کاری هرچند غیر نظامی مانند تهیّه آب و غذا صورت دهد.
امّا جهاد ابتدایی، به انگیزه گسترش حاکمیت اسلام یا دعوت به آن، با غیر مسلمانان صورت میگیرد۱ و آغاز عملی آن، بسته به تشخیص امام علیه السلام یا حاکم اسلامی۲ است که باید با برآورد لازم در باره قدرت و توان مسلمانان و اطمینان به غلبه بر کفّار مورد نظر اقدام شود. از این رو، این جهاد، یک وظیفه دینی مقیّد و محدود به شرایط معیّن و افراد خاص است، از جمله این که بر بانوان و افرادی که معلولیت جسمی دارند (مانند نابینا و لنگ و فلج یا بیمار) واجب نیست، چنان که بر پیران سالخورده نیز واجب نیست و افزون بر احادیث، قرآن کریم به صراحت یا به دلالت عمومی بر نفی تکلیف از اینان دلالت دارد۳ و مورد اتّفاق نظر فقها نیز هست.۴
صاحب جواهر در خصوص رفع تکلیف جهاد ابتدایی در سالمندان، از جمله به ظهور آیه و قاعده نفی حرج، استناد کرده است. از همین رو خاطرنشان کرده که اگر سالمندی توان نبرد داشته باشد، جهاد بر او واجب خواهد بود، هرچند سنّ او بالا رفته باشد. ایشان به عمّار بن یاسر در جنگ
1.. ر. ک: جواهر الکلام: ج ۲۱ ص ۴.
2.. نظر مشهور میان فقها این است که جهاد ابتدایی در دورۀ غیبت امام( نامشروع است؛ ولی برخی فقهای معاصر از جمله آیة اللّٰه خویی جواز آن را محدود به حضور امام معصوم( و دورۀ حضور ندانستهاند (ر.ک: منهاج الصالحین: ج ۱ ص ۳۶۳ ـ ۳۶۶)، چنان که امام خمینی نیز با اشاره به نظر مشهور، آن را جای بررسی و تأمّل دیده است (ر. ک: کتاب البیع: ج ۲ ص ۶۶۴).
3.. فتح: آیۀ ۱۷، توبه: آیۀ ۹۱.
4.. ر.ک: جواهر الکلام: ج ۲۱ ص ۵ ـ ۸.