237
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

پسندیده» برشمرد؛۱ سخنی که عین یا مضمون آن در احادیث دیگر نیز آمده است، از جمله امیر مٶمنان علیه السلام با تأکید بر این که خداوند جهاد را بر مردان و زنان نوشته است، جهاد مرد را بذل مال و جان تا کشته شدن در راه خداوند و جهاد زن را صبر و تحمّل نسبت به رفتار شوهر دانسته است؛۲ حدیثی که در منابع فقهی نیز به آن استناد شده است،۳ یا پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله «گزاردن حج» را جهاد هر انسان ناتوانی شمرده است۴ و در حدیثی دیگر، گزاردن حج و عمره را جهاد سالمندان و خردسالان و ناتوانان و زنان قرار داده است.۵

از سوی دیگر، اسلام جانب سالمندان در جبهه دشمن را نیز گرفته و آنان را در پناه حمایت خود قرار داده است، چنان که در شماری از احادیث به رزمندگان اسلامی تأکید شده که هنگام جنگ، متعرّض زنان و کودکان و سالمندانی که نوعاً توان جنگیدن ندارند، نشوند و کشتن آنان حرام شمرده شده است، مگر این که آنان با مسلمانان بجنگند،۶ یا کفّار، آنان را سپر خود قرار بدهند و راهی جز کشتن آنان نباشد۷ و چنان که امام صادق علیه السلام فرموده، روش پیامبر خدا صلی الله علیه و اله این بود که وقتی می‏خواست سپاهی را به جنگ بفرستد، آنان را برابر خود می‏نشاند و به آنان سفارش می‏کرد که به نام خدا و به کمک

1.. ر. ک: الدرّ المنثور، سیوطی: ج ۲ ص ۱۵۳.

2.. ر. ک: الکافی: ج ۵ ص ۹.

3.. ر. ک: منتهی المطلب، علّامه حلّی: ج ۱۴ ص ۱۱ و ۲۱؛ جواهر الکلام: ج ۲۱ ص ۷ و ج ۳۱ ص ۱۴۶.

4.. ر. ک: مستدرک الوسائل: ج ۸ ص ۸.

5.. ر.ک: سنن النسائی: ج ۵ ص ۱۱۴.

6.. ر.ک: وسائل الشیعة: ج ۱۵ ص ۶۴ ـ ۶۵.

7.. ر.ک: جواهر الکلام: ج ۲۱ ص ۶۸ ـ ۷۰.


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
236

صفّین و مسلم بن عوسجه در کربلا مثال می‏زند.۱ به همین دلیل است که برخی فقها، نفی وجوب جهاد از کسانی مانند افراد بیمار و معلول و پیران سال‏خورده را ذیل شرط «قدرت» بیان کرده‏اند۲ و این نشان می‏دهد که جز کودکان و زنان که هر یک دلیل خاصّ خود را دارد، ملاک مشترک در سایر موارد، همان ناتوانی است. از این رو در باره مردان سالمند نمی‏توان سنّ معیّنی را در برداشته شدن وظیفه جهاد ذکر کرد.

گفتنی است گرچه وظیفه جهاد ـ که امری دشوار است و بدین جهت، از نگاه عقلایی باید رزمندگان و نیروهای نظامی همواره از میان افرادی خاص انتخاب ‏شوند ـ از برخی گروه‏ها و به عنوان مثال از زنان ـ که بویژه در گذشته بسی اندک از آنان استفاده می‏شده است ـ برداشته شده، امّا برای درک نسبی ثواب جهاد، در برخی احادیث جای‏گزین‏هایی معرّفی شده است، از جمله وقتی اسماء بنت یزید انصاری به نمایندگی از سایر زنان، محرومیت زنان از جهاد را خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در جمع یاران ایشان، مطرح کرد و گویا به آن، اعتراض یا در باره آن سٶال داشت، پیامبر صلی الله علیه و اله جهاد بانوان را «همسرداری

1.. جواهر الکلام: ج ۲۱ ص ۸. البتّه دست‏ کم در مثال دوم صاحب جواهر می‏توان خدشه کرد؛ زیرا جهاد سیّد الشهدا( و اصحاب ایشان، جنبۀ دفاعی داشته است. مثال نخست نیز بر این پایه درست است که جهاد با باغیان را همانند آیة ‏اللّٰه خویی در ردیف جهاد ابتدایی و برای برپایی شعائر ایمانی بدانیم (ر. ک: منهاج الصالحین: ج ۱ ص ۳۶۰ ـ ۳۶۱)؛ امّا صاحب جواهر، این دو مثال را در بررسی شرایط وجوب جهاد با کفّار آورده است که آن را جهاد اصلی می‏داند و از این نظر محلّ سٶال و تأمّل است.

2.. از جمله: آیة اللّٰه سیّد ابوالقاسم خویی، در منهاج الصالحین (ج ۱ ص ۳۶۳) و آیة اللّٰه حسین وحید خراسانی در منهاج الصالحین (ج ۲ ص۴۰۸ ـ ۴۰۹).

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1518
صفحه از 362
پرینت  ارسال به