173
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

عسقلانى ، معروف به ابن حَجَر (م۸۵۲ ق) .
اين كتاب ، كامل ترين و بهترين كتابى است كه با رعايت كامل حروف معجم ، در شناخت صحابيان نوشته شده است و مصادر آن ، كتاب هايى است كه پيش از آن ، در شناخت صحابيان نوشته شده اند . علاوه بر اين ، مؤلّف از كتاب هاى ديگرى كه در ساير فنون علم رجال نگارش يافته اند ۱ و نيز ا ز تفاسير و كتاب هاى حديثى و لغت و انساب ، استفاده كرده است . ۲
اين كتاب ، شامل ۱۲۲۶۷ شرح حال است كه از اين تعداد ، ۹۴۷۷ شرح حال به كسانى اختصاص يافته است كه به نام ، اشتهار داشته اند و ۱۲۶۸ شرح حال ، به كسانى كه به كنيه اشتهار داشته اند و ۱۵۲۲ شرح حال ، به زنان اختصاص دارد و مطابق شيوه معمول ، ابتدا به شرح حال زنانى كه به نام اشتهار داشته اند ، پرداخته شده و بعد ، زنانى كه به كنيه اشتهار داشته اند . ۳
شيوه ابن حجر در تأليف اين كتاب آن است كه به ذكر صحابيانى كه مصاحبت آنان ، ثابت و مسلّم است ، اكتفا نكرده است . از اين رو ، چنان كه خود وى نيز در مقدّمه ، بدان تصريح كرده است ۴ ، كتاب خود را در هر حرفى از حروف معجم ، به چهار قسمت تقسيم كرده است :
۱ . كسانى كه مصاحبت آنان به طريق روايت از آنان و يا غير آنان ، معلوم شده است ؛ چه آن طريق صحيح باشد يا حَسَن يا ضعيف ؛ و نيز كسانى كه به هر طريق ديگرى از آنان ياد شده كه دلالت بر مصاحبت آنان مى كند ؛
۲ . كسانى كه از صحابيان شمرده شده اند ، در حالى كه از فرزندان صحابيان

1.از اين جمله اند : كتاب هاى جرح و تعديل و كتاب هايى كه در خصوص رجال شهر خاصّى نگارش يافته اند و كتاب هايى كه در زمينه شناخت اسماى راويان و فنون مربوط به آن ، تأليف شده اند .

2.بحوث فى تاريخ السنة المشرّفة ، ص۷۳ ـ ۷۴ .

3.همان ، ص۷۴ .

4.الإصابة فى تمييز الصحابة ، ج۱ ، ص۴ ـ ۶ .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
172

ب) أُسد الغابة فى معرفة الصحابة ، تأليف عزّ الدين ابو الحسن على بن محمّد بن اثير جزرى ، معروف به ابن اثير (م۶۳۰ ق) .
اين كتاب ، بى شك از بهترين كتاب ها در شرح حال و شناخت صحابيان است و مؤلّف آن ، با تلاش زياد به شرح حال ۷۵۵۴ صحابى پرداخته است . وى نام صحابيان را با رعايت كامل حروف معجم ، مرتّب كرده و آورده است ۱ و به شيوه معروف ، ابتدا به ذكر نام ها و سپس كنيه ها و بعد زنان ، پرداخته است .
كتاب مذكور ، جامع بين چهار تأليف مهم در شناخت صحابيان است كه پيش از ابن اثير ، توسط ابو عبد اللّه محمّد بن اسحاق بن منده اصفهانى (م۳۹۵ ق) ، ابو نعيم اصفهانى (م۴۳۰ ق) ، ابو موسى محمّد بن ابى بكر اصفهانى و ابن عبد البَرّ (م۴۶۳ ق) ، نگارش يافته اند .
ابن اثير ، خود در مقدّمه كتاب گفته است كه در شرح حال هر صحابى ، بهترين كلامى را كه به آن نياز بوده ، از چهار مصدر مذكور ، نقل كرده است و از كتاب هاى ديگرى به غير از چهار كتاب مذكور نيز بهره جُسته است . ۲
وى با رمزهايى كه براى اين چهار كتاب قرار داده است ، در شرح حال صحابيان ، به آنها استناد كرده است .
با وجود مزاياى فراوانى كه اين كتاب دارد ، چنان كه ابن حجر گفته است ، به سبب پيروى ابن اثير از تأليفات ديگران ، بسيارى از غير صحابيان با صحابيان ، خلط شده اند و وى از تذكّر بسيارى از اشتباهات واقع شده در كتاب هاى آنان ، غفلت كرده است . ۳
ج) الإصابة فى تمييز الصحابة ، تأليف شهاب الدين ابو الفضل احمد بن على

1.يعنى با رعايت حرف اوّل و دوم و سوم و ... نسبت به نام صحابى ، و بعد نسبت به اسم پدرش و بعد نسبت به اسم جدّ وى ، و نيز نسبت به قبيله او .

2.اُسد الغابة ، ج۱ ، ص۱۱ .

3.الإصابة فى تمييز الصحابة ، ج۱ ، ص۳ .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2095
صفحه از 298
پرینت  ارسال به