103
حکمت نامه لقمان

۱۰۹.إرشاد القلوب :در سفارش لقمان عليه السلام به پسرش است: « ... پرهيزگار باش تا عزيز گردى» .

۵ / ۱۰

ياد خدا

۱۱۰.الاختصاصـ به نقل از اَوزاعى ، درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت ـ: اى پسرم! كم بگو، و در همه جا خداوند عز و جل را ياد كن؛ زيرا خدا تو را هشدار داد و بر حذر داشت و بينا و آگاه ساخت .

۱۱۱.محبوب القلوب :لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! خداوند عز و جل را بسيار ياد كن؛ چرا كه خداوند متعال ، ياد كننده كسى است كه او را ياد كند» .

۱۱۲.البداية و النهايةـ به نقل از وَهْب ـ: لقمان به پسرش گفت: «مَثَل بيداران و غافلان، همان مَثَل نور و ظلمت است».

۱۱۳.امام صادق عليه السلام :لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! مجالس را با دو چشمانت، آگاهانه انتخاب كن. پس اگر گروهى را ديدى كه خدا را ياد مى كنند، همراهشان بنشين؛ زيرا اگر عالم باشى، هم دانشت به تو سود مى رساند و هم آنهابر دانشت مى افزايند، و اگر نادان باشى، تو را دانش مى آموزند و چه بسا خداوند بر آنان نظر رحمت افكنَد، پس تو را نيز در بر گيرد».


حکمت نامه لقمان
102

۱۰۹.إرشاد القلوب :مِن وَصِيَّةِ لُقمانَ عليه السلام لاِبنِهِ : ... كُن مُتَّقِيا تَكُن عَزيزا . ۱

۵ / ۱۰

ذِكرُ اللّهِ

۱۱۰.الاختصاص عن الأوزاعيّـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ: يا بُنَيَّ ، أقِلَّ الكَلامَ وَاذكُرِ اللّهَ عَزَّ وجَلَّ في كُلِّ مَكانٍ ؛ فَإِنَّهُ قَد أنذَرَكَ وحَذَّرَكَ وبَصَّرَكَ وعَلَّمَكَ . ۲

۱۱۱.محبوب القلوب :قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، أكثِر ذِكرَ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ ؛ فَإِنَّ اللّهَ تَعالى ذاكِرٌ مَن ذَكَرَهُ . ۳

۱۱۲.البداية والنهاية عن وهب :قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ : إنَّ مَثَلَ أهلِ الذِّكرِ وَالغَفلَةِ كَمَثَلِ النّورِ وَالظُّلمَةِ . ۴

۱۱۳.الإمام الصادق عليه السلام :قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، اِختَرِ المَجالِسَ ۵ عَلى عَينَيكَ ، فَإِن رَأَيتَ قَوماً يَذكُرونَ اللّهَ فَاجِلس إلَيهِم ، فَإِنَّكَ إن تَكُ عالِماً يَنفَعكَ عِلمُكَ ويَزيدوكَ عِلماً إلى عِلمِكَ ، وإن تَكُ جاهِلاً يُعَلِّموكَ ، ولَعَلَّ اللّهَ أن يُطلِعَهُم بِرَحمَةٍ فَتَعُمَّكَ مَعَهُم . ۶

1.إرشاد القلوب : ص ۷۲ .

2.الاختصاص : ص ۳۳۶ ، بحار الأنوار : ج ۱۳ ص ۴۲۷ ح ۲۲ .

3.محبوب القلوب : ج ۱ ص ۲۰۲ .

4.البداية والنهاية : ج ۹ ص ۲۷۷ .

5.قال العلاّمة المجلسي رحمه الله : اختر المجالس على عينك : أي على بصيرة منك ، أو بعينك ، فإنّ «على» قد تجيئ بمعنى الباء ، أو رجحِّها على عينك ، وعلى الاخير التفصيل لبيان المجلس الذي ينبغي أن يختار على العين (بحار الأنوار : ج ۱ ص ۲۰۱) .

6.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۸۳ ، قصص الأنبياء : ص ۱۹۰ ح ۲۳۸ ، بحار الأنوار : ج ۱۳ ص ۴۱۷ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    حکمت نامه لقمان
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همكاری: مهدی غلامعلی، ترجمه: جعفر آریایی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1759
صفحه از 328
پرینت  ارسال به