201
خير و برکت از نگاه قرآن و حديث

۳۷۷.امام على عليه السلام :خداوند، هرگاه براى بنده اى خوبى بخواهد، قناعت را به او الهام مى كند. پس او به اندازه كفاف، بسنده مى كند و خود را با عفاف مى پوشاند .

۳۷۸.امام على عليه السلام :خداوند، هرگاه خير بنده اى را اراده كند، او را بيناى در دين (فقيه) مى سازد و يقين را به او الهام مى كند .

۳۷۹.أعلام الدين :روايت شده است كه خداى متعال، هرگاه براى بنده اى خير بخواهد، طاعت را به او الهام مى كند، قناعت را همراهش مى سازد، در دينْ بينايش مى گرداند، و با يقينْ نيرويش مى بخشد. پس او به حدّ كفاف، بسنده مى كند و با قناعت ، آراسته مى شود .

۳۸۰.امام على عليه السلام :خداوند، هرگاه براى بنده اى خير بخواهد، به او عفّت شكم و عفّت جنسى عنايت مى فرمايد .

۳۸۱.امام على عليه السلام :خداوند، هرگاه خير بنده اى را بخواهد، به او خِرَدى استوار و عملى درست عطا مى كند .

۳۸۲.امام على عليه السلام :شيوه نيكان، گفتار نرم و سلام كردن آشكار است .

۳۸۳.امام على عليه السلام :از نشانه هاى نيكى، دست برداشتن از آزار است.

۳۸۴.امام على عليه السلام :نيكان، با طاعتِ شايسته شناخته مى شوند .

۳۸۵.امام على عليه السلام :نيك و بد، جز با مردم شناخته نمى شوند. هرگاه خواستى نيكى را بشناسى، نيكى كن تا نيكوكاران را بشناسى؛ و هرگاه خواستى بدى را بشناسى، بدى كن تا بدكاران را بشناسى .


خير و برکت از نگاه قرآن و حديث
200

۳۷۷.عنه عليه السلام :إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَيرا ألهَمَهُ القَناعَةَ فَاكتَفى بِالكَفافِ ، وَاكتَسى بِالعَفافِ . ۱

۳۷۸.عنه عليه السلام :إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ فِي الدّينِ ، وألهَمَهُ اليَقينَ . ۲

۳۷۹.أعلام الدين :رُوِيَ أنَّ اللّهَ تَعالى إذا أرادَ بِعَبدٍ خَيرا ألهَمَهُ الطّاعَةَ ، وألزَمَهُ القَناعَةَ ، وفَقَّهَهُ فِي الدّينِ ، وقَوّاهُ بِاليَقينِ ، فَاكتَفى بِالكَفافِ ، وتَحَلّى بِالقَناعَةِ . ۳

۳۸۰.الإمام عليّ عليه السلام :إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَيرا أعَفَّ بَطنَهُ عَنِ الطَّعامِ ، وفَرجَهُ عَنِ الحَرامِ . ۴

۳۸۱.عنه عليه السلام :إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَيرا مَنَحَهُ عَقلاً قَويما ، وعَمَلاً مُستَقيما . ۵

۳۸۲.عنه عليه السلام :سُنَّةُ الأَخيارِ لينُ الكَلامِ ، وإفشاءُ السَّلامِ . ۶

۳۸۳.عنه عليه السلام :مِن أماراتِ الخَيرِ الكَفُّ عَنِ الأَذى . ۷

۳۸۴.عنه عليه السلام :بِحُسنِ الطّاعَةِ يُعرَفُ الأَخيارُ . ۸

۳۸۵.عنه عليه السلام :إنَّ الخَيرَ وَالشَّرَّ لا يُعرَفانِ إلاّ بِالنّاسِ ، فَإِذا أرَدتَ أن تَعرِفَ الخَيرَ فَاعمَلِ الخَيرَ تَعرِف أهلَهُ ، وإذا أرَدتَ أن تَعرِفَ الشَّرَّ فَاعمَلِ الشَّرَّ تَعرِف أهلَهُ . ۹

1.غرر الحكم : ۴۱۳۷ .

2.غرر الحكم : ۴۱۳۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ۱۳۲ / ۲۹۶۷ .

3.أعلام الدين : ۱۳۵ و ص ۲۷۸ عن الإمام الصادق عليه السلام وفيه «إذا أحبّ اللّه تعالى عبدا» بدل «روي أنّ اللّه تعالى إذا أراد بعبدٍ خيرا» ، بحار الأنوار : ۱۰۳ / ۲۶ / ۳۴ .

4.غرر الحكم : ۴۱۱۶ و ح ۴۱۱۴ نحوه ، عيون الحكم والمواعظ : ۱۳۲ / ۲۹۶۹ .

5.غرر الحكم : ۴۱۱۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ۱۳۶ / ۳۱۰۸ .

6.غرر الحكم : ۵۵۶۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ۲۸۴ / ۵۱۲۹ .

7.غرر الحكم : ۹۳۳۰ ، عيون الحكم والمواعظ : ۴۷۲ / ۸۶۵۵ .

8.غرر الحكم ۴۳۳۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ۱۸۶ / ۳۷۸۱ .

9.تحف العقول : ۲۰۴ ، بحار الأنوار : ۷۸ / ۴۱ / ۲۶ .

  • نام منبع :
    خير و برکت از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری، با همکاری: محمّد تقدیری، ترجمه: جواد محدّثی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9482
صفحه از 664
پرینت  ارسال به