557
خير و برکت از نگاه قرآن و حديث

۱۱۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هيچ مسلمانى نيست كه نهالى بكارد يا زراعتى كشت كند و پرنده يا انسان و حيوانى از آن بخورد، مگر آن كه به سبب آن براى او صدقه شمرده مى شود.

۱۱۴۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس كِشتى بكارد و پرنده يا جنبده اى از آن بخورد ، براى او صدقه خواهد بود.

۱۱۴۶.امام زين العابدين عليه السلام :پيامبر خدا به مدينه آمد. آن گاه فرمود: «اى گروه قريش! شما دام، دوست داريد . از آن بكاهيد ؛ چرا كه شما در سرزمينى كم باران هستيد ، و به كشاورزى بپردازيد؛ چرا كه كشاورزى بركت است. و خيش ۱ آن را زياد كنيد».

۱۱۴۷.امام على عليه السلام :هر كس آب و خاك بيابد و سپس تهيدست بماند ، از [رحمت ]خداوند دور باد!

۱۱۴۸.بحار الأنوار:به پيامبر خدا گفتند: كدام يك از دارايى هاى ما برتر است؟ فرمود: «كشاورزى».

۱۱۴۹.امام باقر عليه السلام :پدرم مى فرمود : «كشاورزى، بهترينِ كارهاست . دانه را مى كارى و نيكوكار و بدكار ، از آن مى خورند ؛ امّا نيكوكار ، هر مقدار كه چيزى بخورد ، براى تو آمرزش مى طلبد ، و امّا بدكار ، هر چه او از آن مى خورد، لعنتش مى كند . و چارپايان و پرندگان هم از آن مى خورند».

1.خيش ، شاخك هايى آهنى را گويند كه به گاوآهن مى بندند تا زمين را شخم بزنند. معناى حديث ، اين است كه در گاوآهن ، از شاخك هاى بيشترى استفاده كنيد .


خير و برکت از نگاه قرآن و حديث
556

۱۱۴۴.عنه صلى الله عليه و آله :ما مِن مُسلِمٍ يَغرِسُ غَرسا أو يَزرَعُ زَرعا ، فَيَأكُلُ مِنهُ طَيرٌ أو إنسانٌ أو بَهيمَةٌ ، إلاّ كانَ لَهُ بِهِ صَدَقَةٌ . ۱

۱۱۴۵.عنه صلى الله عليه و آله :مَن زَرَعَ زَرعا فَأَكَلَ مِنهُ الطَّيرُ أوِ العافِيَةُ ، كانَ لَهُ بِهِ صَدَقَةٌ . ۲

۱۱۴۶.الإمام زين العابدين عليه السلام :قَدِمَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله المَدينَةَ فَقالَ : يا مَعشَرَ قُرَيشٍ ، إنَّكُم تُحِبُّونَ الماشِيَةَ فَأَقِلّوا مِنها ، فَإِنَّكُم بِأَقَلِّ الأَرضِ مَطَرا ، وَاحتَرِثوا ؛ فَإِنَّ الحَرثَ مُبارَكٌ ؛ وأكثِروا فيهِ مِنَ الجَماجِمِ . ۳

۱۱۴۷.الإمام عليّ عليه السلام :مَن وَجَدَ ماءً وتُرابا ثُمَّ افتَقَرَ ؛ فَأَبعَدَهُ اللّهُ . ۴

۱۱۴۸.بحار الأنوار :قيلَ لِرَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله : أيُ أموالِنا أفضَلُ؟ قالَ : الحَرثُ . ۵

۱۱۴۹.الإمام الباقر عليه السلام :كانَ أبي يَقولُ : خَيرُ الأَعمالِ الحَرثُ ؛ تَزرَعُهُ فَيَأكُلُ مِنهُ البَرُّ وَالفاجِرُ ، أمَّا البَرُّ فَما أكَلَ مِن شَيءٍ اِستَغفَرَ لَكَ ، وأمَّا الفاجِرُ فَما أكَلَ مِنهُ مِن شَيءٍ لَعَنَهُ ، ويَأكُلُ مِنهُ البَهائِمُ وَالطَّيرُ . ۶

1.صحيح البخاري : ۲ / ۸۱۷ / ۲۱۹۵ ، صحيح مسلم : ۳ / ۱۱۸۹ / ۱۲ ، مسند ابن حنبل : ۴ / ۲۹۵ / ۱۲۴۹۷ ، تاريخ بغداد : ۱۱ / ۲۶۰ / ۶۰۱۹ وليس فيه «طير» وكلّها عن أنس .

2.مسند ابن حنبل : ۵ / ۵۶۴ / ۱۶۵۵۸ عن خلاّد بن السائب عن أبيه وج ۱۰ / ۲۹۵ / ۲۷۱۱۱ عن اُمّ مبشر نحوه ، كنز العمّال : ۳ / ۸۹۲ / ۹۰۵۴ .

3.السنن الكبرى : ۶ / ۲۲۹ / ۱۱۷۵۳ عن عليّ بن عمر عن أبيه ، كنز العمّال : ۴ / ۳۱ / ۹۳۴۸ وفيه من «احترثوا . . .» وص ۳۳ / ۹۳۵۹ وص ۱۲۹ / ۹۸۷۶ .

4.قرب الإسناد : ۱۱۵/۴۰۴ عن الحسين بن علوان عن الإمام الصادق عن أبيه عليهماالسلام ، بحار الأنوار: ۱۰۳/۶۵/۱۰.

5.بحار الأنوار : ۶۴ / ۱۲۴ نقلاً عن الزمخشري في الفائق .

6.الكافي : ۵ / ۲۶۰ / ۵ عن أحمد بن أبي عبد اللّه عن بعض أصحابنا ، جامع الأحاديث للقمّي : ۱۸۸ نحوه ، بحار الأنوار : ۱۰۳ / ۶۹ / ۲۶ .

  • نام منبع :
    خير و برکت از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: محمّد تقدیری، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9355
صفحه از 664
پرینت  ارسال به