149
دانش رجال از ديدگاه اهل سنت

اين رو ، محدّثان و اهل علم ، به رتبه بندى الفاظى كه علماى جرح و تعديل در وصف راويان به كار برده اند ، همّت گماشته اند ؛ ليكن مراتب الفاظ جرح و تعديل ، به علّت تكامل اين مراتب در طول زمان ، نزد علما يكسان نيست .
بديهى است كه دانستن اين مراتب و آگاهى به اختلاف اهل علم در مورد آنها ، از مهم ترين امورى است كه طالبان علم رجال مى بايد بدان توجه نمايند . در اين فصل به تبعيت از كتاب هاى «مصطلح الحديث» ، ابتدا مراتب تعديل را ذكر خواهيم كرد و سپس ، مراتب جرح را .

مبحث اوّل : مراتب تعديل

اين مراتب ، با وجود اتّفاق نسبى اى كه بين محدّثان وجود دارد ، يكسان نيست . ابن ابى حاتم و برخى علماى ديگر ، همچون ابن صلاح و نووى به تبعيت از وى ، مراتب تعديل را به چهار مرتبه تقسيم كرده اند و ذهبى و عراقى ، به تعبير سيوطى ۱ به پنج مرتبه ، و سخاوى به شش مرتبه .
مجموع اين مراتب با ترتيب سخاوى ـ كه كامل ترين مراتب است ـ به شرح ذيل است :
مرتبه اوّل ، الفاظى كه بر مبالغه در توصيف راوى به عدالت و صدق و ضبط دلالت دارند و به صيغه اَفعَل و دالّ بر تفضيل اند ، مانند : «أوثق البشر» ، «أثبت الناس» و«أصدق الناس» ؛ و مبالغه هاى قوى ديگرى كه به صيغه اَفعَل نيستند ، مانند : «اليه المنتهى فى التثبّت» و «لا أعرف له نظيرا» ، به اين مرتبه ملحق مى شوند . اين الفاظ را براى اوّلين بار ، ابن حجر از مرتبه اوّل تعديل دانسته است ۲ و شاگردش سخاوى از وى پيروى كرده است .

1.تدريب الراوى ، ج۱ ، ص۱۸۶ .

2.شرح النخبة ، ص۱۳۴ .


دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
148

و يا تعديل) عمل گردد ، نه حمل بر نسبيت جرح و تعديل . ۱
از نمونه هاى بارز عالم رجالى اى كه جرح و تعديل هاى متعارض از وى صادر گرديده ، ابن معين است كه برخى چون ابن حجر تصريح كرده اند كه جرح و تعديل هاى متعارضِ وى در مورد برخى از راويان نسبى است ، نه از قبيل تعارض هاى حقيقى . وى (يعنى ابن حجر) در شرح حال ابو بَلْج ، بعد از نقل توثيق يحيى بن معين ، و نسايى و محمّد بن سعد و دار قُطنى ، چنين گفته است :
نقل ابن الجوزى ، عن ابن معين أنّه ضعّفه ، فإن ثبت ذلك فقد يكون سئل عنه و عمّن فوقه فضعفه بالنسبة إليه ، وهذه قاعدة جليلة فيمن اختلف النقل عن ابن معين فيه ، نبَّه عليها أبو الوليد الباجى فى كتابه رجال البخارى . ۲
ابن جوزى از ابن معين ، تضعيف ابو بلج را نقل كرده است . اگر اين نسبت تضعيف درست بوده باشد ، ممكن است اين گونه باشد كه ابن معين ، در مورد ابو بلج با مقارنت راوى اى كه از وى بهتر بوده ، مورد پرسش قرار گرفته است و به همين جهت ، ابو بلج را نسبت به آن راوى ، تضعيف كرده است . اين قاعده ، در مورد اختلاف نقل هايى كه از ابن معين در مورد يك راوى صادر گرديده ، بايد مورد توجّه قرار گيرد و اين مطلب را ابو وليد باجى در كتاب رجال البخارى مورد تصريح قرار داده است .

گفتار ششم : مراتب جرح و تعديل

بى ترديد ، حال راويان احاديث از جهت ميزان وثاقت و ضبط و يا ضعف و عدم ضبط در آنان ، يكسان نيست . از طرف ديگر احتجاج به احاديث ، تعيين درجه آنها از جهت صحّت و ضعف ، منوط به مشخّص شدن دقيق حال راويان است . از

1.ر .ك : فتح المغيث ، السخاوى ، ج۱ ، ص۳۳۸ و ۴۰۲ .

2.قواعد فى علوم الحديث ، ص۲۶۴ .

  • نام منبع :
    دانش رجال از ديدگاه اهل سنت
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2041
صفحه از 298
پرینت  ارسال به