91
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

وصف عدالت و ضبط در وى است و در راوى اى كه هويت وى مجهول باشد ، اين دو وصف ، محرز نگرديده است ؛ زيرا راويانى كه هويت آنان مجهول است ، حال آنان (از جهت عدالت و ضبط) نيز مجهول است .
۲ . پذيرفتن روايت راوى ، مطلقا . اين قول به كسانى نسبت داده شده كه بجز مسلمان بودن ، شرطى را براى قبول روايت از راوى لازم ندانسته اند ۱ و ابن موّاق ، آن را به حنفيه نسبت داده است ۲ ؛ زيرا آنها بين كسى كه يك نفر از او روايت نقل كرده با كسى كه بيش از يك نفر از او روايت نقل كرده ، فرقى قائل نشده اند ۳ . علاوه بر اين ، چنان كه پيش تر گفته شد ، حنفيه ، عدالت را تنها به اظهار اسلام و سلامت مسلمان از فسق آشكار ، تفسير كرده اند . بنا بر اين ، مسلمان مجهول نيز نزد آنان ، عادل است و روايت وى ، پذيرفته مى شود و عجيب آن كه نووى در مقدّمه شرح صحيح مسلم ، احتجاج به روايت راوى اى را كه هويت وى مجهول است ، به بسيارى از محقّقان نسبت داده است ۴ . نيز اين امر ، لازمه قول كسانى است كه مجرّد

1.فتح المغيث ، السخاوى ، ج۱ ، ص۳۴۶ ؛ تدريب الراوى ، ج۱ ، ص۱۷۲ .

2.فتح المغيث ، السخاوى ، ج۱ ، ص۳۴۶ .

3.تهانوى در قواعد فى علوم الحديث (ص ۲۰۷) ، به نقل از قفو الأثر ، مذهب حنفيه را در قبول روايت از راويانى كه هويت آنان مجهول است ـ بر خلاف ابن موّاق كه به حنفيه ، بى هيچ شرطى نسبت پذيرش روايت را داده ـ چنين بيان كرده است كه اگر راوى از كسانى باشد كه حديث وى در قرن دوم ، ظهور و انتشار يافته است ، در اين صورت ، حديث وى به شرط آن كه سلف (گذشتگان) به صحّت حديثى كه وى روايت كرده ، شهادت داده باشند و يا حدّاقل از طعن در حديث وى سكوت كرده باشند ، حديث وى پذيرفته مى شود ؛ اما اگر حديث وى را رد كرده باشند ، ردّ حديث وى واجب است ، و اگر برخى از سَلَف ، حديث وى را قبول كرده باشند و برخى ديگر رد كرده باشند ، حديث وى با اجتماع دو شرط پذيرفته مى شود : اوّل آن كه راويان ثقه از وى روايت كرده باشند ؛ دوم آن كه قياسى با حديث وى موافقت داشته باشد . بنا بر اين ، اگر در صورت مزبور (يعنى حال اختلاف سلف) ، هر دو شرط مذكور و يا يكى از آنها مفقود باشد ، حديث وى رد مى گردد ؛ و اگر حديث وى در قرن دوم ، اشتهار نيافته باشد ، فقط در قرن سوم عمل كردن به آن جايز است نه بعد از آن .

4.شرح صحيح مسلم ، ج۱ ، ص۱۴۰ .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
90

تنها يك راوى به نقل روايت از راوىِ مجهول پرداخته باشد و به كسب علم ، اشتهار نداشته باشد ۱ و شناخت هويت راوى را به آن دانسته اند كه حدّاقل دو نفر يا بيشتر از مشهوران به علم ، از وى نقل روايت كنند ، اگر چه به واسطه اين امر ، عدالت راوى ثابت نمى گردد و حال وى ، همچنان مجهول است ۲ . در مقابل ، حنفيه معيار مزبور را نپذيرفته اند و معيار جهالت را آن دانسته اند كه از راوىِ مجهول ، يك يا دو حديث نقل شده باشد و عدالت وى نيز مجهول باشد ؛ چه يك نفر از وى روايت كرده باشد يا دو نفر و يا بيشتر از دو نفر . ۳
بنا بر اين، حنفيه، جهلِ به هويت را با تعداد احاديث روايت شده از راوى مرتبط دانسته اند ، نه عدد راويان از وى ، بر خلافِ جمهور محدّثان كه جهلِ به هويت را با تعداد راويانِ از راوى مرتبط دانسته اند نه عدد روايات نقل شده از وى . با توجه به فرق مزبور ، راوى اى كه بيش از دو حديث از وى نقل شده ، امّا فقط از طريق يك راوىِ ديگر باشد ، نزد جمهور محدّثان ، مجهول است و نزد حنفيه ، غير مجهول .
در پذيرش و عدم پذيرش روايت راوى اى كه هويت وى مجهول است ، مطابق تفسيرى كه جمهور براى جهلِ به هويت ذكر كرده اند ، شش ديدگاه وجود دارد :
۱ . عدم پذيرش روايت راوى ، مطلقا . اين قول مطابق قاعده ، منسوب به جمهور علماست ۴ ، به دليل آن كه معيار قبول روايت از راوى نزد جمهور ، تحقّق دو

1.الكفاية فى علم الرواية ، ص۸۸ ؛ مقدمة ابن الصلاح ، ص۹۰ ؛ فتح المغيث ، السخاوى ، ج۱ ، ص۳۴۴ ؛ تدريب الراوى ، ج۱ ، ص۱۷۲ ـ ۱۷۳ ؛ معجم علوم الحديث النبوى ، ص۲۰۱ .

2.الكفاية فى علم الرواية ، ص۸۸ ؛ فتح المغيث ، السخاوى ، ج۱ ، ص۳۵۰ ؛ تدريب الراوى ، ج۱ ، ص۱۷۳ . در مقدمة ابن الصلاح (ص ۹۰) ، در رفع جهل از هويت به اين نحوه مناقشه نابه جايى شده است و گمان شده كه بخارى و مسلم ، نقل روايت يك نفر را براى رفع جهالت ، كافى دانسته اند و نويسنده ، شاهدى را نيز به گمان خود بر اين مدّعا اقامه كرده است ؛ ليكن نووى در ردّ مناقشه وى ، پاسخ مناسبى داده كه اغلب اهل علم ، آن را پسنديده اند (ر .ك : إرشاد طلاب الحقائق ، ص۱۱۳ ؛ تدريب الراوى ، ج۱ ، ص۱۷۳) .

3.قواعد فى علوم الحديث ، ص۲۰۷ .

4.تدريب الراوى ، ج۱ ، ص۱۷۳ ؛ فتح المغيث ، السخاوى ، ج۱ ، ص۳۵۰ ؛ نظرية نقد الرجال ، ص۱۵۴ ـ ۱۵۵ .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2121
صفحه از 298
پرینت  ارسال به