241
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

است.۱ لازم به ذکر است که امام ‏خمینی بر خلاف برخی نظرها که بدانها اشاره شد، در پاسخ این پرسش که: آیا شرکت بانوان در نمازهای جماعت یومیّه و نماز جمعه کراهت دارد یا نه؟ نوشته‏اند: «کراهت ندارد؛ بلکه در بعض موارد مطلوب است»۲.۳

به هر حال از نظر فقهی، همان گونه که زنان سالخورده به پوشش دست‏ کم، سر و گردن الزامی ندارند، نگاه غیر شهوانی مردان نامحرم به آنان نیز جایز است۴ و در حالی که برخی فقها هر نوع تماس بدنی با نامحرم از جمله مصافحه با زنان سال‏خورده را جز در وقت ضرورت حرام دانسته‏اند،۵ تنها آیت اللّٰه بهجت، نگاه و تماس با بدن زنان سال‏خورده را اگر به قصد لذّتجویی نباشد، جایز شمرده‏اند.۶

1.. ر. ک: صراط النجاة، آیة اللّٰه شیخ جواد تبریزی: ج ۱ ص ۳۲۴.

2.. استفتائات، امام خمینی: ج ۱ ص ۲۷۲.

3.. ما در جایی دیگر از نگاه فقهی به تفصیل در بارۀ عدم کراهت آن سخن گفته‏ایم (ر.ک: سیّد ضیاء مرتضوی، نگاه فقهی به حضور زنان در عبادت‏های جمعی).

4.. ر. ک: صراط النجاة، آیة اللّٰه سیّد ابو القاسم خویی و آیة اللّٰه شیخ‏ جواد تبریزی: ج ۱ ص ۳۲۶ و ج ۲ ص ۳۷۷ ـ ۳۷۸.

5.. ر. ک: فقه الحضارة، آیة اللّٰه سیّد علی سیستانی: ص ۱۹۴.

6.. ر. ک: آیة اللّٰه محمّدتقی بهجت، توضیح المسائل: ص ۴۵۶ ـ ۴۵۷.


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
240

دیگران چنان جاذبه‏ای دارند. این نکته‏ای است که در سخن امام رضا علیه السلام آمده؛ سخنی که حکمت حرمت نگاه به موی زنان را جلوگیری از تحریک مردان و در نتیجه جلوگیری از فساد و ارتکاب حرام شمرده و نیز زنان سال‏خورده را استثنا کرده است. در این حدیث با اشاره به آیه یاد شده آمده است که آنان می‏توانند غیر جلباب را نیز کنار بگذارند و نگاه به موی آنان مانعی ندارد،۱ چنان که در احادیثی، این حکم به برداشتن جلباب و خمار محدود شده که سر و گردن را می‏پوشاند.۲ این است که این دوره، سنّ خاصّی ندارد و همان گونه که برخی فقها تصریح کرده‏اند، زنان از این نظر یکسان نیستند و ملاک، همان است که در آیه آمده است.۳

بر همین اساس در برخی احادیث که به صورت غیر الزامی، زنان از رفتن به نمازهای جمعه و عید فطر و عید قربان باز داشته شده‏اند، زنان سال‏خورده استثنا شده‏اند.۴ برخی فقها نیز به همین دلیل، میان زنان سال‏خورده و غیر سال‏خورده تفاوت گذاشته‏اند.۵ برخی نیز شرکت زنان سال‏خورده را در نماز عید، جایز و شرکت زنان دارای جاذبه و دلرُبا را غیر جایز شمرده‏اند،۶ چنان که سرمه کشیدن برای زنان سالمند و نزدیک به سالمندی، مجاز شمرده شده

1.. ر. ک: علل الشرائع: ج ۲ ص ۵۶۴.

2.. ر.ک: الکافی: ج ۵ ص ۵۲۲ ح ۱ و ۳ و ۴.

3.. ر.ک: العروة الوثقی: ج ۵ ص ۴۹۶ مسأله ۳۵. نیز، ر.ک: فقه الحضارة، آیة اللّٰه سیّد علی سیستانی: ص۱۹۴.

4.. ر.ک: الکافی: ج ۵ ص ۵۳۸ ح ۱ و ۲.

5.. از جمله، علّامه حلّی در نهایة الأحکام (ج ۲ ص ۴۲).

6.. شیخ طوسی در المبسوط (ج ۱ ص ۱۷۱) و ابن ‏ادریس در السرائر (ج ۱ ص ۳۲۰).

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1334
صفحه از 362
پرینت  ارسال به