257
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

سال ۵۱۰ هجرى در بغداد تولّد يافت و به سال ۵۹۷ هجرى درگذشت .
ابن جوزى ، ثقه و از واعظان و حافظان حديث در بغداد بوده است . وى به علوم مختلفى چون فقه ، حديث ، رجال ، تاريخ ، لغت ، كلام و علوم قرآن ، تسلّط داشته و بيش از دويست جلد كتاب در اين علوم تأليف كرده كه مهم ترين آنها عبارت اند از : ۱ . الموضوعات ، ۲ . العلل المتناهية فى الأحاديث الواهية ، ۳ . الضعفاء والمتروكون ، ۴ . المنتظم فى تاريخ الملوك والأمم .
از ويژگى هاى ابن جوزى كه سبب اشتهار وى شده، سختگيرى در جرح احاديث و جعلى دانستن بسيارى از احاديث ضعيف و حَسَن ، و حتى صحيح است .
منشأ اين ويژگىِ منفى آن است كه ابن جوزى با ملاحظه احاديثى كه برخى از رجال آن ضعيف بوده اند ـ ولو آن كه ضعف مزبور ، احيانا ناچيز بوده ـ ، به ساختگى بودن آن احاديث توسط رجال مزبور ، حكم كرده و آن احاديث را در كتاب الموضوعات خود ، به عنوان حديثى كه جعلى بودن آن مسلّم است ، جاى داده و توجّه نداشته كه براى بسيارى از آن احاديث ، شواهد و متابعاتى وجود دارند كه حكايت از وجود اصلى براى آن احاديث مى كنند ، به گونه اى كه گمان جعلى بودن ، از بسيارى از آنها زايل مى گردد و در شمار احاديث حَسَن و صحيح (لغيره) قرار مى گيرند . ۱

۴ . مِزّى

ابو الحجاج يوسف بن عبد الرحمان قُضاعى دمشقى مزّى شافعى ، به سال

1.ر .ك : تذكرة الحفّاظ ، ج۴ ، ص۱۳۴۲ ـ ۱۳۴۸ (ش۱۰۹۸) ؛ الضعفاء والمتروكين ، ابن جوزى ، مقدّمه ، ص أى ـ طى (چاپ دارالكتب العلمية) ؛ طبقات الحفّاظ ، ص۵۰۲ ـ ۵۰۳ (ش۱۰۶۵) .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
256

۲ . خطيب بغدادى

ابوبكر احمد بن على خطيب بغدادى شافعى ، به سال ۳۹۲ هجرى متولّد شد و به سال ۴۶۳ هجرى در بغداد وفات يافت و در جوار قبر بُشر حافى دفن گرديد .
خطيب ، ثقه و از حافظان حديث بوده كه به علوم حديث و رجال و تاريخ و فقه تسلّط كامل داشته است . وى كتاب هاى زيادى (حدود ۸۷ عنوان) در موضوعات مذكور ، تأليف نموده كه از مهم ترين آنها مى توان به الكفاية فى علم الرواية ، در علوم حديث و تاريخ بغداد ، در علم تراجم و رجال ، اشاره كرد .
ابن ماكولا ، در مدح خطيب گفته است كه بعد از دار قُطنى ، براى بغدادى ها كسى مثل خطيب نيست ، ابو سعد سمعانى نيز بعد از توثيق و مدح خطيب گفته است كه سلسله حافظان حديث ، به خطيب پايان يافتند . با وجود توثيقات و مدايحى كه براى خطيب ذكر شده ، وى بدخواهانى نيز داشته كه به دلايل متعددى ، به وى نسبت هاى ناروايى چون : شرابخوارى ، نقل روايت از راويان ضعيف ، احتجاج به احاديث جعلى در تأليفاتش ، و مدح برخى از اهل بدعت ، داده اند . خطيب در جرح حنفيه ، بسيار غير منصفانه و سختگيرانه برخورد كرده است ، چنان كه در تاريخ بغداد ، هر چه در توان داشته ، براى نقل جرح هايى كه در مورد ابوحنيفه از روى تعصّب صادر شده ، به كار برده است به همين جهت ، بسيارى از متأخّران ، وى را مورد ملامت و سرزنش شديد قرار داده اند . ۱

۳ . ابن جوزى

ابو الفرج عبد الرحمان بن على بغدادى حنبلى ، معروف به ابن جوزى ۲ ، به

1.تذكرة الحفّاظ ، ج۳ ، ص۱۱۳۵ ـ ۱۱۴۶ (ش۱۰۱۵) ؛ طبقات الحفّاظ ، ص۴۵۳ ـ ۴۵۵ (ش۹۸۲) ؛ تاريخ بغداد ، ج۱ ، ص۴ ـ ۲۱ ، مقدّمه (چاپ دار الكتب العلمية) .

2.جوزى ، نسبتى است كه جدّ ابو الفرج به آن مشهور بوده است . برخى آن را نسبت به محلّه جوز در بصره دانسته اند و برخى ديگر ، اصل اين نسبت را از آن دانسته اند كه در خانه وى در واسط ، درخت گردويى بوده كه در آن شهر ، غير از آن ، درخت گردويى نبوده است .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1931
صفحه از 298
پرینت  ارسال به