33
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

شناخته مى شود . ۱
ابن اكفانى ، قسم ديگر علم حديث ، يعنى «علم الحديث روايةً» را اين گونه تعريف كرده است :
علمى است كه از گفتار و افعال نبى صلى الله عليه و آله و روايت و ضبط و تحرير الفاظ آنها بحث مى كند . ۲
براى علم حديث ، بدون تقسيم مذكور ، تعاريف ديگرى نيز شده كه شايد بهترين آنها تعريف عزّ الدين بن جماعه ۳ باشد . وى اين علم را اين گونه تعريف كرده است :
علم به قوانينى كه به واسطه آنها ، احوال سند و متن حديث ، دانسته مى شود . ۴
بنا بر اين ، موضوع اين علم ، سند و متن حديث است و غايت آن ، شناخت حديثِ صحيح از غير صحيح .
علم حديث از جهت درايه ، انواع متعددى از علوم را به اعتبار احوال و عوارضى كه بر سند و يا متن حديث عارض مى گردند ، زير مجموعه خود قرار داده است .
اكثر انواع مزبور ، با علم رجال مرتبط اند . براى درك بهتر ارتباط آنها ، انواع مزبور را مى توان به دو دسته تقسيم نمود :

1.تدريب الراوى ، ج۱ ، ص۸ ـ ۹ . بر اين قسم از علم الحديث ، نام هاى متعددى همچون : «علم أُصول الحديث» ، «علوم الحديث» و «مصطلح الحديث» اطلاق مى گردد .

2.تدريب الراوى ، ج۱ ، ص۸ .

3.عزّ الدين محمّد بن ابى بكر بن عبد العزيز بن بدر الدين بن جماعه ، نوه بدر الدين بن جماعه است و كتاب جدّش در علوم حديث را شرح نموده و نام آن را المنهج السوى فى شرح المنهل الروى نهاده است . (ر . ك : الرسالة المستطرفة ، ص ۱۵۴) .

4.همان ، ص۹ .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
32

روايت كننده احاديث اند ، نصف ديگر علم حديث . ۱
در كشف الظنون ، در تفسير سخن فوق گفته شده كه حديث ، عبارت است از سند و متن ، و سند ، عبارت است از راويان . بنا بر اين ، شناخت احوال راويان ، نصف علم حديث است . ۲
در اين گفتار ، ابتدا به بررسى رابطه علم حديث با علم رجال مى پردازيم و سپس به رابطه اين علم با علم تاريخ .

علم رجال و علم حديث

اين دو علم ، از جهتى با يكديگر مرتبط اند و از جهتى ديگر ، با يكديگر متفاوت . بنا بر اين ، هر يك از دو جهت مذكور مى بايد جداگانه مورد بررسى قرار گيرد .

الف) ارتباط علم رجال با علم حديث

براى آن كه اين ارتباط ، دقيقا معلوم گردد ، ابتدا مى بايد «علم الحديث» را تعريف كنيم . ابن اكفانى (م ۷۴۹ ق) ۳ بر اساس تقسيمى كه مورد قبول ساير علماى بعد از وى قرار گرفته ، علم حديث را به دو قسم : «علم الحديث درايةً» و «علم الحديث روايةً» تقسيم نموده است . وى علم حديث از جهت درايه را اين گونه تعريف كرده است :
علمى است كه به واسطه آن ، حقيقت روايت و شروط و انواع و احكام آن ، و حال و شرايط راويان ، و انواع مرويات و آنچه كه متعلّق به آنهاست ،

1.المحدّث الفاصل ، ص۳۲۰ ؛ سير أعلام النبلاء ، ج۱۱ ، ص۴۸ (به نقل از : على بن مدينى م ۲۳۴ ق) .

2.كشف الظنون ، ج۱ ، ص۸۷ .

3.شمس الدين ابو عبد اللّه محمّد بن ابراهيم بن ساعد انصارى اَكفانى ، حكيم و رياضيدان كه به تاريخ و اخبار نيز آشنا بوده است ، صاحب كتاب معروف إرشاد القاصد إلى أسنى المطالب در زمينه انواع علوم است (ر . ك : ريحانة الأدب ، ج ۱ ، ص ۱۶۶) .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1919
صفحه از 298
پرینت  ارسال به