107
حکمت نامه لقمان

۱۱۸.الاختصاصـ به نقل از اَوزاعى، درباره آنچه لقمان عليه السلام به پسرش گفت ـ: اى پسرم! چگونه آدميزاد به خواب مى رود، در حالى كه مرگ او را مى جويد؟! و چگونه او غفلت مى كند، در حالى كه فراموش نمى شود؟!
اى پسرم! هر آينه، برگزيدگان خداوند عز و جل ، و دوستان و پيامبرانش ـ كه درود خدا بر آنان باد! ـ همگى مردند. كيست كه پس از آنها جاويد بماند و رها شود؟!

۵ / ۱۲

ياد آخرت

۱۱۹.شعب الايمانـ به نقل از حسن ۱ ـ: لقمان به پسرش گفت : «اى پسرم! در تشييع جنازه ها شركت كن، و در عروسى ها حاضر نشو ؛ چرا كه تشييع جنازه ها، آخرت را به يادت مى آورند؛ ولى عروسى ها تو را مشتاق دنيا مى كنند».

۱۲۰.آداب النفس:لقمان به پسرش گفت: «اى پسرم! در عزاها [و مجالس ختم ]حاضر شو، و در وليمه ها [و ميهمانى ها ]شركت نكن؛ چرا كه ماتم ها يادآور آخرت، و وليمه ها يادآور دنيايند».

۱۲۱.ربيع الأبرار:لقمان گفت: «در عروسى ها شركت نكن؛ چرا كه آنها تو را به دنيا راغب مى سازند و آخرت را از يادت مى برند. ولى بر جنازه ها حاضر شو؛ چرا كه آنها تو را بى رغبت به دنيا مى كنند، و به آخرت ترغيب مى كنند».

۱۲۲.إرشاد القلوب :در سفارش لقمان به پسرش است كه گفت :« . . . [موسيقى هاى] لهو را گوش نده؛ زيرا آخرت را از يادت مى برد . ولى در تشييع جنازه ها حاضر شو ، و قبور را زيارت كن ، و مرگ و حوادث هولناك پس از آن را به ياد بياور تا بر حذر باشى».

1.مقصود از حسن در اين جا ، ممكن است امام حسن عليه السلام يا حسن بَصرى باشد .


حکمت نامه لقمان
106

۱۱۸.الاختصاص عن الأوزاعيّـ فيما قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ ـ: يا بُنَيَّ ، كَيفَ يَنامُ ابنُ آدَمَ وَالمَوتُ يَطلُبُهُ ، وكَيفَ يَغفُلُ ولا يُغفَلُ عَنهُ .
يا بُنَيَّ ؛ إنَّهُ قَد ماتَ أصفِياءُ اللّهِ عَزَّ وجَلَّ وأحِبّاؤُهُ وأنبِياؤُهُ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِم فَمَن ذا بَعدَهُم يُخَلَّدُ فَيُترَكُ . ۱

۵ / ۱۲

ذِكرُ الآخِرَةِ

۱۱۹.شعب الإيمان عن الحسن :إنَّ لُقمانَ قالَ لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، اُحضُرِ الجَنائِزَ ، ولا تَحضُرِ العُرسَ ؛ فَإِنَّ الجَنائِزَ تُذَكِّرُكَ الآخِرَةَ ، وَالعُرسَ تُشَهّيكَ ۲ الدُّنيا . ۳

۱۲۰.آداب النفس :قالَ لُقمانُ عليه السلام لاِبنِهِ : يا بُنَيَّ ، اُحضُرِ المَآتِمَ ، ولا تَحضُرِ الوَلائِمَ ؛ فَإِنَّ المَآتِمَ تُذَكِّرُ الآخِرَةَ ، وإنَّ الوَلائِمَ تُذَكِّرُ الدُّنيا . ۴

۱۲۱.ربيع الأبرار :قالَ لُقمانُ : لا تَشهَدِ العُرُساتِ ؛ فَإِنَّها تُرَغِّبُكَ فِي الدُّنيا ، وتُنسيكَ الآخِرَةَ ، وَاشهَدِ الجَنائِزَ ؛ فَإِنَّها تُزَهِّدُكَ فِي الدُّنيا ، وتُرَغِّبُكَ فِي الآخِرَةِ . ۵

۱۲۲.إرشاد القلوب :مِن وَصِيَّةِ لُقمانَ عليه السلام لاِبنِهِ ، قالَ : ... لا تَسمَعِ المَلاهِيَ ؛ فَإِنَّها تُنسيكَ الآخِرَةَ ، ولكِنِ احضُرِ الجَنائِزَ ، وزُرِ المَقابِرَ ، وتَذَكَّرِ المَوتَ وما بَعدَهُ مِنَ الأَهوالِ فَتَأخُذَ حِذرَكَ . ۶

1.الاختصاص : ص ۳۳۸ ، بحار الأنوار : ج ۱۳ ص ۴۲۹ ح ۲۳ .

2.في المصدر : «يشجيك» وما أثبتناه من الدرّ المنثور .

3.شعب الإيمان : ج ۴ ص ۲۳۱ ح ۴۸۹۱ ، الدر المنثور : ج ۶ ص ۵۱۵ .

4.آداب النفس : ج ۱ ص ۲۱۸۵ .

5.ربيع الأبرار : ج ۴ ص ۲۸۵ .

6.إرشاد القلوب : ص ۷۲ .

  • نام منبع :
    حکمت نامه لقمان
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همكاری: مهدی غلامعلی، ترجمه: جعفر آریایی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1779
صفحه از 328
پرینت  ارسال به