171
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

الف) الاستيعاب فى معرفة الأصحاب ، تأليف ابو عمر يوسف بن عبد البرّ نمرى اندلسى ، معروف به ابن عبد البَرّ (م ۴۶۳ ق) .
اين كتاب با آن كه بسيار مورد توجّه علما قرار گرفته است ، به سبب اعتماد مؤلّف آن بر سيره نويسان و تاريخنگاران در نقل برخى از اختلافات و مشاجرات بين صحابيان ، مورد طعن و مذمّت قرار گرفته است . ۱
مؤلّف ، قصد آن داشته كه نام همه صحابيان را ذكر كند و گمان كرده كه توفيق چنين كارى را يافته و درست به همين جهت ، نام كتابش را الاستيعاب گذارده است ؛ ليكن وى توفيق ذكر همه صحابيان را نيافته است و نام بسيارى از آنان ، از قلم وى افتاده و مجموع صحابيانى كه وى به شرح حال آنها پرداخته است ، سه هزار و پانصد صحابى است .
شيوه ابن عبد البَرّ ـ چنان كه خود وى در مقدّمه كتاب ، بدان تصريح كرده ۲
ـ ، نام بردن از تمام مؤمنانى است كه ولو يك بار ، موفق به ملاقات با پيامبر صلى الله عليه و آله گرديده اند . و يا سخنى را از ايشان شنيده اند و بعد آن را نقل كرده اند . نيز كودكانى كه در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله از پدر و مادر مسلمان متولّد شده اند و پيامبر صلى الله عليه و آله بر آنها نظر كرده و در حقّشان دعا كرده است . وى در شرح حال هر صحابى ، نسب او و موقعيت هاى مهمّى را كه در آنها حضور داشته است ، ذكر كرده و گاهى نيز به نقل روايتى از صحابى مورد نظر از پيامبر صلى الله عليه و آله پرداخته است و گاهى برخى كسانى را كه از او روايت نقل كرده اند نيز نام برده است .
در اين كتاب ، ابتدا با رعايت حروف معجم (البته به شكل ناقص ، يعنى بدون التزام به رعايت حروف در نام پدران) نام صحابيانى ذكر شده كه به نام ، شهرت داشته اند و بعد صحابيانى كه به كنيه مشهورند ، اعمّ از آن كه نام آنان معلوم باشد يا مجهول . سپس به ذكر نام زنانى كه صحابى بوده اند ، پرداخته است .

1.ر .ك : مقدمة ابن الصلاح ، ص۱۷۵ .

2.الاستيعاب ، ج۱ ، ص۲۴ (مقدّمه) .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
170

۱ . كتاب هاى درباره شناخت صحابيان

در جامع المسانيد و برخى كتاب هاى ديگر ، ابو عبيده معمّر بن مثنّى (م۲۰۸ ق) از مؤلفان اثر در شناخت صحابيان ذكر شده است ۱ . بنا بر اين با توجّه به تاريخ وفات وى ، نامبرده اولين مؤلّف در شناخت صحابيان است .
فاضل معاصر دكتر اكرم ضياء عمرى ۲ نيز ابوعبيده را اوّلين مصنّف در مورد شناخت صحابيان ذكر كرده است ۳ ؛ امّا سخاوى در فتح المغيث ، از ابن حجر نقل كره است :
تا آن جا كه من مى دانم ، بخارى (م۲۵۶ ق) اوّلين مصنّف در شناخت صحابيان بوده است . ۴
بخارى نيز كتاب تاريخ الصحابة را در شناخت صحابيان نگاشته است ؛ ليكن به يقين ، سخن ابن حجر درست نيست ؛ زيرا حتى با صرف نظر از ابو عبيده ، على بن مدينى (م۲۳۳ ق) با تأليف كتاب معرفة من نزل من الصحابة سائر البلدان ، در اين زمينه پيش تر از بخارى محسوب مى شود ، چنان كه سخاوى نيز ابتدا از كتاب مزبور و مؤلّف آن و سپس از بخارى ياد كرده است ۵ . به هر حال ، در حال حاضر ، هيچ نسخه اى از سه كتاب مذكور موجود نيست .
كتاب هاى موجود و متداول در شناخت صحابيان ، عبارت اند از :

1.به نقل از : علم الرجال ، ص ۹۸ (پاورقى) .

2.نامبرده به سال ۱۹۴۲م ، در موصل متولّد شده است و در حال حاضر ، استاد تاريخ سنّت نبوى در دانشگاه اسلامى مدينه منوّره است و تاكنون به تأليف و تصحيح كتاب هاى زياد توفيق يافته كه مهم ترين آنها عبارت اند از : بحوث فى تاريخ السنة المشرّفة و موارد الخطيب فى تاريخ السنة بغداد .

3.بحوث فى تاريخ السنة المشرّفة ، ص۶۴ .

4.فتح المغيث ، السخاوى ، ج۳ ، ص۷۸ .

5.همان جا .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1900
صفحه از 298
پرینت  ارسال به