گفتار اوّل : شرايط راوى
راويان احاديث ، به هنگام دريافت و نقل احاديث ، بايد واجد شرايطى باشند كه اجتماع آن شرايط ، موجب اطمينان به صحّت نقل آنان و احتجاج به رواياتشان مى گردد . در اين گفتار ، ابتدا به نقل شرايطى مى پردازيم كه اكثر حديث شناسان و فقيهان بر لزوم اجتماع آنها در راويان به هنگام نقل احاديثْ اتّفاق دارند و ادّعاى اجماع بر آنها شده است ۱ و سپس به بيان شرايط دريافت حديث مى پردازيم .
شرايط نقل كننده روايت
۱ . مسلمان بودن ، ۲ . عاقل بودن ، ۳ . بالغ بودن
نپذيرفتن روايت غير مسلمان و كسى كه عاقل نيست و مجنون است ۲ ، مورد اتّفاق همه محدّثان است .
بالغ بودن ، همان رسيدن به سنّ احتلام است و نپذيرفتن روايت بچّه غير مميّز (بچّه اى كه قادر به تشخيص خوب از بد نيست) نيز مورد اتّفاق محدّثان است ۳ ؛ امّا در مورد بچه مميّز ، چنين اتّفاقى وجود ندارد ، اگر چه از اكثر محدّثان ، حكايت شده كه قائل به عدم پذيرش روايت بچّه مميّزند ۴ ؛ ليكن به هر حال ، مورد اتّفاق محدّثان نيست و برخى مانعى از پذيرش روايت وى ندانسته اند . ۵
1.ر .ك : الكفاية فى علم الرواية ، ص ۳۴ ؛ مقدمة ابن الصلاح ، ص۸۴ ؛ فتح المغيث ، السخاوى ، ج۱ ، ص۳۱۴ ؛ تدريب الراوى ، ج۱ ، ص۱۶۳ .
2.البته مجنونى كه جنونش ادوارى باشد ، يعنى گاهى حال جنون دارد و گاهى حالش كاملاً خوب مى شود ، روايتش به هنگام سلامتش پذيرفته مى شود .
3.فتح المغيث ، السخاوى ، ج۱ ، ص۳۱۷ .
4.همان جا (به نقل از نووى) .
5.همان جا .