31
خير و برکت از نگاه قرآن و حديث

۲.امام على عليه السلام :هر كس نيك و بد را از هم باز نشناسد، همچون چارپايان است .

۱ / ۲

معيار شناخت نيكى و بدى

الف ـ آرامش جان

۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آنچه تو را به ترديد مى افكند، وا گذار و به سوى چيزى رو كن كه در تو ترديد نمى انگيزد؛ چرا كه نيكى، [ مايه] اطمينان و آرامش است و بدى، [ موجب اضطراب و] ترديد .

۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نيكى، آن است كه جان با آن آرام گيرد و دل با آن اطمينان يابد؛ و گناه آن است كه در درون ، اضطراب پديد آورد و در سينه ، ترديد .

۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نيكى، آن است كه سينه ات براى آن گشاده شود و گناه، آن است كه در دلت اضطراب ايجاد كند، هر چند مردم [ بر خلاف آنچه دلت مى فهمد،] اظهارنظر كنند .

۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ چون از ايشان پرسيدند: نيكى و گناه چيست؟ ـ: نيكى، خوشرفتارى است؛ و گناه، آن است كه در سينه ات اضطرابْ پديد آورد و خوش نداشته باشى كه مردم از آن آگاه شوند .


خير و برکت از نگاه قرآن و حديث
30

۲.الإمام عليّ عليه السلام :مَن لَم يَعرِفِ الخَيرَ مِنَ الشَّرِّ فَهُوَ بِمَنزِلَةِ البَهيمَةِ . ۱

۱ / ۲

ميزانُ مَعرِفَةِ الخَيرِ وَالشَّرِّ

أ ـ طُمَأنينَةُ النَّفسِ

۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :دَع ما يُريبُكَ إلى ما لا يُريبُكَ ؛ فَإِنَّ الخَيرَ طُمَأنينَةٌ ، وإنَّ الشَّرَّ ريبَةٌ . ۲

۴.عنه صلى الله عليه و آله :البِرُّ ما طابَت بِهِ النَّفسُ وَاطمَأَنَّ إلَيهِ القَلبُ ، وَالإِثمُ ما جالَ فِي النَّفسِ وتَرَدَّدَ فِي الصَّدرِ . ۳

۵.عنه صلى الله عليه و آله :البِرُّ [ مَا] ۴ انشَرَحَ لَهُ صَدرُكَ ، وَالإِثمُ ما حاكَ في صَدرِكَ وإن أفتاكَ عَنهُ النّاسُ . ۵

۶.عنه صلى الله عليه و آلهـ لَمّا سُئِلَ عَنِ البِرِّ وَالإِثمِ ـ: البِرُّ حُسنُ الخُلُقِ ، وَالإِثمُ ما حاكَ في صَدرِكَ وكَرِهتَ أن يَطَّلِعَ عَلَيهِ النّاسُ . ۶

1.الكافي : ۸ / ۲۴ / ۴ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ۴ / ۴۰۷ / ۵۸۸۰ عن جابر بن يزيد عن الإمام الباقر عن آبائه عليهم السلاموفيه «البهم» بدل «البهيمة» ، تحف العقول : ۹۹ ، غرر الحكم : ۸۷۵۵ ، بحار الأنوار : ۷۷ / ۲۸۸ / ۱ .

2.المستدرك على الصحيحين : ۲ / ۱۶ / ۲۱۶۹ و ۲۱۷۰ ، شُعَب الإيمان : ۵ / ۵۲ / ۷۴۷ ، مسند ابن حنبل : ۱ / ۴۲۶ / ۱۷۲۳ وفيه «الصدق» بدل «الخير» و«الكذب» بدل «الشرّ» ، المعجم الكبير : ۳ / ۷۵ / ۲۷۰۷ وص ۷۶ / ۲۷۱۱ كلّها عن أبي الجوزاء (الحوراء) عن الإمام الحسن عليه السلام ، كنز العمّال : ۳ / ۴۳۱ / ۷۳۰۸ ؛ عوالي اللآلي :۱ / ۳۹۴ / ۴۰ وفيه إلى «ما لا يريبك» ، بحار الأنوار : ۲ / ۲۵۹ / ۷ .

3.الجعفريّات : ۱۴۸ عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ؛ سنن الدارمي : ۲ / ۶۹۶ / ۲۴۳۸ ، مسند ابن حنبل : ۶ / ۲۹۲ / ۱۸۰۲۳ ، تاريخ دمشق : ۱۰ / ۱۱۱ / ۲۵۰۴ كلّها عن وابصة الأسدي نحوه .

4.ما بين المعقوفين سقط من المصدر ، وأثبتناه من المصادر الاُخرى .

5.مسند ابن حنبل : ۶ / ۲۹۱ / ۱۸۰۲۱ ، المعجم الكبير : ۲۲ / ۱۴۸ / ۴۰۲ ، التاريخ الكبير : ۱ / ۱۴۴ / ۴۳۲ وليس فيه «وإن أفتاك عنه الناس» ، الفردوس : ۲ / ۳۳ / ۲۲۰۵۴ وفيه «في نفسك» بدل «في صدرك» وكلّها عن وابصة بن معبد [الأسدي] ، كنز العمّال : ۳ / ۴۳۲ / ۷۳۱۱ نقلاً عن صحيح ابن حبّان .

6.صحيح مسلم : ۴ / ۱۹۸۰ / ۱۴ ، سنن الترمذي : ۴ / ۵۹۷ / ۲۳۸۹ ، سنن الدارمي : ۲ / ۷۷۸ / ۲۶۸۷ وفيه «يعلمه» بدل «يطّلع عليه» وفيهما «نفسك» بدل «صدرك» ، المستدرك على الصحيحين : ۲ / ۱۷ / ۲۱۷۲ كلّها عن نوّاس بن سمعان ، كنز العمّال : ۳ / ۷ / ۵۱۶۳ .

  • نام منبع :
    خير و برکت از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: محمّد تقدیری، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9262
صفحه از 664
پرینت  ارسال به