلَيْهِمْ وَبَالًا وَ ابْتَلَى قَوْماً بِالْمَصَائِبِ فَصَبَرُوا فَصَارَتْ عَلَيْهِمْ نِعْمَةً.۲
همانا خداوند عزیز و جلیل، به قومی نعمت داد و آنان شکر نکردند، از این رو، مایة گرفتاری آنان شد و به قومی بلا داد و آنان صبر کردند، از این رو برای آنان نعمت گردید.
امام علی علیه السلام در بیانی زیبا می‌فرماید که: نعمت، مایة محنت است. اگر شکر آن را به

1.. الكافي، ج‏۵، ص ۸۱ (باب الإجمال في الطلب).

2.. همان. ج‏۲، ص۹۲ (باب الصبر).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16667
صفحه از 245
پرینت  ارسال به