دیگران چنان جاذبهای دارند. این نکتهای است که در سخن امام رضا علیه السلام آمده؛ سخنی که حکمت حرمت نگاه به موی زنان را جلوگیری از تحریک مردان و در نتیجه جلوگیری از فساد و ارتکاب حرام شمرده و نیز زنان سالخورده را استثنا کرده است. در این حدیث با اشاره به آیه یاد شده آمده است که آنان میتوانند غیر جلباب را نیز کنار بگذارند و نگاه به موی آنان مانعی ندارد،۱ چنان که در احادیثی، این حکم به برداشتن جلباب و خمار محدود شده که سر و گردن را میپوشاند.۲ این است که این دوره، سنّ خاصّی ندارد و همان گونه که برخی فقها تصریح کردهاند، زنان از این نظر یکسان نیستند و ملاک، همان است که در آیه آمده است.۳
بر همین اساس در برخی احادیث که به صورت غیر الزامی، زنان از رفتن به نمازهای جمعه و عید فطر و عید قربان باز داشته شدهاند، زنان سالخورده استثنا شدهاند.۴ برخی فقها نیز به همین دلیل، میان زنان سالخورده و غیر سالخورده تفاوت گذاشتهاند.۵ برخی نیز شرکت زنان سالخورده را در نماز عید، جایز و شرکت زنان دارای جاذبه و دلرُبا را غیر جایز شمردهاند،۶ چنان که سرمه کشیدن برای زنان سالمند و نزدیک به سالمندی، مجاز شمرده شده
1.. ر. ک: علل الشرائع: ج ۲ ص ۵۶۴.
2.. ر.ک: الکافی: ج ۵ ص ۵۲۲ ح ۱ و ۳ و ۴.
3.. ر.ک: العروة الوثقی: ج ۵ ص ۴۹۶ مسأله ۳۵. نیز، ر.ک: فقه الحضارة، آیة اللّٰه سیّد علی سیستانی: ص۱۹۴.
4.. ر.ک: الکافی: ج ۵ ص ۵۳۸ ح ۱ و ۲.
5.. از جمله، علّامه حلّی در نهایة الأحکام (ج ۲ ص ۴۲).
6.. شیخ طوسی در المبسوط (ج ۱ ص ۱۷۱) و ابن ادریس در السرائر (ج ۱ ص ۳۲۰).