193
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

كرده) و احتجاج مؤلّف به آنها ، در شمار كتاب هايى كه فقط به نقل روايات صحيح پرداخته اند (مانند صحيح بخارى و مسلم) نيامده است و اسانيد بسيارى از اخبار و روايات آن به خاطر اين امر ، ضعيف شمرده شده اند ، چنان كه ابن حجر گفته است :
كتاب مالك ، به خاطر نظر مؤلّف در احتجاج به روايات مرسل و منقطع ، تنها نزد خودش ومقلّدانش صحيح است . ۱
عراقى و سخاوى نيز الموطّأ را به دليل نقل احاديث مرسل و منقطع و بلاغات ، در شمار كتاب هاى صحيح به شمار نياورده اند ۲ . علاوه بر اين ، بسيارى از اخبار الموطّأ ، اقوال صحابيان و فتاواى تابعيان است كه در اصطلاح ، به اقوال صحابيان ، «موقوف» و به اقوال تابعيان ، «مقطوع» گفته مى شود .
در تفكيك بين احاديث مُسند و مرسل و موقوفِ الموطأ ـ با اختلافى كه در تعداد اخبار و روايات اين كتاب وجود دارد ـ ابو بكر ابهرى گفته است كه ششصد حديث آن مسند است و ۲۲۲ حديث آن ، مرسل و ۶۱۳ خبر آن ، موقوف است و ۲۸۵ خبر آن از اقوال تابعيان است . ۳
ابن حزم نيز گفته است :
احاديث الموطأ را شماره نمودم ، پانصد و چند حديث آن مسند ، و سيصد واندى مُرسَل بود ، و در آن هفتاد و چند حديث يافتم كه خود مالك هم عمل به آنها را وا نهاده است و در ميان آنها ، احاديث ضعيفى وجود دارد كه جمهور

1.همان ، ص۸ . سيوطى بعد از نقل اين سخن ابن حجر ، در ردّ آن گفته است : مرسلات الموطّأ ، علاوه بر آن كه بى هيچ شرطى نزد مالك و ائمه موافق با وى در احتجاج به حديث مرسل ، حجّت اند ، نزد ما نيز حجّت اند ، زيرا حديث مرسلى كه معاضد دارد ، نزد ما نيز حجّت است و هيچ حديث مرسلى در الموطّأ نيست ، مگر آن كه يك و يا چند معاضد دارد .

2.ر .ك : تدريب الراوى ، ج۱ ، ص۴۲ ؛ فتح المغيث ، السخاوى ، ج۱ ، ص۴۰ .

3.تنوير الحوالك ، ص۹ (مقدّمه مؤلّف) .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
192

در تعداد اخبار و روايات اين كتاب ، اختلاف چشمگيرى وجود دارد . برخى تعداد آنها را ۱۷۲۰ حديث دانسته اند و برخى ديگر ، يكهزار و اندى . به نظر مى رسد كه علّت اين اختلاف ، نسخه بردارى از اين كتاب و نقل آن در خلال سال هايى باشد كه مؤلّف ، مشغول اصلاح آن بوده است ؛ زيرا وى بعد از تأليف كتاب ، طى سال هاى متوالى تا پيش از فوتش به اصلاح كتاب خود پرداخت و در هر بار ، مقدارى از اخبار و روايات آن را حذف نمود .
به هر حال ، تعداد اخبار و روايات اين كتاب ، مطابق با نسخه يحيى بن يحيى مصمودى ، داراى ۱۸۳۰ حديث است .
ب) بررسى رجالى كتاب و اعتبار آن : اين كتاب ، پيش از تأليف صحيح البخارى معتبرترين و صحيح ترين كتاب حديثى به شمار مى آمده است ، به گونه اى كه شافعى در مورد آن گفته است :
ما على ظهر الأرض كتاب بعد كتاب اللّه أصح من كتاب مالك . ۱
بعد از كتاب خدا ، كتابى صحيح تر از كتاب مالك بر روى زمين وجود ندارد .
مالك ، در نقل روايت تنها از ثقات نقل مى كرده و در اين جهت شهرت بسزايى دارد ، به گونه اى كه نزد يحيى بن معين ، يكى از راه هاى كشف وثاقت راويان اين بوده كه مالك از آنها نقل روايت كرده باشد .
راويانى كه در اَسناد روايات الموطّأ از آنها نام برده شده است ، حدود ۳۵۰ نفرند كه صرف نظر از صحابيان در عدم نياز به توثيق ائمه جرح و تعديل ، بقيه افراد ، بجز عدّه اى اندك ، توثيق ثابت و مسلّمى دارند و به ندرت راوى ضعيفى در ميان آنها به چشم مى آيد .
امّا با اين حال ، اين كتاب از نظر بسيارى از محدّثان ، به جهت نقل فراوان احاديث مُرسل و منقطع و مُعضَل و بلاغات (احاديثى كه مالك با «بلغنى» آنها را نقل

1.تنوير الحوالك ، ص ۷ (مقدّمه مؤلّف) .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2115
صفحه از 298
پرینت  ارسال به