111
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

فصل سوم : جرح و تعديل


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
110

ليكن آلوسى (م ۱۲۷۰ ق) ۱ ، برخلاف نظر جمهور محدّثان ، معتقد است كه برخى از صحابيان ، مرتكب گناه و كارهاى منافى با عدالت شده اند و اين چيزى نيست كه بتوان آن را انكار كرد . از نظر وى ، مراد از عدالت جميع صحابيان آن است كه هيچ يك از آنان ، از دنيا نرفته است ، مگر آن كه به بركت مصاحبت با پيامبر صلى الله عليه و آله و يارىِ حضرتش توبه كرده و پاكيزه ، به سراى آخرت شتافته است . آلوسى سپس در پاسخ اين توهّم كه اگر از برخى اصحاب ، كارهاى خلاف عدالت واقع شده ، بايد روايت آنها را نپذيريم ، مگر آن كه بدانيم بعد از توبه روايت كرده اند ، گفته است :
بعد از آن كه پذيرفتيم چنين صحابيانى به بركت مصاحبت با پيامبر صلى الله عليه و آله با توبه و پاكيزه از اين دنيا رفته اند ، جاى چنين احتمالى وجود ندارد ؛ زيرا صحّت توبه آنان ، مقتضى تلافىِ اين امر به خبر دادن آنان از حال خودشان است . ۲

1.شهاب الدين ابو عبد اللّه سيد محمود بن عبد اللّه بغدادى ، مشهور به آلوسى ، فقيه و مفسّر ، صاحب تفسير معروف روح المعانى (ر . ك : ريحانة الأدب ، ج ۱ ، ص ۶۰) .

2.ر .ك : الأجوبة العراقية على الأسئلة اللاهورية ، ص۱۰ و ۲۳ ـ ۲۴ ؛ شدّ الرحال إلى علم الرجال ، ص۱۴۹ و ۱۵۱ (به نقل از كتاب مذكور) .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1924
صفحه از 298
پرینت  ارسال به