43
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

۲ . يعقوب بن شيبه (م ۲۶۲ ق) مى گويد : از على بن مدينى شنيدم كه مى گويد : ابن سيرين ، در حديثْ نظر مى كرده و از اسناد آن ، تفتيش مى كرده است . من هيچ كس را پيش تر از او نمى شناسم . سپس ايّوب (۶۸ ـ ۱۳۱ ق) ۱ و ابن عون (م ۱۵۰ ق) ۲ چنين بوده اند و بعد ، شعبه (م ۱۶۰ ق) و بعد يحيى بن سعيد قطّان (م ۱۹۸ ق) و عبدالرحمان بن مهدى (۱۳۵ ـ ۱۹۸ ق) ۳ . ۴
۳ . ذهبى (۶۷۳ ـ ۷۴۸ ق) ۵ گفته است : اوّلين كسانى كه به هنگام به اتمام رسيدن عصر صحابيان به تزكيه و جرح راويان پرداختند ، شعبى و ابن سيرين و امثال آن دو بودند . ۶
۴ . ابن رجب (۷۳۶ ـ ۷۹۵ ق) ۷ گفته است : ابن سيرين ، اوّل كسى بود كه به نقد رجال پرداخت و ثقات را از غير ثقات جدا نمود . ۸
بيان دلالت اخبار فوق بر اين مدّعا كه شعبى و ابن سيرين ، اوّلين جستجو كنندگان از اسناد احاديث و متولّيان جرح و تعديل بوده اند ، به اين شرح است كه چنانچه پيش از اين گفته شد ، جرح و تعديل به مقدار كم ، در عصر صحابيان و كبارِ

1.ابو بكر ايّوب بن ابى تميمه بصرى ، تابعى ، فقيه و محدّثى كم نظير بوده است . (ر . ك : العبر ، ج ۱ ، ص ۱۷۲ ؛ تقريب التهذيب ، ص ۱۴۷ ، ش ۶۰۵ ؛ طبقات الحفّاظ ، ص ۶۵ ، ش ۱۱۵) .

2.ابو عون عبد اللّه بن عَون بصرى ، از صغار تابعيان و در شمار اَعلام است (ر . ك : سير أعلام النبلاء ، ج ۶ ، ص ۳۶۴ ، ش ۱۵۶ ؛ تقريب التهذيب ، ص ۳۷۵ ، ش ۳۵۱۹ ؛ طبقات الحفّاظ ، ص ۸۲ ، ش ۱۴۸) .

3.براى آگاهى از شرح حال وى ، ر . ك : فصل ششم ، ص ۲۳۲ .

4.شرح علل الترمذى ، ص۵۲ .

5.براى آگاهى از شرح حال وى ، ر . ك : فصل ششم ، ص ۲۵۸ .

6.أربع رسائل فى علوم الحديث (ذكر من يعتمد قوله فى الجرح و التعديل) ، ص۱۷۲ ـ ۱۷۳ .

7.زين الدين ابو الفرج عبد الرحمان بن احمد بن رجب بغدادى دمشقى ، محدّثى بزرگ و از فقهاى بزرگ حنبلى مذهب و صاحب تأليفات متعددى چون : شرح سنن الترمذى ، شرح علل الترمذى و ذيل طبقات الحنابلة است (ر . ك : طبقات الحفّاظ ، ص ۵۶۷ ، ش ۱۱۷۲ ؛ شرح علل الترمذى ، ص ۲۶ ـ ۳۶ ، مقدّمه ، چاپ دار الملاح دمشق) .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
42

گونه اى كه اهل شام در مقايسه با آنان ، سهل انگار بوده اند . ۱

مبحث دوم : اوّلين محقّقان درباره اسناد

دانسته شد كه تفتيش از رجال اسناد و جرح و تعديل ، به صورت اندك ، ريشه در عصر صحابيان و كبارِ تابعيان دارد . حال آنچه كه در اين مبحث ، قصد بررسى آن را داريم ، اين است كه چه كس يا كسانى براى اوّلين بار به اين امر همّت گماشته و به صورت جدّى به آن مشغول شده اند و نامشان در تاريخ به عنوان اوّلين متصدّيان اين امر ، ضبط شده است .
در اين زمينه ، ظاهر اخبار و گفتارى چند از محدّثان و علما ، دلالت دارد بر آن كه اوّلين محقّقان در اسناد احاديث و متولّيان جرح و تعديل ، شعبى (م ۱۰۳ ق) و ابن سيرين (م ۱۱۰ ق) بوده اند . اخبارى چند در اين مورد ، در زير مى آيد :
۱ . رامهرمزى (م ۳۶۰ ق) ۲ به سند خودش از شعبى ، از ربيع بن خُثَيْم (م ۶۱ يا ۶۳ ق) ، نقل كرده است : كسى كه بگويد : «لا إله الاّ اللّه وحده لا شريك له ، له الملك وله الحمد ...» ، براى وى ، چنين و چنان است . شعبى گفت : گفتم چه كسى اين حديث را براى تو گفته است؟ گفت : عمرو بن ميمون (م ۷۴ ق) . سپس عمرو بن ميمون را ملاقات كردم و گفتم : چه كسى آن حديث را براى تو گفته است؟ گفت : ابو ايوب (م ۵۰ ق) كه با رسول خدا مصاحبت داشته است .
يحيى بن سعيد قطان (م ۱۹۸ ق) گفته است : شعبى ، اوّلين كسى بود كه از اسناد ، تفتيش كرد . ۳

1.براى اطّلاع بيشتر در زمينه تاريخ استعمال اسناد و سؤال از آن ، ر .ك : همان ، ص۴۸ ـ ۵۱ .

2.قاضى ابو محمّد حسن بن عبد الرحمن رامَهُرمُزى (منسوب به رامهرمز ، از شهرهاى خوزستان) ، محدّث ، اديب و شاعر بوده است . او مؤلّف اولين كتاب در علوم حديث با نام المحدث الفاصل است (ر . ك : الأنساب ، ج ۳ ، ص ۳۰ ؛ العبر ، ج ۲ ، ص ۳۲۱ ؛ طبقات الحفّاظ ، ص ۳۸۵ ، ش ۸۴۰ ؛ الرسالة المستطرفة ، ص ۱۱۳) .

3.المحدث الفاصل ، ص۲۰۸ ؛ التمهيد ، ابن عبدالبرّ ، ج۱ ، ص۵۵ .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2016
صفحه از 298
پرینت  ارسال به