121
درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي

بي‏تابي شده را تحمّل كند؟ به همين جهت، امام صادق‏ علیه السلام مي‏فرمايد:
اِتَّقُوا اللهَ وَاصبِروا فَإِنَّهُ مَن لَم يَصبِر أهلَكَهُ الجَزَعُ.۱
از خدا پروا داشته باشيد و بردباري كنيد كه هر كس صبر نكند، بي‏تابي كردن، او را هلاك مي‌سازد.
از اين رو، اگر بي‏تابي بر كسي چيره شود، روي آسايش را نخواهد ديد. پيامبر صلی الله علیه وآله در اين باره مي‏فرمايد:
مَنِ استَولي‏ عَلَيهِ الضَّجَرُ رَحَلَت عَنهُ الرّاحَةُ.۲
كسي كه بي‏تابي، بر او چيره شود، آسودگي، از او رخت برمي‌بندد.
بنا بر اين، بي‌تابي كردن، در نهايت بر رضامندی و شادكامي تأثير منفي مي‌گذارد. در این مواقع، انسان به دنبال آرام ساختن خود و کاهش فشار روانی است. کسانی که نتوانند فشار روانی حاصل از مشکلات را کاهش دهند، ممکن است به استفاده از مواد مخدّر به عنوان تسکین دهنده، گرایش پیدا کنند. برای پیشگیری از اعتیادهای ناشی از فشارهای روانی، لازم است که توان مقاومت در برابر سختی‌ها افزایش یابد. با این توانمندی، زمینة گرایش به اعتیاد از بین می‌رود. این توانمندی همان چیزی است که در ادبیات دین از آن به عنوان «صبر» یاد می‌شود. بهترین واکنش به سختی‌ها، صبر و بردباری است. برای رسیدن به رضامندی در سختی‌ها و تحقّق شادکامی پایدار، باید بردبار بود و مشکلات را تحمّل کرد. صبر يعني «تحمّل کردن سختي‌ها و دشواري‌ها، و پرهيز کردن از جزع و بي‌تابي».۳ موضوع اساسي صبر، «امور ناخوشايندي» است که نفس در برابر آنها بي‌تاب مي‌شود و به جزع و فزع روي مي‌آورد.
يکي از اساسي‌ترين مفاهيم در اخلاق اسلامي، «صبر» است؛ زیرا مفهومي است که نقش عمده و فراگيري در حيات انسان دارد، به گونه‌اي که لحظه‌اي از حيات نيست که از

1.. بحار الأنوار،ج‏۷۱، ص‏۹۵، ح‏۸۵.

2.. کتاب من لايحضره الفقيه، ج‏۴، ص‏۳۵۵، ح‏۵۷۶۲؛ مشکاة الأنوار، ص ۳۰۷؛ روضة الواعظين، ص‏۴۱۵.

3.. ر. ک: معجم مقاييس اللغة، ج۴، ص۴۳۸؛ لسان العرب، ج۴، ص۴۳۸؛ مجمع البحرين، ج۲، ص۱۰۰۳؛ النهاية، ج۳، ص۷؛ مفردات راغب، ص۴۷۴.


درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
120

را تسکین می‌دهند.۱
این، نشان‌دهندة نقش ناشکیبایی و بی‌تابی در گرایش به اعتیاد است. یکی از شيوه‌های آرام ساختن خود و کاهش فشار روانی، استفاده از مواد مخدّر است. مواد مخدّر به جهت تأثیراتی که دارد، موجب احساس رها بودن و جداشدن از مشکلات می‌شود و بدین سان به عنوان یک تسکین دهنده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. شکیبایی، عامل پیشگیری از اعتیاد

فوري‏ترين و شايد شايع‏ترين واكنش در برابر حوادث ناخوشايند، بي‏تابي كردن است و همین، زمینة گرایش به اعتیاد را فراهم می‌آورد. طبع اوّليه انسان، اين است كه در برابر ناخوشايندي‏هاي زندگي، بي‏تاب مي‏گردد. ۲ این در حالی است که بي‏تابي كردن، كوچك‏ترين تأثيري در بهبود وضعيت نخواهد داشت. با بي‏تابي كردن، آنچه از دست رفته، باز نمي‏گردد و مصيبت وارد شده، از بين نمي‏رود و احساسات و عواطف انسان، كنترل نمي‏شود. اين، واقعيتي است كه در روايات، مورد تأكيد قرار گرفته است. ۳ با اين حساب، بي‌تابي كردن، نه تنها به رفع مشكل، كمك نمي‏كند، بلكه به رنج آن نيز مي‏افزايد. ۴ به همين جهت، كسي كه بي‏تاب شود، فقط مصيبت خود را بزرگ‏تر كرده است. از اين‏روست كه روايات اسلامي، مصيبت را براي شخص بي‏تاب، دو برابر مي‏داند. ۵ گرفتاري انسان، هر چه قدر بزرگ و سنگين باشد، در برابر فشار روانيِ ناشي از بي‏تابي كردن، كوچك است. كسي كه تحمّل آن اندك را ندارد، چگونه مي‏تواند پيامدهاي سخت‏تر مصيبتِ

1.. همان، ص ۶۸.

2.. قرآن كريم: (إِنَّ الْإِنسَنَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا)
(سورة معارج، آية۱۹ ـ ۲۰).

3.. امام علي علیه السلام: الحُزنُ وَالجَزَعُ لا يَرُدّانِ الفائِتَ
(غرر الحکم، ح‏۵۶۱۲). الجَزَعُ لا يَدفَعُ القَدَرَ ولكِن يُحبِطُ الأَجرَ
(همان، ح‏۵۶۲۵؛ عيون الحکم والمواعظ، ص‏۲۱).

4.. امام علي‏ علیه السلام: الجَزَعُ يُعَظِّمُ المِحنَةَ
(غرر الحکم، ح‏۵۶۱۹. نيز، ر. ک: همان، ح‏۵۶۲۲، ح‏۵۶۲۳، ح‏۵۶۲۹ و ح‏۵۶۲۶؛ عيون الحکم والمواعظ، ص‏۱۸۷، جامع الأخبار، ص‏۱۱۳).

5.. امام كاظم‏ علیه السلام: المُصيبَةُ لِلصّابِرِ واحِدَةٌ ولِلجازِعِ اثنَتانِ
(تحف العقول، ص‏۴۱۴؛ الفردوس، ص‏۴۱۴. نيز ر. ک: غرر الحکم، ح‏۵۶۲۴؛ عيون الحکم والمواعظ، ص‏۲۶).

  • نام منبع :
    درآمدي بر پيشگيري از اعتياد با رويکرد اسلامي
    سایر پدیدآورندگان :
    عباس پسندیده و محمدرضا کیومرثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قک
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 16798
صفحه از 245
پرینت  ارسال به