مبحث سوم : علم رجال از پيدايش تا كمال
در ابتداى امر ، احتياط در قبول و پذيرش احاديثْ رايج بوده است و جرح و تعديل ، خيلى كم و به صورت جزئى واقع شده است و سپس در مرحله بعد ، كم كم تحقيق و تفحّص از رجال ، آغاز گرديد .
پيشينه احتياط در قبول روايات و احاديث از رجال ، از آغاز نقل روايات در اسلام وجود داشته است و از نظر اهل سنّت ، ابوبكر ، اوّلين كسى بود كه در قبول روايتْ احتياط كرد ، آن زمان كه از صحابيان رسول اكرم در مورد ارث بردن جدّه سؤال كرد و مغيرة بن شعبه گفت كه رسول خدا ، به جدّه يك ششم از ارث ، اعطا مى كرده است . ابوبكر از مغيره نسبت به آنچه كه روايت كرده بود ، شاهد خواست و محمّد بن مسلمه ، به آنچه مغيره گفته بود ، شهادت داد . در نتيجه ، ابوبكر پذيرفت و حكم مذكور را امضا و اجرا كرد . ۱
خليفه دوم ، عمر نيز در قبول روايت ، احتياط مى كرد . براى مثال ، وى از ابو موسى اشعرى براى حديثى كه آن را از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت كرده بود ، طلب شاهد نمود . ۲
على عليه السلام نيز در قبول روايت ، بسيار محتاط بود و هر كس كه حديثى را براى وى روايت مى كرده ، سوگند مى داد ؛ اگر چه آن شخص ، فردى ثقه و مورد اطمينان مى بود . ۳
حاكم نيشابورى ، ابوبكر ، عمر ، على عليه السلام و زيد بن ثابت (م ۴۵ يا ۴۸ ق) ۴ را در
1.معرفة علوم الحديث ، ص۱۵ .
2.المجروحين من المحدّثين و الضعفاء و المتروكين ، ج۱ ، ص۳۷ ؛ تذكرة الحفّاظ ، ج۱ ، ص۶ .
3.معرفة علوم الحديث ، ص۱۵ ؛ المجروحين من المحدّثين و الضعفاء و المتروكين ، ج۱ ، ص۳۷ .
4.ابو سعيد و ابو خارجه زيد بن ثابت بن ضحّاك انصارى ، از صحابيان مشهور و از كاتبان وحى است (ر . ك : تقريب التهذيب ، ص ۲۶۵ ، ش ۲۱۲۰) .