141
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

الف. ناسپاسی و افزایش احساس محرومیت

در مقابل چرخة شکرگزاری، چرخة ناسپاسی نیز مي‌تواند فرایند رو به افزایشِ «احساس محرومیت و ناکامی» را ایجاد کند. بر اساس زندگی توحیدی، هر گونه زندگی همراه با ناسپاسی، به کاهش و قطع کامل نعمت‌ها خواهد انجاميد. کسی که به طور دائم به نداشته‌ها و محرومیت‌هایش فکر کند، به طور طبیعی، از بهرمندی‌های موجودش غافل شده و به ناسپاسی و کفران نعمت منجر خواهد شد. فرایند ناسپاسی می‌تواند به صورت اعتقاد صِرف به محرومیت و بیان آن باشد یا همراه با عمل ناسپاسی و رفتاری ناشی از محرومیت از نعمت‌ها، مانند آسیب زدن به سلامتی و تن‌درستی که در اختیار انسان قرار داده شده است. امام علی علیه السلام، علّت قطع نعمت از سوی خداوند را، عدم شکرگزاری بنده مي‌داند:
النِّعمَةُ مَوصولَةٌ بِالشُّكرِ، وَالشُّكرُ مَوصولٌ بِالمَزيدِ، وهُما مَقرونانِ في قَرنٍ، فَلَن يَنقَطِعَ المَزيدُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ حَتّى يَنقَطِعَ الشُّكرُ مِنَ الشّاكِرِ. ۱
نعمت، پيوسته به شكر است و شكر، پيوسته به فزونى نعمت؛ و آن دو با يكديگر همراه‌اند. پس افزونىِ نعمت از جانب خداى سبحان قطع نمي‌شود، مگر آن گاه كه شكر از سوى شكرگزارنده قطع شود.
فرایند ناسپاسی در مدل زیر ترسیم شده است:

1.. غرر الحكم، ح۲۰۹۰.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
140

سپاس‌گزاري، آراية نعمت۱ و دوران خوشايند۲ است. بهترين۳ و گرامي‌ترين۴ بندگان خدا كساني هستند كه وقتي مورد عطا قرار مي‌گيرند، شكر مي‌كنند.۵
در متون روان‌شناسي مثبت‌گرا و شادكامي پايدار و اصيل نیز شُكر۶ ، يكي از فضيلت‌هاي اساسي محسوب مي‌شود و تواناييِ شكرگزاري از نيروها يا كساني كه فعاليتي به نفع فرد انجام داده‌اند، به شادكامي پايدار افراد مي‌انجامد. علّت اين كار، احتمالاً در توجّه و يادآوري خاطرات مثبتي است كه با شكر كردن همراه است.۷ امانز،۸ مك كلاف۹ و تسانگ،۱۰ ضمن بحثي در بارة شكر و شيوه‌هاي سنجش آن، معتقدند كه شُكر، يك توانمندي انساني است و از نظر ذهني، نوعي حسّ حيرت، تشكّر و سپاس‌مندي براي امتيازاتي است كه فرد از جانب چيزي يا كسي به دست مي‌آورد. آنها معتقدند كه شُكر مي‌تواند بين فردي و فرافردي باشد (مثلاً نسبت به خدا، هستي و...)؛ ولي نمي‌تواند نسبت به خود فرد صورت گيرد.۱۱ شُكر مي‌تواند بهزیستی روانی و ارتباطي فرد را افزايش دهد و براي جامعه هم مزايا و منافعي داشته باشد.۱۲

1.. امام علي‏ علیه السلام: الشّكر زينة للنّعماء
(همان، ح۷۵۸). الشّكر زينة الغنى
(نهج البلاغه، حكمت ۳۴۰؛ الإرشاد، ص ۱۵۸).

2.. امام علي‏ علیه السلام: الشكر زينة الرّخاء وحصن النّعماء
(غرر الحکم، ح۱۳۵۱).

3.. امام الباقر علیه السلام: سئل النبى صلی الله علیه وآله عن خيار العباد فقال: الذين إذا أحسنوا استبشروا، وإذا أساؤوا استغفروا، وإذا أعطوا شكروا، وإذا ابتلوا صبروا وإذا غضبوا غفروا
(الکافي، ج۲، ص ۲۴۰).

4.. وقيل لابي عبدالله‏ علیه السلام: من أكرم الخلق على الله؟ قال: من إذا اعطي شكر، وإذا ابتلي صبر
(بحار الأنوار، ج۵۳، ص ۱۸۴، ح۷۱).

5.. الگوی اسلامی شادکامی، زیر چاپ.

6.. gratitude.

7.. لوبومیرسکی، کینگ و دینر(۲۰۰۵)، .

8.. Emmons

9.. Mccullough

10.. Tsang

11.. Emmons,R. A. ,McCullough,E. , Tsang,J. A. (۲۰۰۷). The assessment of gratitude. In positive psychological assessment: A handbook of models and measures. Eds. by S. J. Lopez and C. R. Snyder. WashingtonDC:APA Press.

12.. اثربخشي مداخلات روان‌شناسي مثبتگرا جهت افزايش نشاط، خشنودي از زندگي، معناداري زندگي و کاهش افسردگي؛ تدوين مدلي براي اقدام، ص ۷۵.

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16678
صفحه از 245
پرینت  ارسال به