پسندیده» برشمرد؛۱ سخنی که عین یا مضمون آن در احادیث دیگر نیز آمده است، از جمله امیر مٶمنان علیه السلام با تأکید بر این که خداوند جهاد را بر مردان و زنان نوشته است، جهاد مرد را بذل مال و جان تا کشته شدن در راه خداوند و جهاد زن را صبر و تحمّل نسبت به رفتار شوهر دانسته است؛۲ حدیثی که در منابع فقهی نیز به آن استناد شده است،۳ یا پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله «گزاردن حج» را جهاد هر انسان ناتوانی شمرده است۴ و در حدیثی دیگر، گزاردن حج و عمره را جهاد سالمندان و خردسالان و ناتوانان و زنان قرار داده است.۵
از سوی دیگر، اسلام جانب سالمندان در جبهه دشمن را نیز گرفته و آنان را در پناه حمایت خود قرار داده است، چنان که در شماری از احادیث به رزمندگان اسلامی تأکید شده که هنگام جنگ، متعرّض زنان و کودکان و سالمندانی که نوعاً توان جنگیدن ندارند، نشوند و کشتن آنان حرام شمرده شده است، مگر این که آنان با مسلمانان بجنگند،۶ یا کفّار، آنان را سپر خود قرار بدهند و راهی جز کشتن آنان نباشد۷ و چنان که امام صادق علیه السلام فرموده، روش پیامبر خدا صلی الله علیه و اله این بود که وقتی میخواست سپاهی را به جنگ بفرستد، آنان را برابر خود مینشاند و به آنان سفارش میکرد که به نام خدا و به کمک
1.. ر. ک: الدرّ المنثور، سیوطی: ج ۲ ص ۱۵۳.
2.. ر. ک: الکافی: ج ۵ ص ۹.
3.. ر. ک: منتهی المطلب، علّامه حلّی: ج ۱۴ ص ۱۱ و ۲۱؛ جواهر الکلام: ج ۲۱ ص ۷ و ج ۳۱ ص ۱۴۶.
4.. ر. ک: مستدرک الوسائل: ج ۸ ص ۸.
5.. ر.ک: سنن النسائی: ج ۵ ص ۱۱۴.
6.. ر.ک: وسائل الشیعة: ج ۱۵ ص ۶۴ ـ ۶۵.
7.. ر.ک: جواهر الکلام: ج ۲۱ ص ۶۸ ـ ۷۰.