31
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

حديث و علم ، چون : على بن مَديَنى (۱۶۱ ـ ۲۳۴ ق) ۱ ، بخارى (۱۹۴ ـ ۲۵۶ ق) ، مسلم (۲۰۴ يا ۲۰۶ ـ ۲۶۱ ق) ، نسايى (۲۱۵ ـ ۳۰۳ ق) ۲ ، ابن ابى حاتم رازى (۲۴۰ ـ ۳۲۷ ق) ۳ ، ابن عدى (۲۷۷ ـ ۳۶۵ ق) ۴ و بسيارى ديگر از علما به اين امر مهم ، اهتمام ورزيده ، كتاب هاى زيادى در اين باره تأليف نموده اند . بنا بر اين ، اگر تفحّص در احوال رجال و جرح و تعديل آنان جايز نمى بود و از مصاديق غيبت محرّم شمرده مى شد ، اصحاب كه به اتّفاق اهل سنّت ، عادل ترين و با فضيلت ترين انسان ها بوده اند ، مرتكب آن نمى گرديدند و تابعيان و پس از آنها ائمه اهل حديث و علم نيز بدان اشتغال نمى ورزيدند ، وگرنه ـ العياذ باللّه ـ بايد گفت كه همه آنها از عدالت خارج شده اند و مسلما حتى يك تن از اهل سنّت نيز نمى تواند ملتزم به چنين معنايى شود و اين ، بيان كننده آن است كه مستند فعل آنان ، نصوصى از قرآن و سنّت بوده كه مهم ترين آنها نقل گرديد .

گفتار چهارم : علم رجال و علوم همگن

برخى از علما ، دانش رجال را از جهتى از فروع علم تاريخ و از جهتى ديگر ، از فروع علم حديث دانسته اند ۵ . در اين ميان ، مناسبت علم رجال با علم حديث ، به واسطه اشتراك در غايت و هدف (يعنى تميز حديث صحيح از غير صحيح و حفظ شريعت اسلام از تخريب) بيشتر محسوس است تا آن جا كه گفته شده كه سير در معانى احاديث براى فهم آنها ، نصف علم حديث است و شناخت رجالى كه

1.براى آگاهى از شرح حال وى ، ر . ك : فصل ششم ، ص ۲۳۴ .

2.براى آگاهى از شرح حال وى ، ر . ك : فصل ششم ، ص ۲۴۶ .

3.براى آگاهى از شرح حال وى ، ر . ك : فصل ششم ، ص ۲۴۹ .

4.براى آگاهى از شرح حال وى ، ر . ك : فصل ششم ، ص ۲۵۲ .

5.كشف الظنون ، ج۱ ، ص۲۳ (به نقل از ملاّ ابو الخير) .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
30

مستثنيات غيبت محرّم دانسته و ادّعاى اجماع مسلمانان بر جواز آن ، بلكه وجوب آن نموده است . ۱
۴ . جرح در شهود ـ چنان كه نووى و برخى ديگر گفته اند ـ ، به اجماع مسلمانان ، جايز است ۲ . بنا بر اين ، جرح راويان به طريق اُولى بايد جايز باشد ؛ زيرا تأمّل و دقّت در امر دين ، مهم تر و اُولى از تأمّل و دقّت به خرج دادن در حقوق و اموال است . ۳
۵ . سيره جمعى از صحابيان و تابعيان و ائمه اهل حديث . گروهى از صحابيان چون : عبد اللّه بن عبّاس ، عبد اللّه بن سلام ، عبادة بن صامت ، انس بن مالك ، و تابعيانى مانند : شعبى (م ۱۰۳ ق) ۴ و ابن سيرين (م ۱۱۰ ق) ۵ ، در احوال راويان به بحث پرداخته اند و اوّل كسى كه به اين امر مبادرت ورزيد و در آن جدّيت به خرج داد ، شعبة بن حجاج (۸۰ يا ۸۲ ـ ۱۶۰ ق) ۶ بود . سپس به متابعت از وى ، يحيى بن سعيد قطان (م ۱۹۸ ق) و احمد بن حنبل (۱۶۴ ـ ۲۴۱ ق) و يحيى بن معين (۱۵۸ ـ ۲۳۳ ق) ۷ بدين كار ، دست يازيدند ۸ . نيز جمع كثير ديگرى از ائمه

1.ر .ك : رياض الصالحين ، ص۴۳۲ ؛ شرح النووى على صحيح مسلم ، ج۱ ، ص۶۰ .

2.رياض الصالحين ، ص۴۳۲ .

3.در كشف الظنون ، ج۱ ، ص۵۸۲ ، به اين اولويت ، تصريح شده است .

4.ابو عمرو عامر بن شراحيل شَعبى كوفى ، تابعى مشهور است كه در زمان خلافت عثمان ، ديده به جهان گشود . وى توفيق ملاقات پانصد تن از صحابيان را يافت . (ر . ك : الجرح و التعديل ، ج ۶ ، ص ۳۲۲ ؛ سير أعلام النبلاء ، ج ۴ ، ص ۲۹۴ ، ش ۱۱۳) ؛ طبقات الحفّاظ ، ص ۴۲ ش ۷۴).

5.ابو بكر محمّد بن سيرين بصرى ، فقيهى پرهيزگار بوده كه تعبير خواب نيز مى كرده است . وى با سى تن از صحابيان ملاقات داشته است (ر . ك : الجرح و التعديل ، ج ۷ ، ص ۲۸۰ ؛ سير أعلام النبلاء ، ج ۴ ، ص ۶۰۶ ، ش ۲۴۶ ؛ تهذيب التهذيب ، ج ۹ ، ص ۲۱۴ ، ش ۳۳۶ ؛ طبقات الحفّاظ ، ص ۴۱ ، ش ۷۲) .

6.براى آگاهى از شرح حال وى ، ر . ك : فصل ششم ، ص ۲۲۶ .

7.براى آگاهى از شرح حال وى ، ر . ك : فصل ششم ، ص ۲۳۳ .

8.ر .ك : مقدّمة ابن الصلاح ، ص۲۱۹ ؛ تدريب الراوى ، ج۲ ، ص۲۰۹ .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1978
صفحه از 298
پرینت  ارسال به