113
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

مقدّمه

اكنون كه عصر علماى جرح و تعديل به پايان آمده و تمامى اقوال و احكام آنان در مورد راويان احاديث در كتاب هاى رجالى تدوين يافته است ، طالبان علم رجال و مطالعه كنندگان كتاب هاى رجالى ، براى فهم و درك بهترِ اقوال علماى جرح و تعديل و تعيين حال راويان از جهت وثاقت و يا ضعف ، نياز مبرم به دانستن قواعد علم جرح و تعديل دارند ؛ قواعدى كه بدون اطّلاع از آنها ، هيچ كس قادر به تعيين حال راويان و به تبع ، تعيين درجه اعتبار سند احاديث از جهت صحّت و يا ضعف نيست . از اين رو ، در اين باب ، بر آنيم كه مهم ترين اين قواعد را به اختصار طرح كرده ، مورد بررسى قرار دهيم .

گفتار اوّل : مبانى حجّيت جرح و تعديل رجالى

از آنچه كه علما در كتب «مصطلح الحديث» در مورد اختلاف محدّثان در قبول تزكيه و جرح از يك عادل گفته اند ۱ ، چنين به دست مى آيد كه اساس حجّيت و پذيرش جرح و تعديل از علماى رجال ، بر يكى از چهار نظريه ذيل استوار است :

1.البته در فصل دوم ، در بحثى با عنوان «نشانه هاى جرح راوى» گفته شد كه على رغم ظاهر عبارات كتب «مصطلح الحديث» ، در ثبوت جرح راوى به قول يك نفر ، هيچ گونه ترديدى و اختلافى بين اهل علم و حديث نيست و اختلاف مزبور ، منحصر به كيفيت ثبوت عدالت راوى است .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
112
  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2025
صفحه از 298
پرینت  ارسال به