233
حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)

شده۱ و حتّی در احادیثی آمده است که امام صادق علیه السلام در پاسخ این پرسش که: «چرا هنگام طواف، دست بر حجر الأسود نگرفته است با این که سنّت پیامبر صلی الله علیه و اله به شمار می‌رود؟»، می‏فرماید: «زیرا مردم برای پیامبر صلی الله علیه و اله حرمتی قائل بودند که برای من قائل نیستند و وقتی پیامبر صلی الله علیه و اله به حجر الأسود می‏رسید، برای او راه باز می‏کردند و کنار می‏رفتند تا استلام کند و من ازدحام را خوش ندارم».۲

به صورت خاص نیز افزون بر احادیثی که تأکید استحباب استلام را از بانوان برداشته‏اند،۳ در سالمندان، امام صادق علیه السلام در پاسخ محمّد حلبی که در باره حکم استلام حجر الأسود هنگام شلوغی پرسید، فرموده است: «پیرمرد سال‏خورده و شخص ناتوان و شخص بیمار، رخصت ترک دارند و دوست ندارم دست رساندن به حجر را ترک کنی، مگر این که چاره‏ای نیابی».۴

بخش چهارم: احکام جهاد

چنان که می‏دانیم، جهاد با دشمن در یک تقسیم کلّی، به دو قسم جهاد دفاعی و جهاد ابتدایی تقسیم می‏گردد.۵ در جهاد دفاعی که دشمن به سرزمین اسلامی و مسلمانان هجوم آورده یا قصد هجوم دارد و آغاز جنگ در اختیار و

1.. ر.ک: وسائل الشیعة: ص ۳۲۴ ـ ۳۲۸.

2.. ر. ک: وسائل الشیعة: ص۳۲۵ و ۳۲۷.

3.. ر.ک: وسائل الشیعة: ص ۳۲۹ و ۳۳۰.

4.. الکافی: ج ۴ ص ۴۰۵.

5.. در بارۀ جهاد در منابع فقهی، چندین تقسیم‌بندی وجود دارد و حتّی برخی مانند کاشف الغطا آن را به پنج قسم تقسیم کرده‏اند (ر.ک: کشف الغطاء: ج ۴ ص ۲۸۷ ـ ۲۹۰).


حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
232

ماندن، موجب مشقّت آنان باشد نیز می‏گردد. صاحب جواهر عدم وجوب ماندن صاحبان عذر را از جمله به دلیل امکان استدلال به نفی حرج در دین شمرده است و اختلاف نظری در آن سراغ ندارد.۱

از سوی دیگر کسانی که می‏توانند روز دوازدهم برگردند، باید تا ظهر روز دوازدهم بمانند و پیش از آن نمی‏توانند از مِنا بیرون بروند؛ امّا زنان و بیماران و سالمندان و کسانی که نگران مشقّت ازدحام هنگام برگشت هستند، می‏توانند پس از آن که شب دوازدهم را تا نیمه در مِنا ماندند و رمی مربوط به روز دوازدهم را شبانه انجام دادند، بدون ماندن تا ظهر، برای انجام بقیّه اعمال به مکّه برگردند و اگر بقیّه را پیش‏تر به جا آورده‏اند، به هر جا که می‏خواهند، بروند.۲

۶. استلام حجر الأسود:یکی از مستحبّات مٶکّد طوافِ واجب و مستحب که در احادیث زیادی بر آن تأکید شده۳ و در شمار سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله است، دست کشیدن به حجر الأسود و نیز بوسیدن آن است که بر پایه همین احادیث، دست راست خداوند روی زمین شمرده می‌شود. این کار، نوعی تجدید پیمان الهی به شمار می‏رود و مایه گواهی دادن حجر الأسود به وفاداری شخص به این پیمان است؛ امّا با توجّه به ازدحام زیادی که نوعاً در اطراف حجر الأسود است و به دشواری می‏توان دست خود را به آن رساند، در احادیث چندی به تأکید نداشتن استحباب آن در هنگام ازدحام، اشاره

1.. ر. ک: جواهر الکلام: ج ۲۰ ص ۱۲.

2.. ر.ک: حول مسائل الحجّ، آیة اللّٰه سیّد محمّدرضا گلپایگانی: ص ۷۶؛ مناسک الحجّ، آیة اللّٰه ‏جواد تبریزی: ص۲۱۲ ـ ۲۱۳.

3.. ر.ک: وسائل الشیعة: ج ۱۳ ص ۳۱۳ ـ ۳۱۶.

  • نام منبع :
    حکمت نامه سالمند (و اندرزنامه جوان)
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری با همکاری محمدحسین صالح آبادی؛ مترجم: عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1061
صفحه از 362
پرینت  ارسال به