239
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

و به سال ۲۶۱ هجرى در گذشت .
جلالت و وثاقت و علوّ مرتبه مسلم در حديث و فنون آن ، مورد اتّفاق جميع محدّثان است . وى براى شنيدن حديث و ملاقات مشايخ ، به حجاز و عراق و شام و مصر ، مسافرت كرد و از محضر بسيارى از حافظان حديث استفاده نمود ، به گونه اى كه تعداد مشايخ وى ، تنها در كتاب الصحيح به ۲۲۰ نفر بالغ مى گردد .
مسلم در شاگردى نزد بزرگانى چون احمد بن حنبل ، با بخارى مشاركت داشته و نزد خود بخارى نيز شاگردى كرده و او را بسيار عزيز داشته ، مقدّم بر ديگران مى دانسته است ، چنان كه وقتى بخارى در نيشابور مسكن گزيد و بين او و محمّد بن يحيى (محدّث بزرگ نيشابور و استاد مسلم) ، اختلاف نظر پيش آمد ، اغلب اشخاص به خاطر نهى صريح محمّد بن يحيى از مجالست با بخارى ، امتناع كردند و او را ترك گفتند ؛ امّا مسلم ، همچنان از ديدار بخارى و شنيدن حديث از وى دست بر نداشت و خود محمّد بن يحيى را ترك نمود .
مسلم ، چنان شيفته طريقه علمىِ بخارى شده و از وى استفاده كرده و از او متابعت كرده كه اگر بخارى نمى بود ، هرگز شخصيت ممتاز مسلم ، شكل نمى گرفت ، چنان كه دار قُطنى گفته است :
لولا البخارى ما راح مسلم ولا جاء .
با تمام اين احوال ، مسلم در الصحيح خود از بخارى اسم نبرده و حديثى از وى نقل نكرده و حتى در مقدّمه الصحيح ، بى آن كه به نام بخارى اشاره كند ، به سرزنش وى در شرط كردن ملاقات راوى با مروى عنه براى حكم كردن به اتّصال اسناد «مُعَنعَن» پرداخته و ادّعاى اجماع بر كفايت معاصرت راوى با مروى عنه در حكم كردن به اتّصال اسناد «مُعنعَن» نموده است و اين نكات ، چنان كه ذهبى استنباط كرده ۱ ، نشانه آن است كه مسلم ، على رغم ارادت فراوان به بخارى در زمان

1.سير أعلام النبلاء، ج۱۲، ص۵۷۳.


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
238

۵ . جوزجانى

ابو اسحاق ابراهيم بن يعقوب سعدى جوزجانى ۱ ، كه تاريخ وفات وى به سال ۲۵۹ و به قولى ۲۵۶ هجرى در دمشق اتّفاق افتاده است .
جوزجانى ، از محدّثان و حافظان حديث در دمشق بوده است و احمد بن حنبل ، براى وى يادداشت هايى را ارسال داشته كه سبب تقويت علمى وى مى گرديده و وى آنها را بر سرِ منبر ، قرائت مى كرده است .
وى از محبّت امير مؤمنان على عليه السلام بى بهره بوده و از معاندان آن حضرت و شيعيان بوده است و به تصريح ذهبى و ابن حجر در جرح و نقد رجال ، بخصوص راويان شيعه ، بسيار سختگيرانه و مُسرف عمل كرده است ۲ . از اين رو ، جرح ها و تضعيفات وى در صورت انفراد و عدم موافقت ساير علماى جرح و تعديل با وى ، معتبر دانسته نشده است .
امّا به هر حال، صرف نظر از فساد مذهب جوزجانى و دشمنى او با على عليه السلام، وى ثقه و از مصنّفان بوده و كتاب الضعفاء ۳ در علم رجال ، از جمله تأليفات وى است . ۴

۶ . مسلم بن حجّاج

ابو الحسين مسلم بن حجّاج قُشَيرى ۵ نيشابورى ، صاحب كتاب حديثى الصحيح ، معروف به صحيح مسلم ۶ است كه به سال ۲۰۴ يا ۲۰۶ هجرى تولّد يافت

1.منسوب به جوز جانان ، شهرى در نزديكى بلخ كه از شهرهاى خراسان قديم به شمار مى آمده است .

2.فتح المنّان بمقدمة لسان الميزان ، ص۲۸۳ .

3.نام اصلى اين كتاب، الشجرة فى أحوال الرجال است و نسخه اى از آن در دارالكتب الظاهريه، موجود است.

4.ر .ك : تذكرة الحفّاظ ، ج۲ ، ص۵۴۹ (ش۵۶۸) ؛ ميزان الاعتدال ، ج۱ ، ص۷۵ ـ ۷۶ (ش۲۵۷) ؛ طبقات الحفّاظ ، ص۲۶۷ (ش۵۵۱) .

5.منسوب است به بنى قُشَير ، قبيله اى بزرگ كه بسيارى از علما بدان منسوب اند .

6.اين كتاب بعد از صحيح البخارى، صحيح ترين و معتبرترين كتاب حديثى اهل سنّت به شمار مى آيد.

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1899
صفحه از 298
پرینت  ارسال به