237
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

صاحب كتاب حديثى الجامع الصحيح ۱ و التاريخ الكبير در علم رجال و تأليفات ديگر است كه به سالِ ۱۹۴ هجرى در بخارا تولّد يافت و به سال ۲۵۶ هجرى در خرتنك (روستايى در دو فرسخى سمرقند) درگذشت .
اجداد بخارى زردشتى بوده اند و اوّل كسى كه از آنان بدين اسلام تشرّف يافت ، مغيره (جدّ دوم بخارى) بود و چون به واسطه يمان جُعفى (فرماندار خراسان) به دين اسلام در آمد ، به جعفى انتساب يافت .
بخارى در طلب حديث و ملاقات با مشايخ، به شهرهاى خراسان و تمام شهرهاى عراق و حجاز و شام و مصر ، مسافرت كرد و از محضر بسيارى از حافظان حديث و علما ، استفاده نمود ، به گونه اى كه تعداد مشايخ وى تنها در كتاب الجامع الصحيح ، به ۲۸۹ نفر بالغ مى شود . وى از قدرت حافظه بسيار بالايى برخوردار بوده و داستان ورود وى به بغداد و امتحان گرفتن علماى بغداد از او و كيفيت پاسخ وى ـ كه بر حافظه قوىِ وى دلالت دارد ـ بسيار مشهور است و از خود وى نقل گرديده كه يكصدهزار حديثِ صحيح و دويست هزار حديثِ غير صحيح ، از حفظ داشته است!
جلالت و وثاقت بخارى و اطّلاع وى بر احاديث و احوال رجال ، و نيز فقاهت وى ، بيشتر از آن است كه بتوان چند سطر ، مطلبى درباره آن نوشت و كتاب هايى در خصوص مناقب و فضايل وى نوشته شده است . احمد بن حنبل و على بن مدينى و يحيى بن معين ، از جمله مشايخ وى بوده اند . ۲
ذهبى ، بخارى را در توثيق و تضعيف رجال و نقد آنان ، جزو معتدلان و منصفان به شمار آورده است . ۳

1.اين كتاب از نظر اهل سنّت ، صحيح ترين و بهترين كتاب بعد از قرآن مجيد به شمار مى آيد و در رأس اصول ششگانه حديثى معتبر آنان قرار دارد .

2.ر .ك : تاريخ بغداد ، ج۲ ، ص۵ ـ ۳۳ (ش۴۲۴) ؛ تذكرة الحفّاظ ، ج۲ ، ص۵۵۵ ـ ۵۵۶ (ش۵۷۸) ؛ سير أعلام النبلاء ، ج۱۲ ، ص۳۹۱ ـ ۴۷۱ (ش۱۷۱) ؛ طبقات الحفّاظ ، ص۲۷۱ ـ ۲۷۲ (ش۵۶۰) .

3.أربع رسائل فى علوم الحديث (ذكر من يعتمد قوله فى الجرح و التعديل) ، ص۱۷۲ .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
236

حديثىِ المُسند ، معروف به مسند أحمد بن حنبل و پيشواى مذهب حنبلى (از مذاهب اربعه اهل سنّت) است كه به سال ۱۶۴ هجرى تولّد يافت و به سال ۲۴۱ هجرى ، در بغداد درگذشت .
ابن حنبل ، نزد شافعى فقه آموخت و تا مهاجرت شافعى به مصر ، ملازم او بود و بزرگانى چون بخارى ، مسلم ، ابو داوود و ابو زرعه ، نزد وى تلمّذ كردند . وى ثقه و از حافظان حديث و فقيه يكتاى زمان خود بوده ، چنان كه شافعى در مدح وى گفته است :
از بغداد خارج شدم ، در حالى كه جانشينى با فضيلت تر و عالم تر و فقيه تر از احمد بن حنبل در آن به جاى نگذاردم .
علاوه بر فقه و حديث ، وى بر ايرادات احاديث معلول و احوال رجال نيز اطّلاع كاملى داشته و از علماى بزرگ جرح و تعديل به شمار آمده است .
ذهبى ، احمد بن حنبل را در جرح و تعديل رجال از علماى معتدل و منصف به شمار آورده ۱ ، ليكن وى در جرح خصوص قائلانِ به مخلوق بودن قرآن ، سختگير بوده است . ۲
مناقب و فضايل نقل گرديده براى ابن حنبل ، چنان زياد است كه برخى (مانند : بيهقى ، ابن جوزى و شيخ الاسلام انصارى) در اين باره كتاب تأليف كرده اند . ۳

۴ . بخارى

محمّد بن اسماعيل بن ابراهيم بن مغيرة بن بَردِزبَه جُعفى بخارى ۴ ،

1.أربع رسائل فى علوم الحديث (ذكر من يعتمد قوله فى الجرح و تعديل) ، ص۱۷۲ .

2.فتح المنّان بمقدمة لسان الميزان ، ص۳۰۶ .

3.ر .ك : الجرح و التعديل ، ج۱ ، ص۲۹۲ ـ ۳۱۳ ؛ سير أعلام النبلاء ، ج۱۱ ، ص۱۷۷ ـ ۳۵۸ (ش۷۸) ؛ تذكرة الحفّاظ ، ج۲ ، ص۴۳۱ ـ ۴۳۲ (ش ۴۳۸) .

4.منسوب به بخارا ، از شهرهاى معروف و بزرگ ماوراء النهر است .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1922
صفحه از 298
پرینت  ارسال به