367
خير و برکت از نگاه قرآن و حديث

۷۳۸.امام على عليه السلام:به سبب صدقه، عمرها وسعت مى يابند.

۷۳۹.امام صادق عليه السلام:صدقه در شب، خشم پروردگار را فرو مى نشاند و گناه بزرگ را محو مى كند و حساب را آسان مى سازد؛ و صدقه در روز، مال را افزايش مى دهد و بر عمر مى افزايد.

ز ـ انجام دادن كارهاى نيك

۷۴۰.امام على عليه السلام:زياد كار نيك انجام دادن، عمر را مى افزايد و نام را پرآوازه مى سازد.

۷۴۱.امام صادق عليه السلام:آنان كه با گناهان مى ميرند، بيش از مردگانِ به اجل هايند، و آنان كه با نيكوكارى زندگى مى كنند، بيش از زندگانِ به عمرهايند. ۱

۷۴۲.امام كاظم عليه السلام:در بنى اسرائيل، مرد نيكى بود كه همسرى نيك داشت . در خواب ديد كه به او مى گويند: «خداوند برايت فلان مقدار عمر قرار داده است و نيمى از عمر تو را در گشايش، و نيم ديگر را در تنگى گذارده است. براى خودت نيمه اوّل يا نيمه ديگر را انتخاب كن».
آن مرد گفت: من همسر نيكوكارى دارم كه شريك زندگى من است. با او مشورت مى كنم و وقتى برمى گردى، خبرت مى دهم.
صبح كه شد، آن مرد به همسرش گفت: در خواب ، چنين ديدم.
زنش گفت: فلانى! نيمه اوّل را برگزين و در انتخابِ عافيت بشتاب؛ باشد كه خداوند بر ما ترحّم كند و نعمت را بر ما كامل سازد.
شب دوم كه شد، آن كه به خواب مرد آمده بود، آمد و گفت: «چه برگزيدى؟» .
گفت: نيمه اوّل را برگزيدم.
گفت: «باشد؛ خواسته ات پذيرفته است».
پس، دنيا از هر طرف به او روى آورد و چون نعمتش آشكار شد، همسرش به او گفت: با خويشاوندان خود و به نيازمندان، صله رحم و نيكى كن و به فلان همسايه ات و برادرت بخشش كن.
چون نيمى از عمر [ مَرد ] گذشت و از اندازه آن وقت، بيشتر سپرى شد، او همان مردى را كه در خواب ديده بود، ديد و آن مرد به او گفت: «خداى متعال، كار تو را سپاس گفت و همه عمرت را مثل گذشته در گشايش قرار داد».

1.ترجمه اين كلمه ، بر اساس متن بحار الأنوار ـ كه صحيح تر است ـ انجام گرفته است .


خير و برکت از نگاه قرآن و حديث
366

۷۳۸.الإمام عليّ عليه السلام :بِالصَّدَقَةِ تُفسَحُ الآجالُ ۱ .

۷۳۹.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ صَدَقَةَ اللَّيلِ تُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ ، وتَمحُو الذَّنبَ العَظيمَ ، وتُهَوِّنُ الحِسابَ، وصَدَقَةَ النَّهارِ تُثمِرُ المالَ وتَزيدُ فِي العُمُرِ ۲ .

ز ـ صَنائِعُ المَعروفِ

۷۴۰.الإمام عليّ عليهماالسلام :كَثرَةُ اصطِناعِ المَعروفِ تَزيدُ فِي العُمُرِ وتَنشُرُ الذِّكرَ ۳ .

۷۴۱.الإمام الصادق عليه السلام :مَن يَموتُ بِالذُّنوبِ أكثَرُ مِمَّن يَموتُ بِالآجالِ، ومَن يَعيشُ بِالإِحسانِ أكثَرُ مِمَّن يَعيشُ بِالأَعمالِ ۴ . ۵

۷۴۲.الإمام الكاظم عليه السلام :كانَ في بَني إسرائيلَ رَجُلٌ صالِحٌ وكانَت لَهُ امرَأَةٌ صالِحَةٌ ، فَرَأى فِي النَّومِ أنَّ اللّهَ تَعالى قَد وَقَّتَ لَكَ مِنَ العُمُرِ كَذا وكَذا سَنَةً ، وجَعَلَ نِصفَ عُمُرِكَ في سَعَةٍ ، وجَعَلَ النِّصفَ الآخَرَ في ضيقٍ ، فَاختَر لِنَفسِكَ إمَّا النِّصفَ الأَوَّلَ وإمَّا النِّصفَ الأَخيرَ .
فَقالَ الرَّجُلُ : إنَّ لي زَوجَةً صالِحَةً وهِيَ شَريكَتي فِي المَعاشِ فَاُشاوِرُها في ذلِكَ وتَعودُ إلَيَ فَاُخبِرُكَ .
فَلَمّا أصبَحَ الرَّجُلُ قالَ لِزَوجَتِهِ : رَأَيتُ فِي النَّومِ كَذا وكَذا .
فَقالَت : يا فُلانُ ، اختَرِ النِّصفَ الأَوَّلَ وتَعَجَّلِ العافِيَةَ ؛ لَعَلَّ اللّهَ سَيَرحَمُنا ويُتِمُّ لَنَا النِّعمَةَ .
فَلَمّا كانَ فِي اللَّيلَةِ الثّانِيَةِ أتَى الآتي فَقالَ : مَا اختَرتَ؟
فَقالَ : اِختَرتُ النِّصفَ الأَوَّلَ .
فَقالَ : ذلِكَ لَكَ .
فَأَقبَلَتِ الدُّنيا عَلَيهِ مِن كُلِّ وَجهٍ ، ولَمّا ظَهَرَت نِعمَتُهُ قالَت لَهُ زَوجَتُهُ : قَرابَتُكَ وَالمُحتاجونَ فَصِلهُم وبَرَّهُم ، وجارُكَ وأخوكَ فُلانٌ فَهَبهُم .
فَلَمّا مَضى نِصفُ العُمُرِ وجازَ حَدُّ الوَقتِ رَأَى الرَّجُلَ الَّذي رَآهُ أوَّلاً فِي النَّومِ ، فَقالَ لَهُ : إنَّ اللّهَ تَعالى قَد شَكَرَ لَكَ ذلِكَ ولَكَ تَمامَ عُمُرِكَ سَعَةٌ مِثلُ ما مَضى . ۶

1.غرر الحكم: ۴۲۳۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ۱۸۷ / ۳۸۳۹.

2.الكافي : ۴ / ۹ / ۳ ، تهذيب الأحكام : ۴ / ۱۰۵ / ۳۰۰ ، ثواب الأعمال : ۱۷۴ / ۲ كلّها عن معلّى بن خنيس ، بحار الأنوار : ۹۶ / ۱۲۵ / ۳۹.

3.غرر الحكم: ۷۱۱۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ۳۹۰ / ۶۶۰۱.

4.كذا في المصدر ، وفي البحار نقلاً عن المصدر «بالأعمار» ، وكذا في تنبيه الخواطر ، وهو الأنسب .

5.الأمالي للطوسي: ۷۰۱ / ۱۴۹۸، تنبيه الخواطر: ۲ / ۸۷ كلاهما عن فضيل بن يسار عن رجل، بحار الأنوار: ۵ / ۱۴۰ / ۶.

6.قصص الأنبياء : ۱۸۲ / ۲۲۱ عن عبد الرحمان بن الحجّاج ، بحار الأنوار : ۹۶ / ۱۶۲ / ۶ .

  • نام منبع :
    خير و برکت از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: محمّد تقدیری، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9135
صفحه از 664
پرینت  ارسال به