99
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

اين ملاقات ، بسيار اندك باشد . ۱
در مقابل ، عدّه اى از علماى دانش اصول و محدّثان ، با تمسّك به لغت ، طولانى بودن مدّت ملاقات و مصاحبت با پيامبر صلى الله عليه و آله را ، آن هم با قصد متابعت از حضرت ، براى اطلاق نام «صحابى» بر افراد ، لازم دانسته اند . ۲
نيز از سعيد بن مسيب نقل شده كه صحابى به كسى گفته مى شود كه يك يا دو سال با پيامبر صلى الله عليه و آله بوده باشد ، و يا در يك يا دو جنگ با پيامبر صلى الله عليه و آله در جنگ شركت كرده باشد ۳ ؛ ليكن اكثر محدّثان ، اين دو قول و اقوال ديگرى را كه احيانا در تعريف صحابى بيان شده اند ، ضعيف و باطل شمرده ، به ردّ آنها پرداخته اند .

۱ . آيات

اهل سنّت دلالت آياتى را بر تعديل صحابه ، صريح دانسته اند و ظاهرا براى اوّلين بار ، خطيب بغدادى (م ۴۶۳ ق) و ابن حزم (م ۴۵۶ ق) ۴ و ابن عبدالبر (م ۴۶۳ ق) بدانها استدلال كرده اند ۵ و تنها آيه اوّلى كه آن را ذكر خواهيم كرد توسط ابن ابى حاتم (م ۳۲۷ ق) قبل از ايشان مورد استدلال قرار گرفته است ۶
. اين آيات

1.مقدمة ابن الصلاح ، ص۱۷۵ ؛ شرح النخبة ، ص۱۰۹ ؛ فتح المغيث ، السخاوى ، ج۳ ، ص۷۹ ؛ تدريب الراوى ، ج ۲ ، ص۱۲۲ .

2.مقدمة ابن الصلاح ، ص۱۷۵ ؛ فتح المغيث ، السخاوى ، ج۳ ، ص۸۴ ؛ تدريب الراوى ، ج۲ ، ص۱۲۳ .

3.مقدمة ابن الصلاح ، ص۱۷۵ ؛ فتح المغيث ، السخاوى ، ج۳ ، ص۸۵ ؛ تدريب الراوى ، ج۲ ، ص۱۲۳ .

4.ابو محمّد على بن احمد بن سعيد بن حزم اندلسى ظاهرى (منسوب به «اصحاب ظاهر» كه قياس و تأويل را در مورد آيات قرآن كريم و سنّت روا نمى دارند و به ظاهرِ آنها تمسّك مى جويند) ، فقيه ، شاعر ، مورّخ و آشنا به مذاهب مختلف ، كتاب المُحَلَّى وى در فقه و الفِصَل فى الملل و الأهواء و النحل او در شناخت مذاهب مختلف ، بسيار معروف است (ر . ك : سير أعلام النبلاء ، ج ۱۸ ، ص ۱۸۴ ، ش ۹۹ ؛ لسان الميزان ، ج ۴ ، ص ۷۲۴ ، ش ۵۷۸۲ ؛ طبقات الحفّاظ ، ص ۴۵۵ ، ش ۹۸۳) .

5.ر .ك : الكفاية فى علم الرواية ، ص۴۶ ـ ۴۷ ؛ الإستيعاب ، ج۱ ، ص ۲ و ۴ و ۹ ؛ الفِصَل فى الملل والأهواء والنحل ، ج ۳ ، ص ۷۲ ـ ۷۳ .

6.الجرح و التعديل ، ج ۱ ، ص ۷ .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
98

محال است كه نقل حديثى از تمام جوامع مزبور ، فوت شده باشد و اگر كسى حديثى را از اين جوامع نقل كند ، به نقل وى احتجاج نمى گردد ؛ بلكه حجّت روايت آن حديث ، در آن جوامع است و مقصود از روايت او و شنيدن روايت از او ، تنها تسلسل حديث به «حدّثنا» و «أخبرنا» و بقاى سلسله اسناد و عدم انقطاع آن است و درست به همين خاطر ، در شرايط راوى ، تساهل روا شده و اجتماع تمامى شرايط لازم در عصر پيش از تأليف جوامع ، لازم دانسته نشده است . ۱

گفتار سوم : توثيق عام صحابيان

جمهور محدّثان گفته اند كه براى همه صحابيان ـ ولو آن كه داخل در فتنه ها شده باشند ـ ، خصوصيتى است كه براى هيچ كس ديگر از اين امّت ، ثابت نشده و آن ، مسلّم و مفروغ بودن عدالت آنان است ، به گونه اى كه هرگز نيازى به پرسش از حال آنان نيست ؛ زيرا جميع آنان به واسطه تصريح آياتى از قرآن كريم و احاديثى از رسول اكرم ، و اجماع اهل علم و حديث ، تعديل گرديده اند و با اين وضع ، نيازى به تعديل هيچ يك از خلايق ندارند . علاوه بر اين ، اگر هيچ آيه و يا روايتى در تعديل آنان ذكر نمى شد ، مقتضاى حال آنان از هجرت ، جهاد ، بذل خون و اموالشان در راه اسلام ، و قوّت ايمان و يقينشان ، قطع به عدالت و افضل بودن آنان از جميع افراد عادلى است كه بعد از آنان ، پا به عرصه وجود گذارده اند . ۲
پيش از ارائه ادلّه عدالت تمامى صحابيان ، به عنوان مقدّمه بايد دانست كه جمهور محدّثان ، به كسانى صحابى مى گويند كه توفيق ملاقات با پيامبر صلى الله عليه و آله را يافته باشند ، در حالى كه مسلمان بوده اند و مسلمان نيز از دنيا رفته اند ، ولو آن كه مدّت

1.ر .ك : مقدمة ابن الصلاح ، ص۹۳ ـ ۹۴ ؛ فتح المغيث ، السخاوى ، ج۱ ، ص۳۸۹ ـ ۳۹۰ ؛ تدريب الراوى ، ج ۱ ، ص ۱۸۵ .

2.الكفاية فى علم الرواية ، ص۴۹ ؛ فتح المغيث ، السخاوى ، ج۳ ، ص۹۲ .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1942
صفحه از 298
پرینت  ارسال به